Jump to content

Kjøre påhenger i frostvæske eller ikke?


gøyvind

Recommended Posts

Da motoren i sin tid ble konstruert laget konstruktørene og teknikere en manual som skulle følge motoren. Der har produsentens skarpeste folk satt hodene sammen og funnet ut hva som skal gjøres med akkurat denne motoren for at den skal få et langt liv.

For alle med mekanisk bakgrunn kalles gjerne en slik manual for, unnskyld uttrykket, bibelen til den motoren.

 

Stell og stell frublom har en Yamar fra 82 ble tatt inn "varmen" de 5 første åra.

siden har den hengt på båten som henger i davitene. sommer som vinter starter opp og kjører skifter olje hvert annet år. får ikke tatt liv av den.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tja! Nå står det altså i "Users Manual" til min motor som riktignok ikke er påhenger, at det anbefales å kjøre frostveske gjennom sjøvannikjølesystemet når båten tas på land for vinterlagring "for å rense og hindre korrosjon" som det står. Da kan det neppe skade å gjøre dette på en påhenger som jo også er sjøvannskjølt.
Forskjellen på din motor og en påhenger er at din blir stående med vann i systemet (Slanger kanaler etc) og på en påhenger renner alt vannet ut men det spiller vel ingen rolle kanskje?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det at det ikke står at en skal kjøre igjennom frostvæske i manualen,kan jo kanskje ha noe med at produsentene helst ser at motorene må skiftes ut etterhvert.

 

 

Og selv om det ikke står at en bør gjøre det,skal det ikke så mye fantasi til for å skjønne at en motor har det bedre med frostvæske enn rent vann når den skal stå vinteren over.

 

Ja,det meste renner ut,men noen plasser vil det ligge noe igjen og da er det jo gunstig at disse restene inneholder rusthemmende midler.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en to-takter så må du naturligvis drenere forgasserene etterpå så ikke 2t-oljen levrer seg. Er det innsprøytning (ficht/optimax osv) eller fire-takter trenger du ikke gjøre det.

Har naturligvis aldri drenert noen forgassere for å la de tørke inn å sprekke i løpet av vinteren. Når man først er så heldig å ha totakt må man jo la oljen få lov til å virke. Personlig har jeg aldri hatt noe trøbbel med levret 2T-olje

 

Da motoren i sin tid ble konstruert laget konstruktørene og teknikere en manual som skulle følge motoren. Der har produsentens skarpeste folk satt hodene sammen og funnet ut hva som skal gjøres med akkurat denne motoren for at den skal få et langt liv.

For alle med mekanisk bakgrunn kalles gjerne en slik manual for, unnskyld uttrykket, bibelen til den motoren.

Det er der vi, brukerne av motoren skal finne ut hva vi skal gjøre i de enkelte tilfellene, før oppstart, under gange, etter bruk, hyppighet på skifte av olje/filtre, min-maks turtall, etc. etc etc. ..... Hadde folket brukt den hyppigere hadde mange av diskusjonene her vært unngått.

Står det ikke beskrevet i manualen er det heller ikke nødvendig.....

Produsentenes skarpeste folk!!!! Det var voldsomt tøffe bekyldninger. Bruk sunn fornuft. Det er mange andre faktorer som spiller inn. miljøet motoren går i, miljøet motoren står i. Bruken av motoren hvor gammel den er osv. osv. osv. flere innenbordsmotorer av eldre årgang er det anbefallt å skru motoren totalt frahverandre ved lagring å ikke ting skal sette seg! Resultatet blir veldig fort mange ihjelskrudde motorer

Link to post
Share on other sites

Står heller ingenting om at motoren ikke kan lagres i stuen eller under dynen, der er det jo tørt... :lol:

 

Tråden startet med spørsmål om man skulle kjøre motoren kun i ferskvann eller i en blanding med frysevæske.... Svaret da var: Sjekk manualen. :flag:

 

Konstruktøren og teknikerne har hatt sine tanker med både det ene og det andre mens motoren fortsatt var på tegnebrettet eller etter testkjøring og det er dette de forteller oss i manualen.

 

Ellers vil jeg tro de fleste utenbordmotorene som har problemer sliter med andre ting enn evt. muligheter for rust/tæring på kjølekanalene.....

Link to post
Share on other sites

Tja! Nå står det altså i "Users Manual" til min motor som riktignok ikke er påhenger

 

 

Forskjellen på din motor og en påhenger er at din blir stående med vann i systemet (Slanger kanaler etc) og på en påhenger renner alt vannet ut men det spiller vel ingen rolle kanskje?

 

I tillegg til at påhengsmotorer er selvdrenerende (man anbefaler å kjøre tilten opp og ned ett par ganger for å få ut alt vann) så er en ikke ubetydelig faktor legeringene som er brukt. I Trikkerns innenbordsmotor er det ikke usannsynlig at det er støpejern. I en påhengsmotor er man mye mer fokusert på vekt, og det er ofte brukt aluminiumslegeringer eller andre lettmetaller. De har det felles at de ikke ruster stort. Min eldste påhengsmotor er fra 1958, En Evinrude 18Hk. Ingen spor av rust på den. Med riktig stell er det ikke umulig at den overlever meg. I dette stellet har det ikke vært brukt frostvæske.

 

Hadde jeg drevet med vinterklargjøring av påhengere hadde kjøring i kar med frostvæske selvsagt vært "obligatorisk". kr 1000,- x 150-200 motorer sier meg at dette ville vært særdeles nødvendig å selge inn.

Link to post
Share on other sites

Det later til å være mange som ikke ser den dokumenterte effekten av og kjøre motoren med frostvæske.

Kanskje fordi det ikke finnes noen.

 

Allikevel har jeg vanskelig for å se ulempene med å gjøre dette,jeg for min del gjør det jeg kan for å ta vare på motoren min nødvendig eller ikke.

 

Kan nevne at jeg kjører motoren i freskvann etter hver tur,ikke fordi det står i manualen,men fordi jeg har muligheten til det.

 

Jeg kommer også til å kjøre motoren med frostvæske før vinteren.

 

Dette ganske enkelt fordi at hvis motoren min ryker,blir jeg landkrabbe i flere år til jeg får spart opp til å kjøpe ny.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det later til å være mange som ikke ser den dokumenterte effekten av og kjøre motoren med frostvæske.

Kanskje fordi det ikke finnes noen.

 

Har aldri sett noen dokumentert effekt av å kjøre igjennom frostvæske før vinteren. Når det er sagt er jeg helt enig i at du kjører din motor i ferskvann etter hver tur, når du har muligheter til det.

Ikke så mange av oss som har den muligheten i løpet av sommeren.

Fortsett med frostvæsken (ikke skadelig) og ferskvannskjøring etter hver tur og du blir nok ikke landkrabbe p.g.a dette.

Link to post
Share on other sites

Det at jeg kjører motoren i ferskvann etter hver tur,henger sammen med at jeg ikke har båtplass og må ha den med hjem på henger hver gang.

 

Defor er det lettvint å henge på "muffa" å kjøre motoren i 2 minutter med ferskvann,er ikke så fanatisk at jeg hadde gjort det ellers.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det står jo faktisk i manualen at du skal gjøre :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Svært så påståelige enkelte er da!

Kan opplyse at det i noen motorer altså blir stående vann i små lommer selv om du tilter og tømmer. Spesielt noen eldre typer. Jeg hadde i mange år en 40Hk Mercury fra 1969. Det eneste som gikk galt med denne var tæringer i en skilleplate av lettmetall mellom exhaust og kjølevannskanal. Her sto det alltid vann hvis man da ikke snudde motoren på hodet. Derfor begynte jeg å konservere påhengsmotorer med frostveske. Og det er nå slik at lettmetallet i påhengser også korroderer. De er ikke konstruert for evigheten, selv om min motor holdt i 30 år når jeg solgte den.

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg aldri hatt noe trøbbel med levret 2T-olje

 

Jeg har i de senere år sett med bekymring på den mishandling jeg tilsynelatende i alle år har utsatt mine motorer for siden jeg heller ikke har tømt ut hver dråpe med oljeblandet bensin, men har heller aldri opplevd noe problem som en konsekvens av det så kanskje det ikke er så "farlig" når det kommer til stykke?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hovedproblemet er nok ikke rust ettersom flere nevner at de fleste påhengser er av aluminium hovedsakligt. Problemet over tid er nok tæring av aluen,dette var tydeligt på min gamle Mercury '78 modell da eg overhalte denne.

 

Ideelt sett skulle jo motoren hatt frostvæske hele tiden da denne hindrer tæring av alu,men da hadde nok fjordene vært bra røde :rolleyes:

 

Er nok sikkert greitt å kun skylle med ferskvann,men en behandling med gitt % glykol er nok det beste for aluen da denne har prevantive egenskaper mot tæring i tilleg til å være et frostmiddel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...