Jump to content

Store påhengser stjålet i Stavanger.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Hvordan klarer man å få med seg så store motorer uten å bli oppdaget? Krever ikke dette mye utstyr, kran, stor bil?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Natt til mandag var det i Våganes Båtforening sin havn at 3 eller 4 påhengsmotorer i 100+ hk klassen ble stjålet, natt til tirsdag var det i Hafrsfjord BF sin havn tyverne var på ferde. I tillegg ble det gjordt innbrudd i flere båter og kostbart elektronisk utstyr fjernet. Til orientering kan nevnes at begge havnene ligger i Hafrsfjord. Politiet har tilskrevet VBF og foreslått at man sikrer båtene bedre, som kjent kan man ikke vente seg noe fra den offentlige ordensmakt. En ville vel bli mere enn forbauset om man fant frem til tyvene og fikk dem tiltalt og dømt.

Link to post
Share on other sites

som kjent kan man ikke vente seg noe fra den offentlige ordensmakt. En ville vel bli mere enn forbauset om man fant frem til tyvene og fikk dem tiltalt og dømt.

 

Ikke for å ødelegge dagen for noen, men kan opplyse om at det er pågrepet en person i forbindelse med disse og er p.t. varetektsfengslet 4 uker. Beklager.

Link to post
Share on other sites

Hvordan klarer man å få med seg så store motorer uten å bli oppdaget? Krever ikke dette mye utstyr, kran, stor bil?

Det er mange som ser dem. Har snakket med et øyenvitne da de stjal to motorer hos Rogaland Maritime Senter.

 

De kommer med båter, type arbeidsbåter. Så har de en helt vanlig løftebukk stående ombord i disse båtene som de bruker til å heise opp påhengerne.

 

 

Bilde er forresten ikke fra Jåttåvågen :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide å vurdere vakthold i disse havnene? Trodde det var vanlig i nær sagt alle havner jeg. Enten fra medlemmer eller vaktselskap. Er vel i alles interesse at ikke båtene ligger utsatt for slike hendelser.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide å vurdere vakthold i disse havnene? Trodde det var vanlig i nær sagt alle havner jeg. Enten fra medlemmer eller vaktselskap. Er vel i alles interesse at ikke båtene ligger utsatt for slike hendelser.

 

Jeg synes det snart må være grenser for hvor godt vi privatborgere må beskytte oss mot kjeltringer, for jo mer vi gjør for å beskytte oss mot dem jo mer gjør kjeltringene for å finne på nye arbeidsmetoder for sin virksomhet.

 

Jeg mener det må innføres refusjonsordninger fra staten for merverdiavgift og andre avgifter (Hk avgift) for de tingene som stjeles. Slik det virker i dag så tjener kanskje staten litt for mye penger på vinningskriminalitet gjennom avgifter etc. og hele regnestykket med vinningskriminalitet blir helt feil samfunnsmessig.

 

Kriminelle mennesker er kriminelle blant annet på grunn av pengene. Vinningskriminelle slipper også mye straff nettopp på grunn av penger. Det er ikke noe problem å løse denne floken hvis man vil, for det er bare å påse at de som har ansvaret for å løse problemene også blir de som til syvende og sist sitter med utgiftene for de uløste samfunnsproblemene.

 

Nå stemte ikke jeg FRP, men jeg tror faktisk og dessverre at FRP er det eneste partiet som har teften på hvordan slike problemer best kan løses.

Link to post
Share on other sites

De fleste som har vært nedover øst-europa, og kanskje spesielt Litauen, beskriver tilstanden der som ganske anderledes i fra Norge. Feks har privatpersoner mer eller mindre innbruddssikre vinduer og dører med jernstenger osv. og de fleste har tatt sine forholdsregler i forhold til at samfunnene tross alt er betydelig fattigere.

 

Det ble pågrepet et par litauere for vel ett år siden og det var ganske "morsomt" å prate med dem. På et uformelt spørsmål om hvorfor de gjorde det de gjorde, så svarte han ene "look around you, money everywhere, how can I not steal...:" De var også ganske forundret over hvor lite sikret verdigjenstandene var, det var ikke slik i hjemlandet. Før avhøret så sa han også ganske treffende "bare spør, så skal jeg lyve så godt jeg kan..." :smash:

Link to post
Share on other sites

Gjør oppmerksom på denne som viser til at noen polakker jaktes på i området Brekke/Masfjorden etter en utenlandsregistrert bil ble stoppet i natt med bl.a. påhengsmotorer.

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Jakter-pol...ker-936175.html

 

bilde av bilen:

http://www.ba.no/nyheter/article4603251.ece

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En 19 år gammel rumener er varetektsfengslet i fire uker siktet for båtmotortyveriene i Stavanger-distriktet i begynnelsen av september.

– Han er foreløpig er siktet for tyverier av til sammen fem større og kostbare båtmotorer som er tatt fra småbåthavnen

 

Mer info /kilde http://www.aftenbladet.no/lokalt/1083944/R...otortyveri.html

Link to post
Share on other sites

Gjør oppmerksom på denne som viser til at noen polakker jaktes på i området Brekke/Masfjorden etter en utenlandsregistrert bil ble stoppet i natt med bl.a. påhengsmotorer.

 

Eg er i den heldige situasjon å jakte hjort i dette området. Gjett om eg skal til skogs på jakt og denne gangen skal eg holde ekstra godt utkikk etter framande og uønska artar!

Link to post
Share on other sites

Det er bra om du sørger for å holde fremmede /uønskede arter borte fra vår "fauna". :lol:

 

Eg driv i tillegg prevantivt arbeid. Eg har ein internasjonal jobb og oppheld meg ofte på plassar der dei lokale drøymer om eit liv i vesten. Eg må sei eg blir regelrett flau når eg ser kva syn resten av verden har på oss dumme naive nordmenn som ikkje har nokon som helst kontroll med kva som slepp inn i landet. Det beste eksempelet var når ein lettare solbrun kar spurte meg ein gang eg var i Afrika; "er det riktig at i Norge kan ein få lønn uten å jobbe?" Det seier egentlig det meste om kva motiv mange har for å oppholde seg her.

 

 

Eg informerar selvfølgelig alle som kan tenke seg eit liv i Norge at her er eit regelrett he...te, eit brød kostar fleire dagsløner (i deira land), her er regn, snø og dritvær heile året osv. Eg prøver i alle fal å ta problemet ved rota :saint:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...