Jump to content

Reparasjon i akterspeil


c-w203

Recommended Posts

Jeg har en plastbåt fra 1970 som skal pusses opp, og den har følgene skade i akterspeil etter motor/festebolter (se bilder). I tillegg til sprekker, er glassfiber tykt litt inn og deformert.

Hvordan bør jeg gå frem (steg for steg) for å reparere denne skaden?

 

Dørk inne båt er også ujevn, og jeg vil gjærne rette den opp før jeg legger nye teakdørk plater, Hva bør jeg bruke til å rette opp dørken med?

 

Takker for svar da jeg ikke har drevet med glassfiber reparasjoner før?

 

img_2168.jpg

 

img_2170.jpg

Link to post
Share on other sites

Har det ikke vært brukt noen plate på utsida..?

 

Her kan vi vel i tillegg regne med at kryssfineren inni der er av konsistens som vått flatbrød, siden glassfiberen er trykt inn.

 

Hva slags båt, har du flere bilder..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten det er snakk om er en Leto 18. Norskbygd båt fra 1970.

 

Nei, det har ikke lagt noe plate bak motorfeste.

 

Denne skaden skjedde mens båten sto lagert på land, krybba den sto i ga etter og båten datt ned ca 30 cm i akterkant.

 

Om kryssfiner har trekt fuktighet, vet jeg ikke før jeg begynner å fjerne glassfiber på begge sider. Båten har tilbrakt det meste av tiden på land og vært tildekket etter at skaden ble påført.

 

Legger ved et bilde med motor på (ikke lett og se skade stedet da)

 

Bilde 3

 

 

Går det greit å fjerne et kvadrat med glassfiber i størrelsen 10x10cm ved hvert hull på innside og utside for å sjekke tilstand på x-finer, og evt legge i nye lag med glassfiberduk?

Dette blir vel mer komplisert om x-finer er trekt full av vann og slapp som et flattbrød som tidligere nevnt?

Redigert av c-w203 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På utsida er det iallefall såpass skade at knust laminat må bort. Slip ned gelcoaten og du vil da se hvor mye "hvit" glassfiber - som i neste omgang må slipes bort. Avhengig av hva som må slipes bort der, så vil du sannsynligvis komme inn på kryssfineren slik at du kan se hvilken tilstand den er i.

 

Du kan uansett regne med at rundt skruehullene så er kryssfineren skadd. Har hørt at her kan man bore ut med hullsag, for så å fylle opp med glassfibersparkel. For så å bore nye monteringshull i det som blir massiv glassfiber.

 

Ville også slipt bort gelcoat på innsida for å sjekke det samme, men vil tro at det kan være mindre skade der.

 

For slikt arbeid: kjøp en billig vinkelsliper (sjansen er stor for at den blir ødelagt av slipestøv) og bruk såkalt lamellskive

 

Når det gjelder dørken, har du noen anelse om båten er skumfylt? Hva mener du med ujevn dørk, har du innvendige bilder?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...