Merlis Startet 16.September.2009 Del på Facebook Startet 16.September.2009 Hei! Har en Draco 1800 DC. Motoren er en Mercruiser 470 (3.7 l) på 170 hk. Jeg mener at den går på for høyt turtall og lurer på om noen veit noe om dette? Det sitter en stålpropell på den, men veit ikke størrelsen på propellen. Men greia er at når jeg har ca 40 knop så ligger turtallet på 6000 rpm. Når jeg akkurat planer med den så ligger den på 3800-3900 rpm, den mest ideelle farten er derfor ca 20-22 knop på rundt 4000 rpm. Men jeg tror liksom motoren er sterk nok til en større propell eller en annen vridning. Hva mener dere om dette? Er det mulig å få den til å plane på 3300-3500 rpm med en større propell eller med en annen vinkling på bladene på propellen? Vil den da også gå billigere? For synes den har unødvendig høyt turtall i forhold til fart når det er en såpass "kraftig" motor i den båten. Setter kjempe stor pris på om noen har noen gode forslag og tips når det gjelder dette! Mvh Jonas Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig For høyt turtall eller ikke? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Vet ikke dreiemomentkurven på denne motoren, men antar at den er en del lavere enn 6000 rpm. Ville funnet en propell med mere stigning slik at motoren fikk turtallet ned mot 4000-4500 rpm. Blir mindre støy i båten også. Denne motoren har et hardt liv med den propellen du har nå Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Lagavulin Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Les reglene for nye emner, og gjør om tittelen din, ellers blir tråden stengt. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
ABokn Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 4200 - 4600 er det turtallet denne motoren skal operere i. Du kan trygt gå ned noen størrelser på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 16.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2009 Ja, så denne motoren er ikke laget for mer enn 4600 rpm? Synes det var rart at den skulle dra på så høyt turtall se. Sa til en kamerat at jeg lett nådde 6000 rpm med den propellen jeg har nå, og da ba han meg sjekke dette snarest =P Da bør jeg nok få tak i en annen propell ja. Hadde vært mye mer behagelig å lagt på ca 3000 rpm i marsjfart enn 4000-4300. Så da får jeg ønske meg ny stålpropell av julenissen i år =) Ingen som har noen propeller å anbefale til denne båten og denne motoren? Propeller har jeg ikke anelse om i heletatt. Så hadde satt kjempepris på noen ambefalninger og hjelp til størrelse og vridning på bladene Mvh Jonas Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 4200 - 4600 er det turtallet denne motoren skal operere i. Du kan trygt gå ned noen størrelser på propellen. Gå opp noen størrelser i propell blir mere riktig. Har sendt deg en IM, joan e36 Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Test Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.