Jump to content

Kjennskap til Oslofjordens mobile Båtservice?


S/Y Gyda

Recommended Posts

Vurderer å montere baugpropell. Progress Ing. firma bruker Oslofjordens Mobile Båtservice til monteringsarbeidet. Vil gjerne ha forvissninger om at arbeidet utføres på ordentlig vis, men har ingen erfaring med overnevnte firma. Forhåpentligvis er det noen av dere som har det og kan meddele her på forumet?

 

SY Gyda

Link to post
Share on other sites

Selve tilbudet er ikke sammenlignbart med noe annet all den stund det er flere ting som inngår i det. Det skal komme noe(n) å gjøre monteringsjobben der båten vår bor. Det vi har avtalt så langt er at vi står for landsetting av båten og selve fundamentet der propellen skal monteres (retract), ut over det skal den være ferdig montert. Jeg forstår med det selve innmonteringen av enheten, oppkobling og klargjøring for bruk.

Noe jeg bør være på vakt over her?

Link to post
Share on other sites

På en såpass stor båt som du har bør du i hvertfall få bekreftet at tunnellen blir tilstrekkelig laminert både innvendig og utvendig. Det er dessverre altfor mange montører som slurver og kun laminerer tunnellen innvendig og bruker bilsparkel på utsiden. Dette er ingen god løsnig på en båt som mest sannsynlig skal ligge ute hele året. Sørg også for at kantene i tunnellen blir rundet av så mye som mulig. Det er helt avgjørende for støy og effekt på propellen.

 

Vanligvis ved montering av baugpropell blir gjerne montør enig med kunden om at kunden ordner med opptak av båten, så kommer montøren dit båten ligger, også blir tunnellen støpt inn. Mange av mine kunder foretrekker å gjøre det elektriske selv da dette er forholdsvis enkelt. Det vet jeg ofte blir gjort blant andre montører også.

 

Jeg lurer på om ikke servicemannen hadde noe med ofm å gjøre ifm. baugpropellmontasje for noen år siden.

Link to post
Share on other sites

Firmaet monterte baugpropell på min båt for et par år siden. Meget profesjonell utførelse og godt resultat.

 

Under arbeidet dekket dem til hele forpiggen og teipet alle åpninger etc så det var absolutt ikke støv eller rester av arbeidet når dem avsluttet.

Alt har fungert perfekt siden montasje og laminering, avrunding ol. ser ut til å være meget bra.

Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at de monterte BP hos Nomar for noen år tilbake, men etter at en fagmann fra beneteau tilfeldigvis var tilstede da de gjorde en montasje ble det brått slutt. Jeg kjenner ikke detaljene, men tror servicemannen var borti denne saken.

 

Å dekke til forpiggen er et absolutt minimum derom man ikke er så proff at man har investert i verktøy som gjør at slikt ikke er nødvendig. Jeg bruker stort sett alltid spesielt verktøy med avsug til slike montasjer, og da blir det ikke støv i det hele tatt. Ved montering i kurrant båt er det ikke nødvendig med støvmaske engang når topcoaten slipes vekk. Absolutt alt går i avsuget. Unntaket er hvis det er ekstremt trangt. Da får jeg ikke plass til noe avsug el.li.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...