Skogens Konge Startet 16.September.2009 Link til dette innlegget Startet 16.September.2009 Trenger litt tips om hva dere gjør med dieselmotorene deres før båten blir lagt i opplag eller pakka inn for vinteren Har en Hanto 24 med BMC 1500 diesel jeg trenger litt tips og råd til hva jeg bør gjøre med den før vinteren...har skrivi ut brukermanual fra K.D Trading i Bergen, der står det jo trinn for trinn hva som bør/skal gjøres men tenkte å høre med dere som gjør dette hver vinter om hva som må/bør/skal gjøres "Venter spent på innspill" Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
GeirV Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Hei, har en VP MD21B. Jeg gjør følgende: - sjekker tilstanden til kjølevæsken. Tåler den nok kulde? - Kjører saltvannskretsen på motoren med ferskvann samt blander med frostvæske - Skifter olje + oljefilter - skifter gearolje - sjekker og evt bytter impeller - motorvask - skifter dieselfiltre - fyller tanken med diesel, men før jeg gjør det, så sjekker jeg om det er noe dritt/vann i tanken. - sprayer motoren/el-koblinger med CRC el tilsv. - titter i serviceboka for å se om det er noe jeg har glemt:-) Sitér dette innlegget Link to post
Skogens Konge Svart 17.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Takker og bukker for tips Da er det bare å få båten på land snart Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
Christina 3 Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Hei, har en VP MD21B. Jeg gjør følgende:- sjekker tilstanden til kjølevæsken. Tåler den nok kulde? - Kjører saltvannskretsen på motoren med ferskvann samt blander med frostvæske - Skifter olje + oljefilter - skifter gearolje - sjekker og evt bytter impeller - motorvask - skifter dieselfiltre - fyller tanken med diesel, men før jeg gjør det, så sjekker jeg om det er noe dritt/vann i tanken. - sprayer motoren/el-koblinger med CRC el tilsv. - titter i serviceboka for å se om det er noe jeg har glemt:-) Hei. Skifter du impeller og dieselfilter på høsten ? Er ikke dette noe som er best å skifte på våren før utsett ? Ellers er jeg helt enig.... Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Tja...godt spm. Jeg har vel gjort begge deler, dvs i enkelte tilfeller har jeg byttet impeller på høsten, i andre tilfeller på våren. Tilsvarende med dieselfiltre. Synes imidlertid det er greit å få tatt det på høsten, da jeg er så gira når vårsolen kommer at jeg vil ha ut båten fortere enn svint. Jeg pleier å spraye litt crc på impelleren slik at gummien holder seg "fersk". Om dette er smart eller ikke, kan kanskje disk, men det har nå gått greit hittil hos meg. Vedr dieselfiltre skal jeg gjøre noen endringer i år (montere nytt forfilter og annet), så den jobben tar jeg på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.