Jump to content

Merkelig kjølevannsproblem på VP TMD30A


Balle Klorin

Recommended Posts

Jeg brygger på en 7 meter syke og har til nå hatt en meget velfungerende Elwaro 815 som jeg tenkte det var lett å selge for riktig pris i en fei. Det er mulig båten har skjønt at den snart blir kassert, for nå har jeg fått et problem jeg så langt ikke har klart å løse. Da blir det naturlig å spørre her om tips & råd...

Motoren det dreier seg og er altså en Volvo Penta TMD30A (4 syl, turbodiesel fra 1984). Så lenge jeg har hatt båten har jeg ikke hatt noen problemer med motoren av noe slag. Den starter meget lett og går som en klokke. Men ikke på sist søndag... Kom ikke mange 100 meter fra brygga før alarmen gikk for motortemperatur. En kjapp sjekk av sjøvannsfilteret viste at motoren ikke fikk kjølevann. Det står vann i slangen men det kommer ikke lenger. Jeg har tatt av slagen og sjekket skroggjennomføringen, men krana virker og sjøvannet strømmer på. Sjekket deretter impelleren og den var også ok. (skiftet den for sikkerhetsskyld men det var nok bare tull :crazy: ). Tok deretter en hageslange og stakk ned i slangen som forsyner impellerhuset med sjøvann, vannet glir lett gjennom kjølevannskretsen og kommer ut sammen med eksosen som normalt.

Var innom Maritim og kjøpte Systemrens, men jeg avventer med dette fordi det virker som kjølekretsen har helt normal funksjon når jeg spyler vannet inn i impellerhuset.

 

Noen som har noen gode løsninger/forslag?

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikk i detalj TMD30A, men hadde liknende problem på AQD40A. Der var det ekshaustbendet som var ødelagt. slik at kjølevannet ikke fikk gjort jobben sin. Det er en rustfri plate (krans) inne i bendet som fordeler vannet. Den var tæret bort. Dette førte til varmgang opp til turboen, og da temperaturføleren satt nært turboen ble det alarm på høy temp. Jeg hadde reservebend liggende og fikk skiftet dette. Dermed var problemet løst. Men som sagt, vet jo ikke om din motor er lik.

Link to post
Share on other sites

Kan det være at impeller suger "falsk" luft?

 

Det er meget mulig..., er det noen enkel måte å finne ut hvor den suger falsk luft? Regner med at det er på veien fra impellerhuset til sjøvannsfilteret!?

 

Der var det ekshaustbendet som var ødelagt. slik at kjølevannet ikke fikk gjort jobben sin. Det er en rustfri plate (krans) inne i bendet som fordeler vannet. Den var tæret bort. Dette førte til varmgang opp til turboen, og da temperaturføleren satt nært turboen ble det alarm på høy temp.

 

Tror ikke det kan være problemet med min motor. Når jeg bruker en hageslange så går motoren som en drøm.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Du skriver at du har sjekka impelleren.

Da sjekka du sikkert at pumpekammen ikke hadde løsnet og forskjøvet seg i pumpehusett??

 

Utifra det andre du skriver, så kan det være at pumpa suger falsk luft via en uttett simmering som utgjør akseltetningen på akselen. Demonter pumpen fra motoren og sjekk akseltetning og samtidig evt lagerslitasje.

Ved skifte av simmering så sørg for å sette den inn med syrefast ringfjæ

 

Lykke til!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Skru av lokket på sjøvannsfilteret og start motoren. Spruter vannet opp av filteret vet du at alt er ok fram til der. Om det ikke spruter sjekk om impeller går rundt..skru av lokket til pumpa og kinn motor for å se om impeller går.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle komme med fasitsvaret på hva som var årsaken til at kjølevannet uteble.

 

lekkasje.jpg

 

Som flere var inne på så var det her snakk om falsk luft. Det skal være en O-ring der den røde pilen peker. Den var gått helt i oppløsning og det som var igjen av den var helt knallhardt (sa brura). Ny ring ble kjøpt inn hos La-Sa for kroner 28.- og vips strømmet vannet gjennom motoren igjen. Enkel og billig løsning denne gang. Forøvrig ikke veldig imponert over patenten som er valgt for å tette denne viktige funksjonen, men nå virker det, så da er det vel ingen grunn til å klage :smiley:

 

Takk til bidragsyterne i denne tråden :cheers:

 

casesolved.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...