henboe Startet 16.September.2009 Link til dette innlegget Startet 16.September.2009 Hei Jeg sitter i styret i en båtforening her i Oslo, og har fått påpakk av sft/fylkesmannen om og få bedre rutiner på avfallshåndtering av olje, oljefiltre, batterier, etc. Jeg har søkt rundt og rundt på nettet, men finner veldig lite informasjon hvor man kan f.eks kan få kjøpt/leid miljøstasjoner for slikt f.eks. Håper på at de eminente medlemmene her kanskje har vært igjennom det samme, og kanskje vet hvor jeg skal hendvenne meg?? Oslo kommune er lite samarbeidsvillige, samme er Oslo båterier union om noen hadde tenkt til og svare det.. Hilsen Henboe. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Det er vidt forskjellig praksis for dette i båthaver. Hos oss (Stord) har vi hverken oppsamling for olje, batterier, eller annet båtavfall. Dette må medlemmene selv ta hånd om i henhold til miljøreglene i kommunen. Ingen kan pålegge båtforeninger å opprette slike stasjoner hvis det i rimelig nærhet er opprettet slike kommunale avhendingsstasjoner, og det er jo kommunene pålagt å ha. Men om det i regi av deres båthavn er blitt sedvane å slenge fra seg søpla et sted, er det ganske vanskelig å få folk til å endre vaner. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Takk for svar, men saken er at båtforeningen er på en øy, og fylkesmannen godkjente ikke at vi nektet medlemmene og lagre slikt på øya. De mente at det ikke fungerte i praksis. Ergo så dytter de på oss en "miljøstasjon" som vi selv må kjøpe/leie, men ingen kan fortelle oss hvor vi kan skaffe det... Og fra 28 september begynner de og bøtelegge oss... Sitér dette innlegget Link to post
JMS Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Du kan prøve å kontakte en av disse. http://www.miljotransport.no http://www.veoliamiljo.no/ JMS Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 På min lokale gjennviningsstasjon har de bare en stålkonteiner som står åpen med et bord i åpningen, det er plakater om at alt skal være merket når det settes på bordet.. På innsiden av bordet er det 6-8tønner uten lokk med søplesekker i. Så når de ansatte tømmer bordet kaster de det bare i de tønnene det hører hjemme.. Da må jo dere kunne gjøre det samme?? En liten stålkonteiner kan kjøpes på finn.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
shaukaas Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Hva med å bygge en liten "miljøstasjon" (hytte/skur) på dugnad, hvor kun medlemmene får tilgang med nøkkel? Innredning kan vel kanskje være hyller/reoler, noen tomme oljefat/større plastkanner etc. Tømming kan vel skje årlig, eller etter behov. Kommunen bør vel kunne gi råd og veiledning? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Ja, dette er nok typisk! SFT/Fylkesmannen pålegger med frist, bøtelegger og toer sine hender, uten å gi råd og hjelp selv om dette er deres plikt. Vi kjenner igjen problemet fra godkjenning av oppsamlingskum for avspyling ved skraping av bunnstoff. Vi ble pålagt å lage dette til, men ingen kunne si oss hvordan det skulle gjøres. Vi lagde noe vi mente ordnet problemet, sendte inn forslaget, og har ikke hørt noe siden. Amatører med makt! Eller avmakt? Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Ja, det er litt irriterende komisk.. Det og lage et "skur" selv var helt ulovlig, da det skulle godkjennes av den & den paragrafen etc.. Har nå sendt ut anbud til 6 forskjellige aktører her i Oslo-området om pris på hele sulamitten... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Ta kontakt med ACO kjemi,de har alt en trenger for oppbevaring av miljøfarlig avfall. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Sonskilen båthavn har bygget seg en ny miljøstasjon. Problemet er ikke det samme som du har, i og med at de får lov å sette opp et skur. Mulig du kan ringe dem og hente noen ideer. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Min lokale båtforening har på dugnad oppført et "skur" med ei svær "balje" for spillolje, samt et antall bossdunker plassert. Endog - uten avlåsning. Det er nok som noen er inne på her; amatører med makt - eller avmakt. Store forskjeller mellom kommune til kommune med andre ord... Nesten som mitt lokale nabolag, hovedsakelig bygget tidlig på 1920-årene. Vi som huseiere er pålagt til å følge stilen fra byggeår ved f.eks. skifte av vinduer - noe som innebærer en fordobling av kostnader i forbindelse med dette. Kommunen på sin side, river sine bygg i nabolaget for å lage parkeringsplasser......... Sosialisme i praksis, er alt jeg kan si! Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Hei! Har sendt Henboe et svar på IM, men for generelle spørsmål ang. avfall i Oslo kommune, send spm. til: postmottak@ren.oslo.kommune.no Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.