Jump to content

Tæringsproblem med rustfri mannlokk i Alu tank?

Jan E.

Recommended Posts

Hei dieselgutten!

Jeg mente å tro at nitril var resistent mot diesel. Tar jeg feil da? Har ikke en tabell foran meg akkurat nå med oversikt over kjemikaliebestandighet for gummityper.

Når det gjelder å bruke aluminium og rustbestandig stål burde det være greit på en dieseltank som sitter inne i et tørt motorrom. Mannlokket og en evt. flens kan jo også isoleres elektrisk fra hverandre med pakning og hylser.

Er du av en annen oppfatning Hulda?

Ser forresten at du er innehaver av en hjemmebygget båt. Det virker som om du har proppet den med mange gode løsninger. Det kunne vært interessant å fått en titt i den en gang!

Jeg hadde en Nidelv 24 81 mod fra 86-97. Badetrappen var laget av to syrefaste bøyler fra akterdekk og ned til flaps'en. Mellom bøylene var det trinn av alu. Det nederste trinnet lå i skvalpesonen og tærte i stykker etter noen år, mens trinnene høyere opp hadde ingen tegn til svakheter så lenge jeg hadde båten.

Tror ikke fares er stor for korrosjon mellom alu og syrefast så lenge det ikke er i direkte kontakt med sjøvann.

Nitril bør gå bra ja, eller andre typer merket NBR som betyr at det skal være oljebestandig. Ellers er regelen for hva du kan "mikse" med aluminium rimelig enkel. Syrefast er det eneste som duger, altså A4 eller 316 kvalitet. Dette betyr at du godt kan benytte skruer i syrefast mot alutanken din, men alt annet er gift og fy-fy! Om mannlokket er syrefast eller aluminium spiller vel mindre rolle vil jeg tro, og jeg tror nok jeg ville brukt aluminium sånn personlig. Sveis på en god flens som du kan bore og gjenge i, og et passe tjukt lokk i alu eller eventuelt syrefast. Burde bli godt som gull.

Nå er nok Hulda proppet med både gode- og dårlige løsninger. De dårligste blir hele tiden gredd vekk. Derfor kunne jeg nok bygd to båter på den tiden jeg har brukt.

Så blandingen av aluminiumstank og rustfritt lokk. En ting man skal være klar over, er at det skal en felles eklektrolytt som metallene er påvirket av. En elektrolytt kan defineres med en væske som avviker fra pH 7. Hulda har dieseltank som en del av skroget, som er i stål, og jeg sover godt om natta. Jeg ville strittet imot å lage mannlokket i rustfritt stål. For jeg ser hvor himla fort det ruster der det blir sølt saltvann inne i båten der det ikke er malt.

Dessuten så skjønner jeg ikke hvorfor trådstarter skal blande to metaller som ligger i hver sin ende av spenningsrekka. Det er jo bare å bruke lokk i aluminium.

Et annet forhold er arealforholdet mellom aluminiumen og rustfritt. Er lokket lite (katode) og tanken stor (anode), kan det gå lenge før det sker noe galt. Man skal ta innover seg at alt går i stykker før eller senere.

Hvis jeg absolutt hadde måttet bruke metallene som beskrevet, ville jeg brukt gummipakning som er like stor som mannlokket. Da blir det ikke felles elektrolytt nede i tanken. Hvis mannlokket sitter på vinkler av aluminium sveiset ned i tanktoppen, vil heller ikke boltene komme i kontakt med felles elektrolytt, og A4-bolter kan med trygghet brukes.

Og du er naturligvis velkommen ombord! Det er ikke så mye å se på, alt er ikke så fantastisk. Til vinter'n skal jeg begynne på innredningen.

Slenger med et bilde av mannlokket over dieseltanken i Hulda:

tanktopp_2.jpg

Nå sitter jeg og kjeder meg allikevel, så her kommer en spenningsrekke:

spennignsrekke089.jpg

De rustfrie må betraktes som passive. Nederst ligger en alumniumslegering. Skal jeg blande metaller, så er 30 mV spenningforskjell ok. Jeg kan la meg presse til 50 mV. Når man nærmer seg spenninger som kan få ei lyspære til å gløde, så er man et stykke over akseptnivået.

Redigert av Hulda (see edit history)

Årsaken til å blande materialer skulle være elementær nok. Det er jo ikke særlig nærliggende å bruke skruer i aluminium... Argumentet med arealforholdet ser jeg imidlertid. Den saken blir jo værre hvis lokket er i rustfritt også.

Sparrow, hvorfor mener du syrefast er det eneste som duger mot alu? Ser ikke noen umiddelbar årsak til at det skulle gå bedre med aluen bare man blander litt molybden i stålet. 304 er jo allerede edlere enn aluminium. Er det noe jeg har gått glipp av? Noe sier meg at du har svaret Hulda! Rent bortsett fra det synes jeg ikke det er helt heldig å sveise en tykk flens i tanken og bore og gjenge i den. Da kan det bli lekkasje langs gjengene. Det gir ihvertfall flere lekkasjemuligheter. Jeg holder en knapp på å skru pinneskruer i en rustfri flens og tigge dem fra baksiden. Dersom denne flensen er oval eller firkantet kan den tres inn i tanken slik at tankveggen blir klemt mellom flensen og lokket.

Dessuten så skjønner jeg ikke hvorfor trådstarter skal blande to metaller som ligger i hver sin ende av spenningsrekka. Det er jo bare å bruke lokk i aluminium.

Ja, er derfor jeg er skeptisk til å bruke rustfri. Men ser ikke ut til at det blir noe problem i følge mange poster rundt om her inne.

Og det er enklere å bruke rustfritt.

Vil diesel virke som elektrolytt?

Tenkte et design med flens på innsiden, med bolter/pinnbolter som stikker ut av frihull i tanken. Og lokk fra utsiden m. muttere.

Eventuelt flens med gjenger på innsiden, mannlokk og bolter fra utsiden.

Det vil ikke være et problem med å dra av gjengene på aluminiumsboltene om en ikke er forsiktig, hvis en går for alt i aluminium?

Ser tanken er av 5054, men en kan vel bruke sjøbestandig i 6000 serien, eventuelt fra de andre uten problem?

Jara Wynja

Vil diesel virke som elektrolytt? Nei, jeg kan ikke tenke meg at den er særlig effektiv.

Det vil ikke være et problem med å dra av gjengene på aluminiumsboltene om en ikke er forsiktig, hvis en går for alt i aluminium? Du skal jo ikke belaste det særlig høyt. Skikkelig pakning så burde det gå greit.

Ser tanken er av 5054, men en kan vel bruke sjøbestandig i 6000 serien, eventuelt fra de andre uten problem? Jeg vet lite om aluminium, men sett ut fra et elektrolytisk perspektiv, tror jeg de forskjellige legeringene kan være hipp som happ.

Sparrow, hvorfor mener du syrefast er det eneste som duger mot alu?

Hei Komodo.

Jeg har bygd en hel del aluminiumsbåter opp gjennom årene den tiden jeg gjorde slikt, og har dermed naturligvis også en viss erfaring i å bygge tanker og diverse andre ting og tang i samme materiale. En ting vi var absolutt ufravikelige på var nettop hvilket materiale vi brukte til gjennomføringer, koblinger, muttrer og skruer osv. osv. ALLTID syrefast!

Når man har fått inn ting "til reparasjon" etter en tid i sjøen, ja så ser en rimelig fort forskjell på detaljer der de har byttet ut de syrefaste detaljene med type "el zink" o.l.

Slik er det bare, og ingen klarer å lure meg til å tro at noe annet er tilfelle!

Når det gjelder det jeg sa om flensen i tanken så mener jeg naturligvis ikke at du skal bore tvers gjennom flensen. Bore til det står igjen noen millimeter gods, for så å gjenge opp og sette inn syrefaste pinnbolter eller bare skru inn bolter fra tanklokket... samme det, men hvis en bruker pinnbolter er en i det minste sikker på at ingen finner på å bytte ut skruene med noen som er for lange, med det til resultat at en kan få lekkasje hvis en ikke er oppmerksom.

Når det gjelder aluminiumskvalitet brukte vi for det meste noe som heter AlMg 4,5 Mn Altså magnesium- og manganlegert. Det var det som var godkjent for bruk i f.eks de MOB båtene vi produserte en tid, og også det vi bygde større katamaraner av.

Jeg sier ikke at det er noe du har gått glipp av, og din versjon med å tigsveise fra baksiden går jo også greit... bare det at jeg ikke helt skjønner vitsen med å bore helt gjennom for så å sveise igjen etterpå. Men OK, det er som vanlig flere veier til Rom og mange av dem er nok like greie å gå. Ser forresten at du snakker om syrefast flens på denne aluminiumstanken, og lurer på hvordan du fester denne...?

Uansett, jeg sverger til syrefast mot aluminium, og det er kun tidligere erfaring som gjør at det er slik.

Når du sier at du boret bunnhull i flensen er jeg enig med deg. Jeg tenkte ikke så langt i farta. Bare du får gjengedybde nok blir det jo bra. Når du sier syrefast kontra el.zink eller annet i svart er jeg selvfølgelig også enig med deg. Det jeg stusset på var å bruke 304 kontra 316 på en alutank til diesel som trådstarter snakker om. Ofte sitter jo også dieseltanken i et tørt motorrom, så sjøvann (elektrolytt) er gjerne ikke noe tema. Det jeg sikter til er at du sa at syrefast er det eneste som bør mikses med alu.

Når du sier at du boret bunnhull i flensen er jeg enig med deg. Jeg tenkte ikke så langt i farta. Bare du får gjengedybde nok blir det jo bra. Når du sier syrefast kontra el.zink eller annet i svart er jeg selvfølgelig også enig med deg. Det jeg stusset på var å bruke 304 kontra 316 på en alutank til diesel som trådstarter snakker om. Ofte sitter jo også dieseltanken i et tørt motorrom, så sjøvann (elektrolytt) er gjerne ikke noe tema. Det jeg sikter til er at du sa at syrefast er det eneste som bør mikses med alu.

Da er vi nok mer på linje enn jeg tenkte først ja ser jeg. 304 går jo naturligvis også, men jeg har vært vant til å bruke 316, så da fortsetter jeg med det. Regner med at det ikke bør være så enormt stor forskjell på de to kvalitetene i så måte.

Vel så viktig er det jo at dieseltanken får stå i et tørt rom som du er inne på. Forlenger nok levetiden merkbart ser jeg for meg. Det er nok ikke dieselen som tar knekken på tanken uansett, men heller de ytre omstendigheter.

Hørte om en som hadde dieseltank i aluminium. Fikk lekasje i tanken, og det viste seg at det var den små kjettingen som var på mannlokket som var falt ned i tanken. Den hadde lagt seg pent i ro og tæret hull, hullet var så stort at han måtte berges av redningsskøyta.

Hvilket sier oss at svartstål og aluminium har lite lyst til å leve sammen til evig tid. Det er flere som har fått oppdage det på en eller annen måte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...