Jan E. Startet 16.September.2009 Link til dette innlegget Startet 16.September.2009 Ser flere her beskriver at de skal sette inn dette. Uten å se noen som fraråder det. Vil det ikke være noe problem med tæring mellom disse to metallene i en dieseltank? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
dorge Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 bruk gummi-pakning og galvaniserte bolter. kontroler tæring en gang i året. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Bør ikke bruke gummipakning på dieseltank, da gummi reagerer på olje og diesel. Brukt kork. Bør ikke bruke galvaniserte bolter mot aluminium, da dette vil tære. Bruk rustfrie bolter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Det kommer jo litt an på hva du skal ha i tanken, og hvordan utventig miljø rundt tanken er. Generelt bør du ikke bruke denne sammenblanding av materialer. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Hvorfor ikke lage mannlokk i aluminium? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Komodo Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Hei dieselgutten! Jeg mente å tro at nitril var resistent mot diesel. Tar jeg feil da? Har ikke en tabell foran meg akkurat nå med oversikt over kjemikaliebestandighet for gummityper. Når det gjelder å bruke aluminium og rustbestandig stål burde det være greit på en dieseltank som sitter inne i et tørt motorrom. Mannlokket og en evt. flens kan jo også isoleres elektrisk fra hverandre med pakning og hylser. Er du av en annen oppfatning Hulda? Ser forresten at du er innehaver av en hjemmebygget båt. Det virker som om du har proppet den med mange gode løsninger. Det kunne vært interessant å fått en titt i den en gang! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
knut1955 Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Jeg hadde en Nidelv 24 81 mod fra 86-97. Badetrappen var laget av to syrefaste bøyler fra akterdekk og ned til flaps'en. Mellom bøylene var det trinn av alu. Det nederste trinnet lå i skvalpesonen og tærte i stykker etter noen år, mens trinnene høyere opp hadde ingen tegn til svakheter så lenge jeg hadde båten. Tror ikke fares er stor for korrosjon mellom alu og syrefast så lenge det ikke er i direkte kontakt med sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Vet du om det var sjøvannsbestandig alu i de trinnene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TMe Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 "Komodo" har rett. Nitril er oljebestandig. "Diselgutten" har nok brukt gummi av feil kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sparrow Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Nitril bør gå bra ja, eller andre typer merket NBR som betyr at det skal være oljebestandig. Ellers er regelen for hva du kan "mikse" med aluminium rimelig enkel. Syrefast er det eneste som duger, altså A4 eller 316 kvalitet. Dette betyr at du godt kan benytte skruer i syrefast mot alutanken din, men alt annet er gift og fy-fy! Om mannlokket er syrefast eller aluminium spiller vel mindre rolle vil jeg tro, og jeg tror nok jeg ville brukt aluminium sånn personlig. Sveis på en god flens som du kan bore og gjenge i, og et passe tjukt lokk i alu eller eventuelt syrefast. Burde bli godt som gull. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 (redigert) Nå er nok Hulda proppet med både gode- og dårlige løsninger. De dårligste blir hele tiden gredd vekk. Derfor kunne jeg nok bygd to båter på den tiden jeg har brukt. Så blandingen av aluminiumstank og rustfritt lokk. En ting man skal være klar over, er at det skal en felles eklektrolytt som metallene er påvirket av. En elektrolytt kan defineres med en væske som avviker fra pH 7. Hulda har dieseltank som en del av skroget, som er i stål, og jeg sover godt om natta. Jeg ville strittet imot å lage mannlokket i rustfritt stål. For jeg ser hvor himla fort det ruster der det blir sølt saltvann inne i båten der det ikke er malt. Dessuten så skjønner jeg ikke hvorfor trådstarter skal blande to metaller som ligger i hver sin ende av spenningsrekka. Det er jo bare å bruke lokk i aluminium. Et annet forhold er arealforholdet mellom aluminiumen og rustfritt. Er lokket lite (katode) og tanken stor (anode), kan det gå lenge før det sker noe galt. Man skal ta innover seg at alt går i stykker før eller senere. Hvis jeg absolutt hadde måttet bruke metallene som beskrevet, ville jeg brukt gummipakning som er like stor som mannlokket. Da blir det ikke felles elektrolytt nede i tanken. Hvis mannlokket sitter på vinkler av aluminium sveiset ned i tanktoppen, vil heller ikke boltene komme i kontakt med felles elektrolytt, og A4-bolter kan med trygghet brukes. Og du er naturligvis velkommen ombord! Det er ikke så mye å se på, alt er ikke så fantastisk. Til vinter'n skal jeg begynne på innredningen. Slenger med et bilde av mannlokket over dieseltanken i Hulda: Nå sitter jeg og kjeder meg allikevel, så her kommer en spenningsrekke: De rustfrie må betraktes som passive. Nederst ligger en alumniumslegering. Skal jeg blande metaller, så er 30 mV spenningforskjell ok. Jeg kan la meg presse til 50 mV. Når man nærmer seg spenninger som kan få ei lyspære til å gløde, så er man et stykke over akseptnivået. Redigert 16.September.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Har lett for at aluminium blir som kritt til slutt sammen med syrefaste bolter, og særlig der der har vært gjenget inn i aluminiumen. Sett det særlig på undervannshus. Ikke så galt der det er gjennomgående bolter. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Komodo Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Årsaken til å blande materialer skulle være elementær nok. Det er jo ikke særlig nærliggende å bruke skruer i aluminium... Argumentet med arealforholdet ser jeg imidlertid. Den saken blir jo værre hvis lokket er i rustfritt også. Sparrow, hvorfor mener du syrefast er det eneste som duger mot alu? Ser ikke noen umiddelbar årsak til at det skulle gå bedre med aluen bare man blander litt molybden i stålet. 304 er jo allerede edlere enn aluminium. Er det noe jeg har gått glipp av? Noe sier meg at du har svaret Hulda! Rent bortsett fra det synes jeg ikke det er helt heldig å sveise en tykk flens i tanken og bore og gjenge i den. Da kan det bli lekkasje langs gjengene. Det gir ihvertfall flere lekkasjemuligheter. Jeg holder en knapp på å skru pinneskruer i en rustfri flens og tigge dem fra baksiden. Dersom denne flensen er oval eller firkantet kan den tres inn i tanken slik at tankveggen blir klemt mellom flensen og lokket. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
knut1955 Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Komodo Jeg har ingen opplysninger om alu som Nidelv benyttet i 1981, beklager. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Da får du ta baugfila og skjære av en bit, så tar Hulda den med til HIV og får en spektralanalyse på den Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jan E. Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Dessuten så skjønner jeg ikke hvorfor trådstarter skal blande to metaller som ligger i hver sin ende av spenningsrekka. Det er jo bare å bruke lokk i aluminium. Ja, er derfor jeg er skeptisk til å bruke rustfri. Men ser ikke ut til at det blir noe problem i følge mange poster rundt om her inne. Og det er enklere å bruke rustfritt. Vil diesel virke som elektrolytt? Tenkte et design med flens på innsiden, med bolter/pinnbolter som stikker ut av frihull i tanken. Og lokk fra utsiden m. muttere. Eventuelt flens med gjenger på innsiden, mannlokk og bolter fra utsiden. Det vil ikke være et problem med å dra av gjengene på aluminiumsboltene om en ikke er forsiktig, hvis en går for alt i aluminium? Ser tanken er av 5054, men en kan vel bruke sjøbestandig i 6000 serien, eventuelt fra de andre uten problem? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Hulda Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Vil diesel virke som elektrolytt? Nei, jeg kan ikke tenke meg at den er særlig effektiv. Det vil ikke være et problem med å dra av gjengene på aluminiumsboltene om en ikke er forsiktig, hvis en går for alt i aluminium? Du skal jo ikke belaste det særlig høyt. Skikkelig pakning så burde det gå greit. Ser tanken er av 5054, men en kan vel bruke sjøbestandig i 6000 serien, eventuelt fra de andre uten problem? Jeg vet lite om aluminium, men sett ut fra et elektrolytisk perspektiv, tror jeg de forskjellige legeringene kan være hipp som happ. Sitér dette innlegget Link to post
Sparrow Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Sparrow, hvorfor mener du syrefast er det eneste som duger mot alu? Hei Komodo. Jeg har bygd en hel del aluminiumsbåter opp gjennom årene den tiden jeg gjorde slikt, og har dermed naturligvis også en viss erfaring i å bygge tanker og diverse andre ting og tang i samme materiale. En ting vi var absolutt ufravikelige på var nettop hvilket materiale vi brukte til gjennomføringer, koblinger, muttrer og skruer osv. osv. ALLTID syrefast! Når man har fått inn ting "til reparasjon" etter en tid i sjøen, ja så ser en rimelig fort forskjell på detaljer der de har byttet ut de syrefaste detaljene med type "el zink" o.l. Slik er det bare, og ingen klarer å lure meg til å tro at noe annet er tilfelle! Når det gjelder det jeg sa om flensen i tanken så mener jeg naturligvis ikke at du skal bore tvers gjennom flensen. Bore til det står igjen noen millimeter gods, for så å gjenge opp og sette inn syrefaste pinnbolter eller bare skru inn bolter fra tanklokket... samme det, men hvis en bruker pinnbolter er en i det minste sikker på at ingen finner på å bytte ut skruene med noen som er for lange, med det til resultat at en kan få lekkasje hvis en ikke er oppmerksom. Når det gjelder aluminiumskvalitet brukte vi for det meste noe som heter AlMg 4,5 Mn Altså magnesium- og manganlegert. Det var det som var godkjent for bruk i f.eks de MOB båtene vi produserte en tid, og også det vi bygde større katamaraner av. Jeg sier ikke at det er noe du har gått glipp av, og din versjon med å tigsveise fra baksiden går jo også greit... bare det at jeg ikke helt skjønner vitsen med å bore helt gjennom for så å sveise igjen etterpå. Men OK, det er som vanlig flere veier til Rom og mange av dem er nok like greie å gå. Ser forresten at du snakker om syrefast flens på denne aluminiumstanken, og lurer på hvordan du fester denne...? Uansett, jeg sverger til syrefast mot aluminium, og det er kun tidligere erfaring som gjør at det er slik. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Når du sier at du boret bunnhull i flensen er jeg enig med deg. Jeg tenkte ikke så langt i farta. Bare du får gjengedybde nok blir det jo bra. Når du sier syrefast kontra el.zink eller annet i svart er jeg selvfølgelig også enig med deg. Det jeg stusset på var å bruke 304 kontra 316 på en alutank til diesel som trådstarter snakker om. Ofte sitter jo også dieseltanken i et tørt motorrom, så sjøvann (elektrolytt) er gjerne ikke noe tema. Det jeg sikter til er at du sa at syrefast er det eneste som bør mikses med alu. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
KDB Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Hørte om en som hadde dieseltank i aluminium. Fikk lekasje i tanken, og det viste seg at det var den små kjettingen som var på mannlokket som var falt ned i tanken. Den hadde lagt seg pent i ro og tæret hull, hullet var så stort at han måtte berges av redningsskøyta. Sitér dette innlegget Link to post
Sparrow Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Når du sier at du boret bunnhull i flensen er jeg enig med deg. Jeg tenkte ikke så langt i farta. Bare du får gjengedybde nok blir det jo bra. Når du sier syrefast kontra el.zink eller annet i svart er jeg selvfølgelig også enig med deg. Det jeg stusset på var å bruke 304 kontra 316 på en alutank til diesel som trådstarter snakker om. Ofte sitter jo også dieseltanken i et tørt motorrom, så sjøvann (elektrolytt) er gjerne ikke noe tema. Det jeg sikter til er at du sa at syrefast er det eneste som bør mikses med alu. Da er vi nok mer på linje enn jeg tenkte først ja ser jeg. 304 går jo naturligvis også, men jeg har vært vant til å bruke 316, så da fortsetter jeg med det. Regner med at det ikke bør være så enormt stor forskjell på de to kvalitetene i så måte. Vel så viktig er det jo at dieseltanken får stå i et tørt rom som du er inne på. Forlenger nok levetiden merkbart ser jeg for meg. Det er nok ikke dieselen som tar knekken på tanken uansett, men heller de ytre omstendigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Sparrow Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Hørte om en som hadde dieseltank i aluminium. Fikk lekasje i tanken, og det viste seg at det var den små kjettingen som var på mannlokket som var falt ned i tanken. Den hadde lagt seg pent i ro og tæret hull, hullet var så stort at han måtte berges av redningsskøyta. Hvilket sier oss at svartstål og aluminium har lite lyst til å leve sammen til evig tid. Det er flere som har fått oppdage det på en eller annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Når den kjettingen faller på bunn av tanken er det jo overveiende sannsynlig at den får selskap av litt kondensvann også. Det blir jo ikke tilfelle for mannlokket. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jan E. Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Takker for svar alle sammen. Tankene mine står litt forhøyet i motorrommet. Så om det kommer sjøvann opp til de over tid har jeg andre større problemer. Og siden ikke diesel ser ut til å kunne fungere som katalysator, så blir det nok rustfri deler. Da kan flensen som står på innsiden, og skal gjenges opp, være mye tynnere også. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.