larsen2000 Startet 16.September.2009 Del på Facebook Startet 16.September.2009 Hvor mye er det "vanlig" å prute på en båt i prisklassen 100-150 000? Er det omtrent tilsvarende som med bil? Lurer også på om det er lettere å gjøre gode kjøp på høsten i fht våren? Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Jeg tror ikke det er noe som er vanlig. Det kommer an på hvor, hvem, og ikke minst båtens tilstand. Er slett ikke sikker på at gode kjøp gjøres om høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 (redigert) Er nok mye som for bil (og alt annet der ute), m.a.o. koker det vel ned til tilbud og etterspørsel. Populære modeller selger bra uansett og gir lite rom for pruting mens mer ukurante båter uten særlig etterspørsel fint kan gi en betydelig rabatt. I henhold til denne reportasjen er i hvertfall høsten tiden for å gjøre kupp: http://www.klikk.no/motor/baat/article490622.ece Personlig støtter jeg denne teorien fordi typisk er det flere båter tilgjengelig i markedet om høsten da mange som ønsker å selge vil gjøre dette før vinteropplag så slipper de arbeid og utgifter til dette samt at båten ikke blir et halv år eldre før den legges ut i markedet neste vår. Redigert 16.September.2009 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Personlig støtter jeg denne teorien fordi typisk er det flere båter tilgjengelig i markedet om høsten da mange som ønsker å selge vil gjøre dette før vinteropplag så slipper de arbeid og utgifter til dette samt at båten ikke blir et halv år eldre før den legges ut i markedet neste vår. Dette vil jo gjenspeiles i prisen. Personlig vurderer jeg å selge min båt nå, men vinteropplaget utgjør tross alt en relativt liten del av kjøpesummen (som er mindre enn 50 000) til tross for at dette er en billig båt. Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 (redigert) Enig. Man kan forvente en lavere pris om høsten fordi vinteropplag koster men også fordi man kjøper et produkt som settes mer eller mindre rett i opplag. For båter er jo ikke like attraktiv der de står på land som når de kan brukes på sjøen, som er hvorfor de fleste kjøper seg båt i utgangspunktet. Redigert 16.September.2009 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Tipper, føler og tenker det å selge båt på høsten som enda ikke er satt i opplag og vinterkonservert = vårpris, minus omtrent kostnad ved forespeilet vinterlagring/konservering/forsikring og renter, pluss noen % av "verdien" til.... (men ikke mye) m.a.o du betaler i virkeligheten omtrent det samme totalsett om det er vår eller høst. En tror en har gjort ett varp, helt til alle beløpene som oppstår ved og i opplag er betalt, er ikke gratis det heller Selvfølgelig med forbehold om at nye eier følger det samme sporet og er i samme situasjon som tidligere eier, med tanke på økonomi og lagringsmal. Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Selvfølgelig med forbehold om at nye eier følger det samme sporet og er i samme situasjon som tidligere eier, med tanke på økonomi og lagringsmal. Ja det er nok primært her det kan være en god del å spare for enkelte. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 (redigert) Ikke alt vinteropplag koster mye. I de fleste båtforeninger er det inkludert i bryggeleien. Det eneste som da koster er noen hundreapper i kjølevæske. Olje og filtere bytter vel de fleste uansett om de skal selge eller ei på høsten. De som ligger på marinaer og lar proffene ta seg av opp-/uttak, motorservice etc og vinteropplag må jo koste på seg litt for å få det gjort. Renten er lav og der tjener man ikke mye, og de som selger skal oftest ha noe nytt de også. Kanskje går det bare uker før en ny båt er kjøpt. For en del år siden var prisene en del høyere på våren, men nå tror jeg ikke det skiller veldig mye på "vanlige båter". Prisene er redusert en del som følge av finanskrisen uansett. Kanskje ikke så mye som noen skulle ønske Er selv i markedet nå og ser på andre båter, men kan ikke si at prisen på disse har gått veldig mye ned. På et båt til 1 mill så kanskje prisen er 50`til 100`lavere enn for 3 år siden. De som er godt vedlikeholdt og er i god stand holder seg sevfølgelig best i pris. Må det gjøres en del med båten etter kjøp så koster det raskt en del kroner. Mange mindre ting som må gjøres og kjøp av det utstyret man vil ha beløper seg raskt til mange tusen, kanskje titusener av kroner. 2 båter av samme merke/modell kan være svært forskjellige mht hva man får. Da jeg solgte båtene for 5-6 år siden og for 8 år siden var det heller ikke noe rush av kjøpere, men de som kom (3)og fikk se båtene var alle svært interessert. For min del vil jeg aller helst selge til folk som kan litt om båt og kan ta vare på båten. Blir trist når jeg ser at gamlebåten ikke blir holdt i stand. Har lagt ut båten på FINN nå, og er spent på om noen vil komme å ta en titt. Må ikke selge, men hadde vært artig å prøve noe nytt. Kona vil ikke selge, men det er helt vanlig Time (2 uker) will show om jeg beholder båten. Redigert 16.September.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Jeg prøver også å kjøpe båt for øyeblikket, men i prisklassen mellom 400 og 550.000. Og syns det er vanskelig å vurdere priser. Hvordan pris-setter en selger båten sin. Ser han på prisen på de andre båtene som er til salgs på Finn.no og gjør en vurdering i forhold til dette ? Når jeg ser på Finn.no ligger stort sett alle i samme prisområdet, variasjoner i forhold til utstyr osv. Men dette blir jo egentlig feil, når båtene ikke blir solgt til satt pris, er jo prisen feil. Dette gjør jo også at de andre båtene som kommer for salg får en kunstig høy pris i forhold til markedets salgpris (prisen kjøperen er villig til å betale). Og de som har de øvrige båtene tror at salgsverdien er så høy som prisantydningen på Finn.no når en båt som står som solgt. Når denne har blitt solgt under prisantydning, og i mange tilfeller langt under prisantydningen. (hadde vært kjekt å kunne sett på Finn den egentlige salgsprisen). Dette er slik jeg ser det, men jeg har ikke den store erfaringen i båtmarkedet i den prisklassen så hadde satt pris på gode synspunkter rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 (redigert) For en del år siden var prisene en del høyere på våren, men nå tror jeg ikke det skiller veldig mye på "vanlige båter". Prisene er redusert en del som følge av finanskrisen uansett. Er selv i markedet for kjøp. Har ikke båt som skal selges men kun cash i banken så der stiller jeg kanskje noe sterkere enn andre i disse noe usikre tider siden jeg ikke må frigjøre kapital først. Uansett, min prisklasse er i området kr 150'-300' og det jeg har observert så langt er at det tar ganske lang tid å selge en del båter. Ihvertfall oppleves det slik når jeg ser alle annonsene på finn.no som blir liggende ute i uker og måneder. Spesielt enkelte merker av båttypen daycruiser (som jeg ser på) er det en ganske stor opphopning av annonser - flere kommer til enn trekkes fra. Så det betyr at slik ståa er nå har jeg som kjøper det absolutt ikke travelt med å gå inn i markedet. Men når det er sagt, jeg kan ikke si at jeg synes prisene er redusert nevneverdig siste året. Men når båtene sjelden blir solgt til annonsert pris tyder det jo på at nivået er noe kunstig høyt og etterhvert må nedjusteres skal man få kjøpere på kroken. Alternativet er jo selvfølgelig å ikke selge, men det er ikke sikkert det er en akseptabel løsning for en del i disse finansielle krisetider. Redigert 16.September.2009 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Det som er mer interessant enn å lage en sjablongregel på "10% ned" eller lignende er å kunne argumentere for hvorfor akkurat den båten du ser på bør ha en lavere pris enn det selger har satt opp. Det er det saken gjelder, man må finne hvilket punkt kjøper og selger kan enes om at er riktig pris for den aktuelle båten. Jeg vil vurdere: 1. Hvordan er den aktuelle båten priset ift tilsvarende båter. 2. Hva er utstyrsnivået i forhold til "standard" 3. Hvilke utgifter står for døren i forhold til vinteropplag, service osv. Her må man kunne argumenter. La oss si at båten selges til "Høstpris" 450'. Eier forkynner at til våren vil han selge den for 470'.... Er 470' til våren realistisk? Eller er 430' mer realistisk? Innen våren må eier bekoste opptak og vinterlagring, service på motor og drivverk. Høstvedlikehold på skrog og alle systemer. Til våren skal båten vaskes og poleres, stoffes og settes ut. Hvor mye vil det koste alt i alt... 20' ? Hvis du kan overbevise eier om at han ikke vil få mer enn 430' til våren og at han bør selge den til deg for 410' nå for å slippe videre utlegg, er du på god vei til å få prutet ned en del. Sannheten ligger kanskje ett sted midt imellom... 4. Er det tekniske feil eller skrogmessige ting som man kan bruke som brekkstang. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Bare å prute, normalt det. Opptil selger å holde i tøylene. Har sjølv annonse med anntydning på 300.000.- Fikk høyeste bud på 270.000.- Båten gikk nesten (Andre faktorer i heimen som stopper salget nå) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Poseidon Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 .....Jeg vil vurdere: ...... Det var en grei liste, men det går an å føye til enda et par punkt: 5. Om båten er kurrant eller ei. Man har alltid større mulighet for å prute ned en båt som ikke er "dusinvare", både fordi sammenligningsgrunnlaget er tynnere og fordi skepsisen blant kjøperne kan være større. Men samtidig må man ta høyde for at båten kan være "tungsolgt" når man selv eventuelt skal kvitte seg med den. 6. Likviditet kan være et moment; hvis mor allerede har disponert båtpengene til å pusse opp badet eller til den kommende konfirmasjonen kan selgeren befinne seg i en "skvis" som gjør at han må slå av mer enn ellers 7. Betalingsevnen kan slå ut. Jeg har ved salg av både båter og biler støtt på kjøpere som "skal betale halvparten nå og resten neste måned....", men sier da konsekvent nei takk. En kjøper som stiller med rede penger eller ordnet finansiering på andre måter vil alltid ha et godt kort på hånd når prisen diskuteres. "Cash is King!" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
olpi Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 De som selger og leverer båten før de får alle pengene er det vel ikke mange av. Personlig hadde jeg aldri gjort det. Kjøper man av folk med dårlig likviditet kan man også risikere at det er spart på vedlikholdet av båten. Man får den kanskje rimligere, men sluttsummen bør ikke bli mindre når man har hatt den noen år. Det er også flere måter å prise en båt på. Noen priser f.eks høyt og vil gi store avslag, men andre sjekker markedet nøye og priser riktig i henhold til båtens tilstand, utstyr etc. På samme måte er det i en del butikker. Hva du får for pengene er det som betyr noe, ikke hvor mye avslag man får. Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Interessant tema :) Jeg har et eksempel nå der en seilbåt ble lagt ut til 345'. Den stod lenge før den ble satt ned til 295' og ble solgt nærmest umiddelbart. Det var en '86 modell med ny motor, toalett, storseil og instrumenter. Det som er interessant er at det også ligger flere andre like modeller, men de er eldre, rundt '82-'83, med original motor og virker ellers lite oppgradert. De prissettes til rundt 320-330', som da virker alt for mye. Skal man legge inn faktorer som ny motor og ellers en del oppgraderinger så burde man fått tilslaget ikke mye over 200'. Det tror jeg neppe er realistisk. Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 (redigert) Kjøper man av folk med dårlig likviditet kan man også risikere at det er spart på vedlikholdet av båten. Hvordan finner man ut av likviditeten til selgeren? Det er vel når det praktiske rundt betalingen skal diskuteres at slikt blir et tema og da pga kjøpers manglende midler, ikke selgerens... Redigert 17.September.2009 av chryztaal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Hvordan finner man ut av likviditeten til selgeren? Skattelistene kan gi en viss pekepinn, men disse opplysningene blir da fra fjoråret. Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Har du god inntekt men samtidig et bra lån på hus, bil og etter hvert båt så sier ikke skattelistene deg mye om den reelle finansielle situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Synes dette blir en avsporing. Det kan jo faktisk hende ting i skikkelige betalingsdyktige folk sine liv som gjør at du må selge båten for å bedre likviditeten. So what? Det betyr nå ikke at båtholdet er dårlig utført av den grunn. Tull og tøys. Og hva i all verden sier skattelistene? Det er jo nettoinntekt som framkommer her. Uinteressant. Samtidig er jeg helt enig i at som selger bør en være forsiktig og ikke inngå avtaler om avdrag med ukjente folk, som om du har samme muligheter som banken (bruke inkassobyrå, drive inn pantegjeld osv). Min erfaring er at du i de fleste tilfeller ganske raskt ser dine kjøpere an og merker hvordan det står til med finansiering osv og de fleste har heldigvis sine ting i orden. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
olpi Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 (redigert) Enig, Bergen Dørk. Se kjøpene an, men se også selgeren an på samme måte. Sjekk båten og still kontrollspørsmål. Er du ikke selv båtvant så får med deg en som er det. Det er i møte mellom kjøper og selger når man besiktiger båten at man gjør seg best opp en mening synes jeg. Både om båten, men kanskje også om selger/kjøper. Når jeg har skullet kjøpe båt har jeg mang an gang dratt på bomtur. Selgere har forsikret meg at alt er strøkent, men det viser seg ikke å stemme når man kommer frem og ser båtene. Etter det jeg hører av andre er det mange som opplever det samme. Hvis man skal kjøpe en båt vil jeg uansett anbefale at man drar og ser på båten før man starter forhandlinger. Som nevnt tidligere 2 båter er ofte ganske fosrkjellige selv om alder er lik. En eldre båt kan være mye bedre enn en nyere. En god del jeg kjenner har kjøpt nye båter i de senere åra, og det er ofte feil. Noe er småting, mens andre ting er mer alvorlig. Redigert 17.September.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sera Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 Dersom en potensiell kunde hadde spurt meg om han kunne prute på min båt som jeg hadde sett en salgsum på, så hadde jeg bedt han komme med et bud, deretter kunne det blitt en forhandling, eller jeg kunne ha avslått og bedt han se etter en annen båt. Er dette pruting???????? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.September.2009 Del på Facebook Svart 17.September.2009 ...god inntekt men samtidig et bra lån på hus, bil og etter hvert båt så sier ikke skattelistene deg mye om den reelle finansielle situasjonen. Og hva i all verden sier skattelistene? Det er jo nettoinntekt som framkommer her. Uinteressant. Det var vel nettopp derfor jeg skrev at skattelistene kan gi en viss pekepinn på økonomien til selger, men selvsagt ikke det totale bildet over selgers inntekter, kostnader, lån, eiendeler osv. Viktigere er det selvsagt hvordan eier har vedlikeholdt båt og motor. Det er fint om han kan fremlegge kvitteringer på deler og utstyr for slikt vedlikehold. Ellers får man vel selv raskt en anelse om tingenes tilstand når man tar på seg en kjeledress og kryper og kravler omkring og inspiserer hver minste krok. Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Viktigere er det selvsagt hvordan eier har vedlikeholdt båt og motor. Det er fint om han kan fremlegge kvitteringer på deler og utstyr for slikt vedlikehold. Ellers får man vel selv raskt en anelse om tingenes tilstand når man tar på seg en kjeledress og kryper og kravler omkring og inspiserer hver minste krok. Helt enig - det er dette som teller. Jeg har nemlig til dags dato aldri hørt om en kjøper som har sjekket ligningen til en selger før en mulig handel... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.