Jump to content

Ledningstype, landstrøm

tola

Recommended Posts

Vanligvis er det 10 eller 16 ampers kurser med 1 fase kurs + jord på uttakene ved brygga.

Dette betyr at du kan bruke en sort gummikabel med 2 ledere + jord og med et tverrsnitt på 1,5 eller 2,5 kvadrat. Dersom kabelen blir lang så er det fordel å bruke 2,5 kvadrat kabel, dette pga mindre spenningsfall i kabelen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Heisann.

Regner med du snakker om kabel som installeres FAST i båten. Det er noen år siden jeg jobbet som skips-elektriker, men tror den heter PRS, i motsetning til PR som brukes på land.

Det er viktig å bruke riktig kabel grunnet vibrasjonene ombord. PR står for plastisolert rørtråd, S-en mener jeg står for skip.

Kabeltverrsnittet bestemmes av sikringen foran kursen ombord. 10A=1,5mm2 og 16A=2,5A.

Kabel fra land bør være 2,5mm2, da det ofte er sikret med 16A på land.

mvh Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

• 1 år senere...

Kabel fra land bør være 2,5mm2, da det ofte er sikret med 16A på land.

mvh Christian

skall skifte min landströmkabel, vad skall den ha för IP-klass ?? gummikvalitet osv ???

önskemål; att den er ca 40-50m tål o ligga i saltvann, helst skall kabeln kunna ligga upprullad ombord med ström på (er detta möjligt ur värmesynpunkt etc) om man har nära til eluttaget på bryggan osv ???

något annat o tenka på ??

S/Y Gunga Din

(er detta möjligt ur värmesynpunkt etc)

Det står på slangetrommelen hvor mye den kan belastes innrullet og utrullet. Så engang en som fyrte opp to vifteovner på fullt med kun et par meter utrullet. Han fikk litt mer varme enn han hadde tenkt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Flexipur, eller XYMM kabel er kanksje egnet for tilkobling til landstrøm.

denne skal være diffusjonstett.

CO har en sli i sitt sortiment. Riktignok bare 1,5 kv, men den skal i teorien tåle en maks belastning på 3600W, og det er vel sjelden vi får bruk for i båten??

om man kjör med 1,5kvadrat hur stor spänningsförlust kan man acceptera ombord ??

jag har endast VV-beredare o Batteriladdare som går på 220 ! funkar dessa apparater nedåt 200V ??

VV skulle jag tro, det er vel bare att det tar lengre tid o värma vannet..... men battladdaren?

S/Y Gunga Din

Å kveile opp kabel tett med mye belastning, er neppe lurt. Sjøl bruker jeg gummikabel type NMHVO 2,5q men passer på å ikke ha den på kveil ved større belastning; For kun batterilader er det neppe noe problém, med mindre laderen er STOOR.

Hva med å kveile bi-filært?? Noen som har prøvd DET??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

NMHVO

Hva med å kveile bi-filært??

vad betyder NMHVO

min gamle kabel blir jag svart om händerna när jag tar i, tror att den ikke tål saltvann eller möjligens att den

har vart i kontakt med bensin/diesel eller noe o nu "svärtar" av sig!

o bifilärt vad er det?

S/Y Gunga Din

Flexpur eller annen polyuretan isolert kabel er den beste, den trekker mye mindre vann enn gummi kabel og den er mye sterkere mekanisk. den sverter heller ikke på skrågsiden slik som en gummikabel.

den er også kjemikalie bestandig mot de fleste mineral olje produkter

Denne kabelen finnes i mange kvadrater og antall ledere.

Redigert av Finn Cato (see edit history)

Hva med å kveile bi-filært?? Noen som har prøvd DET??

Med bi-filært mener du hvafornoe ?? :crazy: Mener du å kveile et lag en vei og så neste lag motsatt vei for å få induktansen (tilnærmet) lik 0. I så fall vil nok ikke det hjelpe så mye, da det er den ohmske motstanden som gir effekttap og dermed varmeutvikling. Problemet med sammenkveilet kabel er vel ikke induktansen i spolen men snarere at mye kabel er samlet tett sammen slik at effekttapet skjer på et lite område som dermed har problemer med å lede bort varmen.

Sjøl bruker jeg gummikabel type NMHVO 2,5q men passer på å ikke ha den på kveil ved større belastning.

SomMarwin, bruker jeg NMHVO 2,5. Dette er en " industrikabel " som benyttes i industrien som skjøteledninger. Kablen er også oljebestandig. Anbefales på det sterkeste. Fåes kjøpt hos elektrogrosister som Solar, Nexanc mv.

:nono: Uansett hva du velger, styr klar billige skjøteledninger på 1,5 kvadrat, a la typisk rød kabel som selges på OBS, Elkjøp, Expert m.v.

NMHVO er gummikabel, men har fått nytt nanm: H07RN-F

Flexipur (trur eg) er det same som H07BQ-F (QWPK) gummiisolert

Uansett er det gummi som gjeld, maksimal kappetemperatur 50 gr C

2,5q held opp mot 30A omlag 6kW.

Om du skal ha meir effekt, er det kanskje bedre med 2x 2,5q så sleppe du for tjukke og trasige kablar.

IP grad av heilt tett type x5-6-7 er uansett ikkje tett, bedre med litt opning som tørkar ut kondes og fuktighet som alltid oppstår. Uten eg veit kva som er alternativ for skøytestykker.

http://www.linkguiden.no/atex/9300_velg_ri..._gummikabel.htm

Kjelli: PFXP er ikke det kabel som er uten skjerm og beregnet til å ligge i bakken eller under jord. Ville heller foretrukket en halogenfri kabel av type RCXP eller

som jeg selv valkte Nexans MPRX som er tynnere og halogenfri. Denne trakk jeg i K-rør og la opp som skjult anlegg i min båt.

Gunga Din: Din gummikabel er nok av type NMHV dvs. den tåler ikke oljer og vil smitte og svulme opp ved kontakt med oljer.

V står for værbestandig og O står for oljebestandig. Og som det blir nevnt tidligere heter den nå HO7RN-F

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

@Finn Cato

H07BQ-F (QWPK)

Forsterket bevegelig 750V gummikabel med PUR kappe.

Er ikkje dette same type som t.d flexpur?

PFXP er vel uskjerma, dobbelisolert. Mykje brukt i industri instalasjon.

Her tenker eg du finn eitkvart som held, offshore kvalitet:

http://www.linkguiden.no/atex/9159%20-%20o...les-summary.htm

Men ikkje sikkert ikkje den billigaste.

http://www.elhandel.no/catalog/product_inf...fb6364c34df4fbd

Kjelli: PFXP er ikke det kabel som er uten skjerm og beregnet til å ligge i bakken eller under jord.

Kabelen er ikke godkjent til å ligge i jord (til nøden hvis den er godt beskyttet). Kabelen er uten skjerm, men jeg ser ikke det store behovet for skjerm i en båt av de størrelsene som vi snakker om. Men vil noen heller bruke ekstra mye penger på skipskabel.... :crazy:

Kabelen brukes foretningsbygg, industri, landbruk og andre plasser.

Skal igang med nytt opplegg i skuta i vinter.

Regner med å bruke PFXP som kabel fra sentralen til de forskjellige uttak.

Tenkte meg maks. to kurser på 10A.

Kabeltverrsnitt blir da 1,5 mm2 på hver kurs.

Landstrømsentralen skal inneholde jordfeilautomater for utgående kurser

Setter nok inn noen dubeditter for kontroll/overvåkning av hva jeg får inn av V og A.

Selve kabel til uttaket på brygga er det ikke noe å spare på.

Vann og oljebestandig kabel er en selvfølge. Tetthet IP44 på kontakter/støpsel.

Mener også at tverrsnittet på denne SKAL være min. 2,5 mm2

Så noen eksempler i sommer med en tynn liten ledning påmontert ett skjøtebrett.

Ut i fra denne gikk kabler til tre båter.

Dette skjøtebrettet ble gjemt inne i en brødpose da det begynte å regne.

Joda det virket ....... en stund. :headbang:

Vi kjøper alt av utstyr som har med sikerhet å gjøre: VHF, vester, dresser, bøyler etc. ol. osv.

Her står det ikke på kronene. Må ha det.. bare må...

Vær nøye med strømmen ombord også. Finnes god lektyre som tar for seg dette.

Mange kjenner en fagmann. Spør om råd og forslag til løsninger.

Hvis personen har båt er du garantert gode råd.

Mvh

Perika

Redigert av Perika (see edit history)
  • 5 år senere...

pfxp er helt greit å benytte dersom det er flertrådet. Det finnes flere typer pfxp, enkeltrådet og flertrådet. I båt benyttes flertrådet grunnet vibrasjoner, som gjør at enkelttrådet kan "knekke" over tid da kabeltråden er for stiv. Kabel består av forskjellige kvaliteter som enkelttrådet, flertrådet og mangetrådet. Jo flere "kodeler/tråder" jo mer egnet for bevegelighet/vibrasjon.

PFXP er også dobbelisolert, og dette er mer mtp isolasjon rundt kobberleder i kabel. PFXP er nå erstattet med TFXP, som er godt egnet i båt. Fler eller mangetrådet kabel som er dobbelisolert er bra i båt.

Dersom det er isolasjon som tåler olje og hardt miljø, er det gode greier.

Typer kabler som ellers benyttes på 12V er oljebestandig isolasjon med mangetrådet, gjerne fortinnet kobber, mangetrådet kabel. En vanlig kabelsom kan benyttes er RK kabel, som da innen tavlebenyttelse,(230V) er mangetrådet/fleksibel, og har benevnlse både H05 og H07.(Isolasjonsmotstand) Ellers ombod er det vanlig å ha betegnelse PNS, Radox, Texinal osv...

Bare litt synsing...

Med bi-filært mener du hvafornoe ?? :crazy: Mener du å kveile et lag en vei og så neste lag motsatt vei for å få induktansen (tilnærmet) lik 0. I så fall vil nok ikke det hjelpe så mye, da det er den ohmske motstanden som gir effekttap og dermed varmeutvikling. Problemet med sammenkveilet kabel er vel ikke induktansen i spolen men snarere at mye kabel er samlet tett sammen slik at effekttapet skjer på et lite område som dermed har problemer med å lede bort varmen.

Beklager litt sent svar.

Du har selvfølgelig rett OK67! :sweat:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...