Jump to content

Motorbytte halvplaner - min. avstand motor/skrog?


Oliver

Recommended Posts

Er iferd med motorbytte i en Saga 7000. Motoren (Iveco Sabb diesel 87 hk) er satt på plass, men det ble punktvis veldig liten avstand mellom installsjon og skrogbunn/sider. Lurer på hva som minimum trengs. Problemet med å øke avstanden er at det gamle hylserøret er støpt fast, både bak ved hylse og gjennom skottet lenger framme. Det blir en stor jobb å løsne dette slik at motor kan heves. Bildet gir et inntrykk av problemet.

gearks.jpg

Link to post
Share on other sites

kommer litt ann på motorfestene dine dette. er de myke , kan de jo flekse slik at motoren subber nedi.. jeg har samme sak i min båt hvor motoren ligger 1 cm fra en skroggjennomføring..

er det mulig å lage en tykk plate som motoren går i , før den treffer skroget? tenker da i nærheten av noe fast som motorfester osv , og om man kunne laget en tykk plate der som lå så nærme at motoren stopper i plata , før den treffer skroget.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

er det mulig å lage en tykk plate som motoren går i , før den treffer skroget? tenker da i nærheten av noe fast som motorfester osv , og om man kunne laget en tykk plate der som lå så nærme at motoren stopper i plata , før den treffer skroget.

"Dummeste jeg har hørt" :lol::lol::lol::lol:

 

Tror ikke løsningen ligger i å montere noe ala en "støtdemper" mellom motor og skrog. Ikke særlig ideell løsning med tanke på motoren, og dessuten vil det føre til forplantning av vibrasjonsstøy når motoren berører denne platen.

 

Men det er klart det kommer an på motorfestene. Er de stive nok vil det kanskje ikke være noe problem. men for min del ville jeg ikke tatt sjansen på å gjøre installasjonen ferdig og så se om det fungerer.....

 

Er det bunnpannen som ligger nær skroget kan det være mulig å modifisere denne. Det var gjort på min forrige båt. Kanskje ikke så kjekt å gjøre dette hvis det er en ny motor, så fleksibelt ledd som flere har foreslått er sikkert den enkleste og beste løsningen.

Link to post
Share on other sites

Når det allerede er så liten klaring blir det vel ikke akkurat lett å legge noe imellom for å sjekke "vandringen" på motoren, ved noen tilfeller vil motoren bevege seg mer en ved andre tilfeller, f.eks kan en kanskje fint kjøre denne installasjonen på et vis uten at motoren i det hele tatt beveger seg nok til å subbe nedi, så kommer dagen da motoren blir utsatt for rusing fra tomgang opp og ned flere ganger, under slike manøver er det typiskt at motorene "kaster" endel på seg (grunnet rotasjonskreftene) i ett slikt tilfelle, om ikke labbene er harde nok, skal en ikke føle seg for sikker på at motoren vil kunne slå nedi bunnen.

Link to post
Share on other sites

Ville ALDRIG tatt sjangsen med så lite klaring :nonod:

 

Kjøp deg et uniball ledd ala pyhtondrive. Centaflex etc og hev motoren. Lite vits i og fullføre innstalasjonen når man ikke vet om det går bra.

 

Dette fikser du :yesnod::yesnod:

 

Eller ta jobben med og flytte hylserør. Gjorde dette på en Agder 840, hevet hele røret med 5 cm for nettop og få plass til bunnpannen.

 

Dette var gjort på en god dag.. En kvier seg litt for og begynne, men går fint det :yesnod::yesnod:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

"Dummeste jeg har hørt" :lol::lol::lol::lol:

 

Tror ikke løsningen ligger i å montere noe ala en "støtdemper" mellom motor og skrog. Ikke særlig ideell løsning med tanke på motoren, og dessuten vil det føre til forplantning av vibrasjonsstøy når motoren berører denne platen.

 

ok men du misforstår fullstendig mitt innlegg. min mening er at ikke motoren skal berøre platen under normale omstendigheter. men ta i platen når bevegelsen blir så stor, at den hadde tatt i skroget hvis det ikke var for den nevnte platen.. hvis labbene er så myke at de tar i skroget eller som i mitt tips platen. er selvsagt klaringen for liten..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...