Jump to content

Sjekkliste ved kjøp Volvo AQAD41A og 290DP


magnumlars

Recommended Posts

Har tenkt å reise å kikke på eit par potensielle båtar til veka. Desse båtane er utstyrt med Volvo AQAD 40/41 (165/200hk) og drev av typen 290 DP. Både motor og drev er ca 20 år. Eg har hatt ein inngrodd skepsis til drev, men det viser seg at det er vanskelig å få tak i den båten eg vil med aksling til vettug pris. Når sant skal seiast har eg ikkje høyrt mykje ille om 290- dreva, er desse slitesterke/holdbare?

 

Som overskrifta antyder kunne eg tenke meg ei lita "sjekkliste" over ting å sjekke når eg skal kikke på dei aktuelle båtane.

 

På førehand takk!

Link to post
Share on other sites

Har hatt AD41 med 290DP i en tidligere båt. 41 motoren er noe av det beste VP har laget etter min mening. Om motoren ser grei ut uten for mye rust og den ikke lekker olje eller vann burde den være grei. Turbo kan selfølgelig være sliten, men har ikke noen lett måte å sjekke dette på. Sjekk at luftfilter ikke er fullt i dritt, dette kan indikere at det er dritt i både turbo og ladeluftkjøler.

 

290 DP som er 20 år gammelt hadde jeg vært litt skeptisk til. Sjekk at tilten virker, dette er en svakhet på disse, sylindrene varer ikke evig, og de er dyre...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjekket følgende når det gjelder 41 motoren (gjelder også delvis på 40-motoren):

 

- Tåler motoren å bli kjørt på full belastning uten å gå varm - ikke over 80-85 grader.

- Oppnår motoren det oppgitte maksturtallet på mellom 3800-3900 prm.

- Starter den lett på kald motor. Drar startmotoren rundt motoren raskt nok. Tregstart kan skyldes slitt startmotor, dårlige batterier, lav kompresjon, dårlige dyser m.m.

- Mye røyk ved oppstart på kald motor og på tomgang. Kan skyldes samme som i punktet ovenfor.

- Er eksosspjellet som skal hindre noe av eksosrøyken i orden. Er som oftest ikke i funksjon lenger på så gamle motorer.

- Se under ladeluftkjøleren om det er mye olje og eventuelt vann under dreneringshullet i huset til ladeluftkjøleren. Hvis du bruker et speil så ser du dette dreneringshullet ved siden av avtappingspluggen. Mye olje kan tyde på slitt turbo eller motor og vann kan tyde på lekkasje i ladeluftkjøleren.

- Er ladingen tilfredsstillende - helst på 14,4V.

- Mye olje rundt veivhusfilteret? Kan tyde på slitt motor som kaster av seg oljen.

- Er det rent og tørt i motorrommet? Helst ingen spor etter olje, kjøleveske eller sjøvann.

- Åpne oljepåfyllingslokket mens motoren går. Er det mye trykk (vind) som kommer ut så kan det tyde på slitt motor.

- Åpne lokket på varmeveksleren mens motoren går på tomgang. Renner det over så kan det tyde på lekk toppakning slik at det blir overtrykk i kjølesystemet. Sjekk også at det ikke er rustfarge på kjølevanent eller lukter eksos av det.

- Er oljen på drevet blank og fin og ikke melkehvit og grå. Åpne litt på avtappingsskruen nederst på drevet og se på de første dråpene som kommer ut.

- Kobler drevet inn forover og bakover med et kontant "dunk" så er det ok. Hvis det slurer så er konen i drevet slitt.

- Fungerer powertrimmen og instrumentpanelet til denne og viser den riktige verdier. -6 til + 40 (mener å huske at dette var verdiene men kan avvike noe fra oppsett til oppsett).

- Sjekk drevknuten ved å ha full sving samtidig som du gir på litt forover. Ved ulyder og "klonking" så kan dette tyde på slitt drevknute.

- Sjekk om knutebelgen er inntakt og om det er mye slakke sideveis i drevet. Siste kan tyde på slitte foringer i styregaffelen.

- Er smørepunktene årlig smurt opp? Sjekk om styringen er lett og fin.

- Er propellene hele og uskadet.

 

Kan sikkert være andre ting også som jeg ikke kommer på i farten. Eller så prøv å få et inntrykk av hvordan det generelle vedlikeholdet har vært. Har det vært utført servicer og skiftet olje, belger, sink, filtre, kjøleveske m.m. jevnlig og til riktige intervall. Hva med kontroll av dyser og ventilklaring - når ble det sist utført. Har det vært skiftet ut kostbare komponenter som f.eks. kjølere (varmeveklser, oljekjøler, ladeluftkjøler)? Hvis ikke så begynner vel disse å nærme seg slutten av sin levetid og koster vel 10.000-15.000 pr. stk. nye.

Link to post
Share on other sites

Litt innspill til lista di, Tore Tang

- Å forlange at motoren skal holde ned mot 80 grader på fullt turtall er vel å ta litt i. Mine går på 84-85 på marsj og nærmer seg 90 på fullt, og det har de alltid gjort. Jeg tror som Terje at opp mot 95 grader må kunne aksepteres som normalt i full fart over tid.

- Disse motorene ryker ofte MYE ved oppstart, det er normalt. Jeg tror ikke det er lett å se i hvilken grad det er "for mye" røyk ved oppstart, som evt skulle kunne indikere en slitt motor.

- Jeg synes det er vanskelig å fylle passe mye kjølevæske på disse motorene, spesiellt om du også har tilkoblet varmer/VVtank i kjølevannssløyfa. Det blir fort litt for mye, og overskuddet hiver motoren ut igjen ganske kontant. Spor av kjølevæske under motoren er dermed ikke nødvendigvis veldig alarmerende.

 

 

Ellers er lista fin, Tore Tang. Jeg vil i tillegg nevne:

 

- Sjøvannspumpe: Sjekk dråpelekkasje fra akslingen i drift. Er de kjørt lenge med lekkasje kan reparasjonen bli unødvendig kostbar.

- Ferskvannspumpa er også dyr å skifte. Fordel om den allerede er byttet på så gamle motorer.

- Om mulig, sjekk eksoskrøken. Dette er en slitasjedel (de ruster tett innenfra) som koster litt å bytte ut.

- Sjekk turbo, som nevnt lenger oppe. Obs: Det skal være litt sideveis slakk i turbinakslingen, men ikke i lengderetningen.

- Powertrim: Selv om tiltingen fungerer, kan det være at drevet siger under kjøring. Da er enten pumpeventilene eller sylindrene defekt, og begge deler koster noe penger.

- Å høre etter ulyder i drift fra en så stor dieselmotor er ikke alltid så lett for uøvde, men det er viktig. Få med deg en med litt erfaring, hvis du er usikker.

 

Ellers er jeg generellt enig at Volvos 41 motorer, (kanskje med unntak av kaldstartrøyk og at de gjerne kunne vært 50-100 kg lettere) er noe av det bedre som finnes av marinemotorer for oss fritidsbåtskippere.

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Men en 41 motor har vell en driftstemp. på ca. 90 grader vell marsjturtall, et sted mellem 3000-3500 RPM, gir du alt kommer den nok opp i 95 grader, men derfra skal den ligge konstant i min. 10 minutter etter min erfaring/mening.

 

 

Litt innspill til lista di, Tore Tang

- Å forlange at motoren skal holde ned mot 80 grader på fullt turtall er vel å ta litt i. Mine går på 84-85 på marsj og nærmer seg 90 på fullt, og det har de alltid gjort. Jeg tror som Terje at opp mot 95 grader må kunne aksepteres som normalt i full fart over tid.

- Disse motorene ryker ofte MYE ved oppstart, det er normalt. Jeg tror ikke det er lett å se i hvilken grad det er "for mye" røyk ved oppstart, som evt skulle kunne indikere en slitt motor.

 

Min erfaring er etter 7 år med en AQAD 31A som er "lillebroren" til 41 motoren og stort sett likedan kun med 2 sylindre mindre. Denne hadde driftstemperatur på like under 80 grader ved marsjturtall på 3500 rpm. Steg kun et par grader med fullt turtall på 3900 rpm. Mulig det ligger høyere på 41 motoren men jeg synes 95 grader virker høyt.

 

Det med mye røyk ved oppstart må også ses i sammenheng med de andre punktene jeg nevnte. Mye gråhvit eksosrøyk, tregstartet, trykk i oljepåfyllingslokket og olje under ladeluftkjøler eller rundt veivhusfilter kan i sammenheng tyde på gjennomslag i sylindre. Min AQAD 31A røyk mye ved oppstart, det var mye trykk ut av oljepåfyllingen, den var tregstartet spesielt ved lave temperaturer, og gikk ujevnt på tomgang de første minuttene etter oppstart. Kompresjonstest viste generelt lav kompresjon på alle sylindre. Ved belasting og varm motor så gikk den imidlertid utmerket. Den var ikke slik da jeg kjøpte den men det oppstod etter et par år. Brukte den mye til fisking/dorging og da gikk motoren på lavt turtall over lang tid. Dette skal vistnok ikke være særlig bra og kan føre til polering/glassering i sylinderveggene. Fikk fortalt at disse motorene likte seg best på marsjfart og under belastning. Tomgangskjøring (dorging) i lang tid på lav belastning var vist ikke særlig bra.

 

Når det gjelder kjøleveske så hadde jeg også tilkoblet defroster og varmvannstank men det rant aldri over om jeg tok av lokket. Nivået lå like under kanten på påfyllingen. Bobler i kjølevesken var vel mer riktig å kalle det når jeg tenkte eventuel lekkasje i toppakningen. At det bobler og renner over mye veske kan tyde på toppakningen. A-motoren har ikke egen ekspansjonstank som B utgaven etterhvert fikk. På A utgaven så fylles det kjøleveske rett på varmeveksleren. De med ekspansjonstank har jeg hørt kan kaste av seg kjølevesken hvis det er tilkoblet varmtvannstank og defroster.

 

Som det også blir nevnt så er sjøvannspumpa en ting som må sjekkes. Lekkasje skyldes ofte at simeringene har lagd spor i akslingen til impelleren og derfor ikke tetter lenger. Kan løses på to måter - kjøpe rep.set som inneholder aksling, simmeringer m.m. til litt i overkant av en tusenlapp (kostet det for noen år siden) eller legge en tynn skive innom simmeringene slik at de forflyttes litt på akslingen og dermed ikke ligger an mot samme sted på akslingen som tidligere.

Redigert av Tore Tang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Tore Tang" sier ikke at du har feil ang. temp.

 

Tatt ut fra tekniske data til både 31 og 41 motoren, sier den at termostaten (e), det er 2 stk., begynner å åpne ved 79-83 grader, fult åpen ved 92-96 grader. Det eneste som er sikkert her at virker motoren, og nåla holder seg konstant, ser jeg ingen fare. Men at disse instrumente, gjerne opp til 20 år gamle, kan vise litt forskjellig er ingen usannsynlighet.

Jeg har i min båt 2 stk. 41 motorer, der alle instrumenter på begge motorer siser rimelig likt, såfremt dette holder seg ser jeg ingen problemer, har forøvrig driftstemp på 80 grader ved tomgang og 90 ved 3400 RPM

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Terje - enig i det at så lenge temperaturen er jevn så er det betryggende. Uavhengig av hvilke temperatur den ligger på ved marsjfart (80 eller 90 grader) så er det vel viktig at den ikke stiger for mye ved full fart. Maks 5 grader høyere muligens.

 

Min motor lå på 65 grader på tomgang og litt under 80 på marsjfart. 31 motoren er jo en mindre motor som kanskje ikke krever så mye kjøling og derfor går "kaldere"

Link to post
Share on other sites

sitat tore tang:

----Som det også blir nevnt så er sjøvannspumpa en ting som må sjekkes. Lekkasje skyldes ofte at simeringene har lagd spor i akslingen til impelleren og derfor ikke tetter lenger. Kan løses på to måter - kjøpe rep.set som inneholder aksling, simmeringer m.m. til litt i overkant av en tusenlapp (kostet det for noen år siden) eller legge en tynn skive innom simmeringene slik at de forflyttes litt på akslingen og dermed ikke ligger an mot samme sted på akslingen som tidligere---

 

 

Riktig dette,men som regel så er det noe så enkelt som å skifte bare simringer (2-300 kr)

Gjort dette på min. 30min arbeid.

Det er viktig å få med her i denne tråden att det ikke er bestandig det er det verst tenkelige som kan være galt med en 41 motor når/ hvis en ser en kjøleveske skvett eller en mørk flekk under eller på motoren.

41 motoren ryker ved oppstasrt bestandig,ikke noe urovekkende i det heletatt det!!

Dieselmotor uten gløding går ikke helt jamt med det samme etter att den er startet kald. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...