Jump to content

Epoxy, eller Polyester til innstøping av baugtrustertunell?


spilli

Recommended Posts

Skal støpe inn tunell til baugtruster. Ser at det blir brukt betegnelser Epoxy, Polyester omhverandre i en del av innleggene. Blir litt forvirret om hva som er best. Er det noen som kan gi en grei og fornuftig forklaring på fordeler, ulemper ved bruk av disse to produktene. Er det likegyldig hvor man kjøper disse produktene? (Tenker da på kvalitet, kontra pris, eller produkter man helst bør styre unna?)

Er overbevist om at det er mange med god erfaring her på BP. som kan svare.

Link to post
Share on other sites

Epoxy har bedre "feste" egenskaper enn polyester, men er betydelig mer kostbar. I tillegg så er epoksy sterkere i strukturen enn polyester. Det har vært en god del diskusjoner og synsing rundt dette med kvalitet. Jeg har testet (svært uvitenskaplig) West system epoksy mot Biltema sin, men kan ikke finne noen kvalitetsforskjell. West system sin epoxy har en anelse gulskjær i forhold til Biltema sin.

Jeg tror det er det samme hvilket merke du velger, men det er store prisforskjeller. På små kvantum er Biltema sin epoksy det rimeligste jeg har funnet.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har du tenkt å gjøre denne jobben selv nå eller?

 

Hvis det er kurrant å komme til i båten din er det ingen grunn til å bruke epoxy. Jeg har brukt det en gang tidligere (for over 30-40 baugpropellmontasjer siden) og skal bruke det på en båt igjen nå, men jeg bruker det kun hvis det er ekstremt trangt å komme til slik at det er problematisk å legge på tilstrekkelig polyester. Båten jeg holder på med nå er veldig trang, men jeg får laminert tunnellen veldig godt i forkant. På den har jeg tenkt å hellaminere tunnellen utvendig med epoxy.

 

Polyester er mye rimligere, og jeg har enda ikke møtt noen montører som bruker epoxy til slikt med mindre båten er bygget i epoxy. Har hørt om en tunnell det ble lekkasje på, men der hadde (en eller annen særdeles useriøs) montøren prestert å sette inn hele tunnellen i kun glassfibersparkel og ikke lagt på så mye som et gram glassfiberarmering.

 

Kjøp noe 450grams matter og et par-tre liter polyester så er du i gang. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vanlig vinylester til etterarbeid på GPR-båter. Den har bra heftelse til polyester og men kan sette polyester-topcaot over uten å "dumme seg ut". I båtens konstrukt (tunnel er del av den) er best å bruke metarieller som går i/over hver andre uten problemer. De gjør alt erbeid i fremtiden enklere :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vanlig vinylester til etterarbeid på GPR-båter.

 

Nå mistet jeg nesten motet igjen :eek: Hva er Vinylester for noe, og hva er en GPR-båt?

Tror nesten ikke jeg tør å prøve meg på dette prosjektet. må kansje prøve å finne en som er villig til å bare støpe inn tunellen.Skal ta opp båten i dag.

Link to post
Share on other sites

Den tar samme hærder som polyester og du bruker samme duk.

Det gjør den nok ikke. Ved bruk av polyester bruker man typisk Peroxid nr. 1. Ved bruk av vinylester brukes typisk Peroxid nr. 24.

Dersom du bruker ubunden vev går de om hverandre, men dersom det brukes CSM er de inkompatible. Brukes det emulsjonsbunden CSM sammen med vinylester vil det aldri herde ut.

 

 

Fleste glassfiberbåter i dag har skrog av vinylester, hvertfall under vannlinje.

Det har de nok heller ikke.

De fleste nyere båter har et sjikt isopolyester under vannlinjen mens resten er ortopolyester.

Link to post
Share on other sites

Det gjør den nok ikke. Ved bruk av polyester bruker man typisk Peroxid nr. 1.

 

 

 

Det har de nok heller ikke.

De fleste nyere båter har et sjikt isopolyester under vannlinjen .

Nyttig info Mulligan :yesnod: Men hvor får man tak i Peroxid no 1? Båten min er jo fra 85, så jeg regner med at den ikke har noen delte sjikt.(Eller burde jeg undersøke dette nermere hos Huseklepp?) Jeg skal jo støpe under vannlinjen. Hvis jeg tør :blush: Takk for gode råd og veileding så langt. Spilli

Link to post
Share on other sites

Det gjør den nok ikke. Ved bruk av polyester bruker man typisk Peroxid nr. 1. Ved bruk av vinylester brukes typisk Peroxid nr. 24.

 

...de fleste nyere båter har et sjikt isopolyester under vannlinjen mens resten er ortopolyester.

Helt korrekt hos deg med hærderen men fleste produsenter av større seilbåter har brukt vinylester siste årene mener jeg. Noen av dem har brukt den kun i yterste lagene under vannlinjen på grunn av mindre fare for vanninntrenging mens andre bruker den mer.

Link to post
Share on other sites

Er isoplyester den "beste polyesteren" for å bruke ett sleivete uttrykk.

 

Guttungen har kjøpt seg speedbåt. Han har startet med å fjerne mange lag med gammelt bunnstoff, og har nå avdekket HULL i skroget som er tettet med diverse lapper som er lagt utvendig på gelcoaten. Det sitter med andre ord ikke særlig bra. Han betalte ikke all verden for båten, og forrige eier visste ikke om disse skadene (kjenner dem litt). Så vi fikser dette selv, men har sagt til ham at skal vi gjøre dette, får vi gjøre det "skikkelig". Vi må bl.a. frese ut deler av dørken for å komme til i bunnen og lappe fra innsiden.

 

Jeg har epoxy og vevd duk liggende, men vurderer om det ikke kan være like greit å reparere dette med CSM og "polyester".

BTs polyester er etter hva jeg har forstått produsert av Reichold og er vel av god kvalitet.

Har tidligere hatt en Dalla Pieta 16' offshore-båt, og de støpes av isopolyester. I følge de som støper pga av at dette var "best".

 

Vi må i speedbåten legge på flere lag med støp innvendig i skroget. Er BTs polyester og CSM mer enn greit nok til dette, eller må jeg få tak i Vinylester eller isopolyester?

 

Reparasjonen tilsvarer lapping av hull etter thrustertunnel, så jeg tar sjansen på å legge inn spørsmålet rundt kvaliteter i denne tråden... :wflag:

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du ikke forveksler isopolyester og vinylester?

 

Var de som støpte DP som sa isopolyester var best.. Jeg har ikke peil, det var derfor jeg spurte. Ser at du uttaler deg med faglig tyngde på dette, så jeg justerer derfor min mentale "best-off"liste og setter Vinylester på toppen. Regner da med at Isopolyester havner på en grei nr 2?

 

Så tilbake til sprøsmålet. Er BTs polyester/CSM grei nok til å få lagt på noen nye lag i speedbåten, eller skal jeg sikte mot toppen. BTs produkter får jeg kjøpt rett borte i veien her, men hvor får jeg eventuellt tak i "superstoff". Kan jeg fortsatt bruke BTs CSM(billig), eller må jeg bruke noe annet?

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du ikke forveksler isopolyester og vinylester?

Bavaria, Jeanneau og de andre store bruker et sjikt isopolyester som beskyttelse mot osmose.

 

Vinylester er jo selveste superstoffet. Lett å jobbe med, herder som polyester og har omtrent samme mekaniske egenskaper som epoksy.

Tror jeg forveksler ikke dem to stoffene. Av disse tre alternativene du nevner her har disse franske hatt i teknisk workshop-manual vinylester oppgitt i ytre skroglag og anbefaler den til ettermonteringsarbeid.

 

Selv bruker jeg kun vinylester og har hærder i større embalansje men har tatt polyester til støping av kasse til ankerkjetting og brukt vinylester-hærderen. Med styrken kan jeg ikke uttale meg om men den har tørket helt normalt og ikke lagt merke til forandring i polyesteren.

Link to post
Share on other sites

Skal støpe inn tunell til baugtruster. Ser at det blir brukt betegnelser Epoxy, Polyester omhverandre

Er overbevist om at det er mange med god erfaring her på BP. som kan svare.

Tusen takk til alle som har bidratt med gode råd og tips. Jeg har bestemt meg; Jeg går for epoxy. Til dere som er proffe, skjønner jeg at dere ser på pris på disse produktene, men for meg som "amatør" er det viktikste at jeg får et produkt som hjelper meg å kunne utføre prosessen slik at den blir holdbar for meg, men ikke minst for framtidige brukere. Denne (kansje 1K lappen) i mer kostnad tar jeg fort igjen på selvfølelsen av at dette er det (sansynlige) beste. Har også sett henvisninger til produkter som vistnok skal være enda bedre, men et sted bør grensen gå.

Jeg avslutter med dette tråden for mitt vedkommende. Ha en fin helg allllle sammen :cheers_wine:

spilli

Link to post
Share on other sites

Tusen takk til alle som har bidratt med gode råd og tips. Jeg har bestemt meg; Jeg går for epoxy.

Det tror jeg du kommer til å bli fornøyd med. Du slipper dessuten den forferdelige polyesterlukten. Jeg brukte også epoxy til samme jobben og kjøpte min hos Svas Kjemi på Fetsund. Det går jo med endel og du kan nok spare noen kroner på å handle der. Ellers vil jeg anbefale deg å følge bruksanvisningen til Sleipner nøye, uansett hvilket baugpropellfabrikat du satser på. Legg på fortykket epoxy og glassfiber i rikelig mengde i overgangen mellom tunnel og skrog på innsiden. Da kan du etterpå slipe ned en god avrunding på utsiden. Dette er viktigere enn folk flest er villige til å innse. Jeg tillater meg også å anbefale eget batteri forut (gjerne Optima eller Maxxima) og korte, tykke kabler. Da vil baugpropellen virke så godt at personer på fordekket må holde seg fast. Lykke til.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hei.

Etter du er ferig med selve innstøpingen kunne du gjerne gjøre som de som monterte baugpropell i min forrige båt.

For å redusere støy som de fleste kjenner til blir det ofte masse lyd ute og inne i båten da man kjører baugpopellen,

I min båt hadde de blandes en god del sand med poliester å tømt over tunell røret inne i båten, dette medførte det ikke ble vibrasjoner i båten og det var nesten umuligt å høre at jeg brukte propellen.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg du kommer til å bli fornøyd med. Du slipper dessuten den forferdelige polyesterlukten. Jeg brukte også epoxy til samme jobben og kjøpte min hos Svas Kjemi

 

Eivind

 

Takk for svar, Eivind.Det var godt å høre at du anbefaler dette. Skal sette inn en Sleipner SE 40, Har fått pris på alt jeg trenger hos Westsystem, ca 1400,- Synes det er helt akseptabelt (inkl doseringspumper) Hva brukte du og slipe med? Har du noen gode råd der? (Tenker da på sliping for klargjøring, og for avrunding etterpå) Har BT i nærheten av meg, har de noe? Send meg gjerne en IM

Mvh.

Petter

 

Hei.

 

I min båt hadde de blandes en god del sand med poliester å tømt over tunell røret

mvh

Catano

 

Tusen takk for tipset, Catano.Høres veldig fornuftig ut, men jeg har hørt at man ikke skal bruke poliester oppå epoxy? Om dette stemmer , blir det hakkande dyrt og blande flere kilo med epoxy og sand. Hva slags sand, forresten? Kansje jeg kan skaffe noe billigere epoxy et annet sted.

Mvh.

Petter

Link to post
Share on other sites

Hva brukte du og slipe med? Har du noen gode råd der? (Tenker da på sliping for klargjøring, og for avrunding etterpå) Har BT i nærheten av meg, har de noe?

Mvh.

Petter

Jada, de har noe. Jeg brukte 16-350 til grovarbeidet. Den var effektiv. Ellers brukte jeg grovt gulvslipepapir og en trekloss (2x2" og ca. 20 cm lang som du kan runde av litt på den ene siden) før finslipingen.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...