Jump to content

2 solcellepaneler - samme regulator?


eivindch

Recommended Posts

Jeg har kjøpt et 50W solcellepanel som jeg har koblet via en Naps MaxPower regulator. Det ser ut til å gi drøye 3,5A når solen skinner. Det virker jo ganske lovende. Jeg har et gammelt ca. 30W panel som er koblet via en like gammel "uintelligent" regulator og har gitt ca. 1,2A på det meste under gunstige forhold. Når begge paneler er innkoblet, får jeg ikke noe mer ladestrøm enn når bare 50W panelet er innkoblet. Naps regulatoren skal kunne takle høye spenninger og de sier at man kan koble 2 paneler i serie. Men det kan vel ikke være så smart å seriekoble 2 vidt forskjellige paneler. Det gamle ligger fastmontert og er utsatt for mye skygge. Kanskje går det an å parallellkoble begge panelene til inngangen på Naps regulatoren og kutte ut den gamle regulatoren. Er det noen av dere som har erfaringer med problemstillingen?

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Det går fint å koble panelene i parallell inn på Naps MaxPower-regulatoren. Jeg har 2stk nokså nye 68W og 3 stk gamle 10W paneler koblet inn på min MaxPower-regulator. Dette blir 166W og er egentlig for mye for regulatoren, men i og med at panelene er montert horisontalt, gir de mindre og kommer under grensen for hva regulatoren er beregnet for.

 

Så, kutt ut den gamle regulatoren og parallellkoble panelene inn på MaxPower-regulatoren. :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...