Jump to content

Splittflagg eller ikke..?


Brutus

Recommended Posts

Har en 32 fots plastsnekke i nærheten her som går med splittflagg. Jeg har også splittflagg liggende, som kom fra NP en gang i tiden. Men jeg fører ikke flagg på min 21 fot Buster. Men er det egentlig noen regler for dette? ( Det er vel kanskje noen sovende paragrafer som ligger og støver ned en eller annen plass). Ellers er det vel bare noen båtklubber langs indre Oslofjord som har fått bruke det "offisielt" KNS og KNMF er vel et par av de, hvis jeg ikke tar helt feil....??

 

Noen som har formening om dette...?

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Hei Brutus  :flag:

Splittflagg med Kongens monogram kan kun føres av medlemmer i Kongelig Norsk Seilforening (KNS) i henhold til en gammel Kongelig Resolusjon. Medlemmer i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) har ikke rett til å føre splittflagg og forbundets Båtting har vedtatt at dette heller ikke er ønskelig for vårt forbund. Kongelig norsk Motorbåtforbund (KNMF) skiftet for øvrig navn til Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) i 1998. Splittflagg uten monogram kan kun benyttes på fartøyer og bygninger i statens tjeneste. Hvis du har et splittflagg i din besittelse må du for all del ikke finne på å bruke det! Det er i strid med flaggloven som forvaltes av protokollavdelingen i Utenriksdepartementet.

Hilsen Syvert  :lol:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Takker for svar...

 

Ja, det ante meg vel på forhånd. Ingen fare, jeg fører aldri flagg, men det er jo litt gøy å ha liggende da. Det er vel bare de med den 32 fots plastsnekka som har overbevist meg om at de kan føre splittflagget lovlig, men det er av naturlige grunner... :lol:

 

Her oppe er det ganske langt mellom sånne fiine & fornemme båtforbund, som starter med "Kongelig.....". Jo, det er KNM da men det er jo ikke noe forbund...  :lol: :lol: :lol:

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Brutus  :sailing: Hvis du har et splittflagg i din besittelse må du for all del ikke finne på å bruke det! Det er i strid med flaggloven som forvaltes av protokollavdelingen i Utenriksdepartementet.

Hilsen Syvert  

:     :cheers:....................... :confused:men hvem er det som er ute for å kontrollere det?,,,og straffes man. :rolleyes:

Hilsen SOLO som bruker vanlig flagg  :flag:          men også har et splittflagg m/Haakon 7 mono. i midten etter min far som var medlem av KNS.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...