Jump to content

Reparere hull, dobbel bunn

dal200sx

Recommended Posts

Jeg har en båt lik denne: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode..._1699075257.jpg

På båten har jeg fått et hull i siden av skroget akkurat i vannlinjen, så det må jeg tette igjen. Hvordan går jeg fram for å få en jevn og fin flate som ikke vil bule ut? Dessuten må jeg vel ha topcoat/gelcoat på utsiden av glassfiberstøpen for at det skal bli bra og ikke trekke vann har jeg forstått det som..?

Har lest at man skal legge imot en form på utsiden og ta støpen fra innsiden, men som dere ser på bilde av båten kommer jeg ikke til fra innsiden og det er her jeg detter av. Hvordan går jeg fram for å gjøre alt fra utsiden og samtidig få det pent?

Det skulle vell være mulighet til å dele den båten vist du fjerner fenderlista?? Da spørs det hvor stort hullet er om det er nødvindig å komme til på begge sider. En fordel å jobbe med og ikke imot tyngdekraften. Du tynnsliper glassfiberen gradvis imot hullet og erstatter dette med nytt, når du da sliper over, sparkler og maler blir det vell bra nok?? Husk værneutstyr, briller.

Hvis det er måten det gjøres på så lar jeg det bare være som det er nå. Slipte ned og slang på noen runder glassfiber og polyester i sommer. Det er jo ikke veldig pent, men da skal det få være som det er. Kan det eventuelt slipes ned noe, eller ødelegger jeg styrken i det da? Det har jo naturlig nok blitt en "utvekst" der jeg støpte..

Hvis det er stor nok plass i hulrommet kan du jo tre inn en plastskive gjennom hullet, lime denne fast på innsiden, lag noen hull i den som du trer ståltråd igjennom slik at du får dratt den inntil på baksiden! slip kantene på skaden godt utover, fra en tynn kjeks nærmest hullet og gradvis tykkere utover, ca 20 cm utover burde holde! når plastplaten sitter fast kan du begynne å fylle hullet, bruk større og større biter med duk etterhvert som tykkelsen øker, da blir det mindre sparkling og større styrke. Allerhelst bør en slik skade tas fra to sider, men på en forholdsvis liten båt holder det ofte å ta det fra en side!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Som nybegynner i emnet stiller jeg spørsmål som er en gjenganger her på Båtforumet, men kan ikke finne et innlegg som svarer mine spørsmål; Hva er fordeler og ulemper med de to alternativene Polyester og Epoksy? Spesielt med tanke på påføring og herding utendørs?

Jeg skal reparere et 8 cm diameter hull i skroget på en 16 fots plastbåt, og dette må gjøres utendørs i høst. Da er både temperatur og fuktighet viktige faktorer. Jeg kan dekke til med en presenning mot regn mens det herder, men jeg kan ikke sette på varmluft.

Hullet er såpass lite at jeg ikke bryr meg om materialenes prislapp. Kun "brukervennlighet" som gjelder.

P.S:Smart triks med den plastplaten, Christensen. Nå slipper jeg å sage i innerskroget. :smiley:

Hansvik 18HT

Ved reparasjoner av mindre plastskader kan følgende prosedyre følges:

1. Fjern alt skadet materiale med slipemaskin slik at du oppnår et ovalt eller sirkelrundt hull. Gjerne med skrå kanter utover.

2. Hvis hullet går tvers gjennom laminatet må det forskales. Kommer du til på baksiden kan en midlertidig forskaling av plastduk eller treplate ol. brukes. Hvis du ikke kommer til på innsiden må du likevel forskale baksiden av hullet. Bruk da samme materiale som nevnt over, form det og lim dette fast i bunnen av hullet med en tykk limblanding.

3. Kutt til en passende mengde med Fiberduk i økende diameter som passer til hullet. Den totale tykkelse skal være litt under omliggende områder.

4. Mål nøye opp Resin og Herder og rør godt om.

5. Påfør et strøk Resinmiks i hullet, tilsett så Limpulver slik at blandingen er tykk og ikke renner. Se til at alle ujevnheter er fyllt opp.

6. Legg duken i hullet, begynn med den største. Legg lag på lag med duk og se til at duken blir gjennomvætet med Resinmiks.

7. Tape et stykke plast over området som er reparert og press forsiktig slik at overskytende Resin og luft blir fjernet.

8. Slip når tørt og påfør et strøk Resinmiks, eller slip området jevnt og påfør Primer og Sparkel før du avslutter.

Mindre hull og sprekker trenger ikke forsterkende duk hvis sprekkene ikke svekker båtens konstruksjon. Da gjøres reparasjonen med Sparkel. OBS! Bruk alltid verneutstyr!

(Hilsen International Epiglass).

Redigert av trikkern (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...