dal200sx Startet 17.September.2009 Link til dette innlegget Startet 17.September.2009 Jeg har en båt lik denne: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode..._1699075257.jpg På båten har jeg fått et hull i siden av skroget akkurat i vannlinjen, så det må jeg tette igjen. Hvordan går jeg fram for å få en jevn og fin flate som ikke vil bule ut? Dessuten må jeg vel ha topcoat/gelcoat på utsiden av glassfiberstøpen for at det skal bli bra og ikke trekke vann har jeg forstått det som..? Har lest at man skal legge imot en form på utsiden og ta støpen fra innsiden, men som dere ser på bilde av båten kommer jeg ikke til fra innsiden og det er her jeg detter av. Hvordan går jeg fram for å gjøre alt fra utsiden og samtidig få det pent? Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Det skulle vell være mulighet til å dele den båten vist du fjerner fenderlista?? Da spørs det hvor stort hullet er om det er nødvindig å komme til på begge sider. En fordel å jobbe med og ikke imot tyngdekraften. Du tynnsliper glassfiberen gradvis imot hullet og erstatter dette med nytt, når du da sliper over, sparkler og maler blir det vell bra nok?? Husk værneutstyr, briller. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
dal200sx Svart 18.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Hvis det er måten det gjøres på så lar jeg det bare være som det er nå. Slipte ned og slang på noen runder glassfiber og polyester i sommer. Det er jo ikke veldig pent, men da skal det få være som det er. Kan det eventuelt slipes ned noe, eller ødelegger jeg styrken i det da? Det har jo naturlig nok blitt en "utvekst" der jeg støpte.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Du forutsatt at du har slipt deg litt inn i skaden før du reparerte kan du trygt slipe dette ned i høyde med skroget forøvrig.. Du burde ikke miste noe styrke på grunn av dette. Håper du slipte bort gelcoaten der du lappet? Hvis ikke sitter det neppe lenge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SeaRaymond Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Fint om en fikk se bilde av skaden, men dersom det ikke er veldig viktig at dette blir 100% som nytt, men godt nok at det blir pent og solid nok hadde jeg også gått for den lette medoden med rep. kun fra utsiden, vurderingen av dette ville jeg tatt hensyn til skadens størrelse, endel arbeid og splitte innerliner fra skrog vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
dal200sx Svart 18.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Pussa jo bort litt, men ikke veldig mye. Er vel i grunn der mye av bekymringa mi ligger. Da får jeg dra bort det jeg har støpt, slipe skikkelig og legge på igjen. Finish er ikke viktig for meg. Båten er en gammal sliter og langt fra perfekt ellers heller, det er bruksegenskapene som er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 (redigert) Hvis det er stor nok plass i hulrommet kan du jo tre inn en plastskive gjennom hullet, lime denne fast på innsiden, lag noen hull i den som du trer ståltråd igjennom slik at du får dratt den inntil på baksiden! slip kantene på skaden godt utover, fra en tynn kjeks nærmest hullet og gradvis tykkere utover, ca 20 cm utover burde holde! når plastplaten sitter fast kan du begynne å fylle hullet, bruk større og større biter med duk etterhvert som tykkelsen øker, da blir det mindre sparkling og større styrke. Allerhelst bør en slik skade tas fra to sider, men på en forholdsvis liten båt holder det ofte å ta det fra en side! Redigert 18.September.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Jan Roger Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Som nybegynner i emnet stiller jeg spørsmål som er en gjenganger her på Båtforumet, men kan ikke finne et innlegg som svarer mine spørsmål; Hva er fordeler og ulemper med de to alternativene Polyester og Epoksy? Spesielt med tanke på påføring og herding utendørs? Jeg skal reparere et 8 cm diameter hull i skroget på en 16 fots plastbåt, og dette må gjøres utendørs i høst. Da er både temperatur og fuktighet viktige faktorer. Jeg kan dekke til med en presenning mot regn mens det herder, men jeg kan ikke sette på varmluft. Hullet er såpass lite at jeg ikke bryr meg om materialenes prislapp. Kun "brukervennlighet" som gjelder. P.S:Smart triks med den plastplaten, Christensen. Nå slipper jeg å sage i innerskroget. Sitér dette innlegget Hansvik 18HT Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Ta en kikk på West sine sider. Uansett hva du bruker, så er det barre en måte å få det pent på. Slipe slipe slipe slipe slipe slipe slipe slipe slipe slipe slipe og pusse pusse pusse pusse pusse pusse pusse pusse pusse! Så lakker du med dertil egnet lakk. (Ikke Gel-coat. Det brukes kun i støpeprosessen) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 (redigert) Ved reparasjoner av mindre plastskader kan følgende prosedyre følges: 1. Fjern alt skadet materiale med slipemaskin slik at du oppnår et ovalt eller sirkelrundt hull. Gjerne med skrå kanter utover. 2. Hvis hullet går tvers gjennom laminatet må det forskales. Kommer du til på baksiden kan en midlertidig forskaling av plastduk eller treplate ol. brukes. Hvis du ikke kommer til på innsiden må du likevel forskale baksiden av hullet. Bruk da samme materiale som nevnt over, form det og lim dette fast i bunnen av hullet med en tykk limblanding. 3. Kutt til en passende mengde med Fiberduk i økende diameter som passer til hullet. Den totale tykkelse skal være litt under omliggende områder. 4. Mål nøye opp Resin og Herder og rør godt om. 5. Påfør et strøk Resinmiks i hullet, tilsett så Limpulver slik at blandingen er tykk og ikke renner. Se til at alle ujevnheter er fyllt opp. 6. Legg duken i hullet, begynn med den største. Legg lag på lag med duk og se til at duken blir gjennomvætet med Resinmiks. 7. Tape et stykke plast over området som er reparert og press forsiktig slik at overskytende Resin og luft blir fjernet. 8. Slip når tørt og påfør et strøk Resinmiks, eller slip området jevnt og påfør Primer og Sparkel før du avslutter. Mindre hull og sprekker trenger ikke forsterkende duk hvis sprekkene ikke svekker båtens konstruksjon. Da gjøres reparasjonen med Sparkel. OBS! Bruk alltid verneutstyr! (Hilsen International Epiglass). Redigert 23.September.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.