Hydrox Startet 17.September.2009 Del på Facebook Startet 17.September.2009 I min båtjakt er jeg kommet over en flott båt hvor det er montert 2 stk D3,6L/180 Mercruiser diesler og jeg søker litt erfaringer med disse maskinene. Er det ikke denne som har et noe frynsete rykte på en eller annen måte? Maskinene er mest sannsynlig i fra 1994 og er gått omkring 1000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Hei Hydrox, fikk nesten inntrykk her tidligere at du alt hadde handlet ny båt, hva har du på gang nå eller er det kortene litt tett til brystet til avtale er signert Du får sikkert mer og bedre info og erfaring med disse motorene fra andre etter hvert, men i mangel på tilbakemeldinger så kan jeg dele med meg det lille jeg har lest meg til. Dette er som kjent VM motorer, samme motoren som BMW leverte noen år. BMW hadde litt underdimmensjonert kjølesystem på disse som medført en hel del havari og dårlig rykte. Mercruiser sin marinisering er bedre og dette problemet ble eliminert. Selv på Mercruiser sin versjon har det vært noe sprekkdannelser i toppene men mitt intrykk er at dette er pålitelige og gode motorer som holder lenge med rett bruk og stell. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Problemene ble vel løst allerede i BMW sin tid, og de aller fleste også av disse ble modifisert under garantitiden. Under Mercruiser navnet har jeg ikke hørt noe som helst negativt om disse motorene. Men er det noe man aldri blir kvitt er det et dårlig rykte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gunped Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Gode motorer hvis vi ser bort fra at de er tørste.Hadde to slike i en Fjord 1200 Dolphin.Båtvekt 7000 kg. marsjfart 21 knop,forbruk 70 liter i timen.Skiftet til to Yanmar 207 hk. marsjfart 25 knop,forbruk 48 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 18.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2009 Hvis disse maskinene er noen tørste kameler så vil jeg tro det er på tide å teste/ overhale brennstoffventilene. Ser ikke noen grunn til at disse skal bruke merkbart mer enn andre maskiner av samme størrelse. La oss si det slik, en liter diesel inneholder en gitt mengde effekt. Med ren og fin forbrenning vil de fleste maskiner av samme størrelse ha omtrent likt forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Ja, og ikke for å kverulere, selv om det vel er det jeg gjør nå At en i tillegg fikk tilsynelatende bedre fart med mindre effekt, og en tar høyde for at vekt var tilnermet lik, var de vel kanskje ikke helt "frisk" de tørste mercruiserene Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 (redigert) Tja nå gikk han fra 2x180 til 2x207 HK så det var vell en effektsøkning. Dette kan også forklare noe av det reduserte forbruket, da en marsjfart på 21 knop kan antyde at båten var noe undermotorisert og at de gamle maskinene slet litt tungt. Redigert 18.September.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
gunped Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 (redigert) Som kjent er disse 3,6 L mercruiserne forkammermotorer og således ikke akkurat state of the arte. Dysene er etthullsdyser og nesten laget for å svelge kameler.Hadde de til sjekk hos Steffensen Dieselservice,alle ok.Effektmessig kan ikke motorene sammenlignes da Yanmar oppga propellhk.tilpassa hkavgift.Fikk motorene kjørt i bremsebenk før montering.Ytelse 230 hk.forbruk 48 l/t. Mercruiser er oppgitt med svinghjulshk. Redigert 18.September.2009 av gunped (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtføreren Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Har selv denne motoren i en maxum 2400 scr. Denne er toalt 2700kg. og går 31 knop. Kjenner meg ikke igjen når de sier den er hard på drivstoffet da jeg ikke bruker mer enn 16-18 liter i timen på 24 knop ved 3100 omdreininger. Motoren oppfatter jeg som stabil og lett og vedlikeholde da det i grunnen er en enkel motor men det skal da sies at det stelles godt med denne motoren. Ikke "svetter" den og mitt eneste problem så langt er at jeg måtte skifte vannpumpen på den i sommer. Jeg har 2 naboer i båthavnen med samme motor og de sier seg oxo fornøyd med sine motorer. Helt klart mange meninger om denne utgaven men min erfaring er kun positive opplevelser i forhold til andre motorer jeg tidligere har hatt befatning med :) Min tanke om denne motoren for mitt vedkommende er enkel. Bli kjent med den stell godt med den og kjør evig med den. MEN kan jo hende jeg bare har vært heldig med min motor da. Er jo ikke noen garanti på noen måte da disse ikke er "state of the arte" som gunped sier :) At den ikke er "state of the arte" trenger ikke å være et minus men kansje tverdt om. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Sannsynligvis av de beste motorene i sin klasse, tenker da på produksjonsår og teknologi. Min, dvs. BMW har 2700 timer aldri overhalt, aldri røyk eller noen problemer. Forbruk ca. 20 l/h ved 20 knop, 3200 -3400 omdreininger. Ingenting å tvile på. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 19.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2009 Får se hva jeg gjør, båten står i sverige og det ser ut for at den blir for dyr når jeg legger på norske avgifter. Ender opp over markedspris og det er kansje ikke så lurt. Er bravo II drev på båten og båten er usevanlig fin ser det ut for. Får se hvor mye den lar seg prute.... Men jeg er litt skeptisk til så gamle maskiner, blir dyr båt om jeg må til med å bytte ut to maskiner... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.