NSB Startet 5.Juli.2004 Del på Facebook Startet 5.Juli.2004 Har en ladac 1204 montert i båten, og når jeg starter opp lader den så fint med 14.45 volt. Etter å ha kjørt en stund er spenningen nede i ca 14.1-14.2 volt. Dette er vel fordi regulatoren er temperaturkompensert, og skrur ned pga varme. Men hvor genialt er det å ha føleren innebygget i regulatoren når denne blir varm... Regulatoren er forresten montert rett på batteriet med dobbeltsidig tape. Er det noe galt siden den blir varm? Tipper ca 30 grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth Svart 5.Juli.2004 Del på Facebook Svart 5.Juli.2004 Uten at jeg skal påstå altfor mye, syns jeg dette høres normalt ut. At ladespenningen detter kan ha sammenheng med at batteriet er toppladet, og at det bare er vedlikeholdslading. Så lenge du ikke brenner deg på laderen eller det lukter svidd så hadde jeg ikke bryd meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 6.Juli.2004 Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Ladac 1204 lader så vidt jeg vet med 14.4V +/- temperaturkompansering. Det er med andre ord ingen "vedlikeholdslading" på denne. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NSB Svart 6.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Denne lader så fint med 14.4 V, men siden temp.føleren sitter inne i regulatoren, styrer den ned spenningen når regulatoren blir varm. I og med at temp.føleren er innebygget, er det vel ikke meningen at regulatoren skal produsere egenvarme som tar knekken på en ellers perfekt ladespenning?!? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.Juli.2004 Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Siden temp.føleren er innebygget, er det vel ikke meningen at regulatoren skal produsere egenvarme som tar knekken på en ellers perfekt ladespenning?!?Selvfølgelig ikke, og har selv aldri opplevd at spenningen har gått mer ned enn temperaturen på batteriet skulle tilsie. Ta en telefon til mister Ladac, Paul Rosenquist. Jeg er sikker på at du får råd og hjelp der. En gang jeg var en tur hos dem, fortalte han at de hadde forsøkt med føler direkte ned i syren. Men det ble for upraktisk, og faktisk ble resultatet like bra med regulatoren inntil batteriet. Men er du helt sikker på at du har koblet riktig? Du skriver jo Har en ladac 1204 montert i båten, og når jeg starter opp lader den så fint med 14.45 volt. Dersom batteriet ditt allerede er fulladet stemmer det, men ellers skal det (mens ladestrømmen er max), ta en tid før du når 14,4volt og strømmen etter hvert minker. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
NSB Svart 6.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Dersom batteriet ditt allerede er fulladet stemmer det, men ellers skal det (mens ladestrømmen er max), ta en tid før du når 14,4volt og strømmen etter hvert minker. Lars H. Pleier ikke å bruke så mye strøm, så når jeg starter opp er batteriet stort sett fullt, og får 14.4 med en gang. Derfor spiller ikke selve spenningen så stor rolle. Grunnen til at jeg spør, er at jeg synes det er litt rart at den blir varm, også når dynamoen nesten ikke produserer strøm... Joda, koblingen er riktid. Orange ledning til D+ og ladelampe, grønn til DF. Rød og sort til + og - på batteri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Men hvor genialt er det å ha føleren innebygget i regulatoren når denne blir varmDet går endel strøm i ankeret når dynamoen lader, og som du har erfart vil det utvikles varme.Når både det regulerende elementet og temp-sensoren er støpt sammen i epoxy vil det ikke kunne fungere optimalt. Nå har dette kanskje ikke så mye å si i praksis fordi varme-utviklingen vil gå mot null når batteriet er full-ladet og det ikke lenger går strøm til feltet. Antagelig har produsenten veid dette opp mot ulempene med en ekstern temp-sensor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.