Jump to content

Kan jeg stole på en VP tmd 70 fra ca 82, og nermer seg 18000 timer


rolk

Recommended Posts

Er vel moden for å sjekke topper tenker jeg med det timetallet. Har vært borti TMD 70 topper med sprekte ventilseter.. Når den først er oppe, så bør en sjekke strikkene til sylinderforingene og evnt skimse de opp hvis de har seget :smiley:

 

Melding nr. 100 :flag:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Vi har slike maskiner som hjelpemotorer i mange av de eldre båtene våre, og i "boka" står det at toppene skal sjekkes hver 40000 time. Ringte en av chiefene våre i kveld, han hadde akurat løftet toppene av en som hadde oppnådd dette timeantallet; Som nytt :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Timetallet er nok ikke det verste alderen kan by på problemer.

O-ringene på foringene å tering i forbindelse med disse kan være et problem, med da lekasje av kjølevann ned i smørolja. Jeg måtte bytte topp på en 70C motor no for ei uke siden den var sprekt . Byttetopp 49000,- + pakningssett. :headbang: Det begynner å bli småproblemer med deler også. Venta i 6 mnd på å få foringer til en hjelpemotor litt tidligere Jeg har 5 70 motorer å passe på å det er vel noe av det beste Volvo har laget men er bekymret for alderen. dette er tanker som jeg har rundt dette tema.

Link to post
Share on other sites

Dette med tæring og O ringer. Vil det vere et problem når motoren har vert i jevnlig bruk. Ser for meg at problemet kan vere større dersom motoren ikke har vert brukt på lang tid. Vet noen hva en stor overhaling på en slik motor koster. Er det lurt å bruke noe "lurium" stoff som mykner pakninger.

Link to post
Share on other sites

Ok. Litt konkret hva bør jeg gjøre. Håpe at den går til 40000 timer og ta full service med topp, eller bør jeg ta noe service nå. I så tlfelle er det vel flere grader av service. Er ikke dette en såkalt tungbygd motor som holder lenger enn en "vanlig fritidsbåtmotor".

Link to post
Share on other sites

Disse motorene tåler mere enn dagens motorer, for antall hester har eskalert veldig pga ny teknologi(common rail), samt at motorene har blitt mindre i omfang. Det som er dumt med det er at ting gjerne ikke blir fullt så holdbare pga at de piner ned vekten på alt mulig :smiley: På jobben hos meg er det topplokkbytte på 20000 timer og full overhaling på 40000 timer...

Edited by Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...