rolk Startet 19.September.2009 Del på Facebook Startet 19.September.2009 Er innteressert i alt jeg kan få vite om denne motoren. Bør jeg tenke på å skifte. Har vert yrkesbrukt, så REGNER med normalt vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 19.September.2009 Del på Facebook Svart 19.September.2009 Er vel moden for å sjekke topper tenker jeg med det timetallet. Har vært borti TMD 70 topper med sprekte ventilseter.. Når den først er oppe, så bør en sjekke strikkene til sylinderforingene og evnt skimse de opp hvis de har seget Melding nr. 100 Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
rolk Svart 19.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2009 Jeg er så frekk at jeg løfter denne. Dette er viktig for meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 19.September.2009 Del på Facebook Svart 19.September.2009 Kjenner en som har en slik i yrkesbåt som generator, den er gått 95000 timer, overhalt hver 40000 time. Det er tatt ut ca 150 hk av denne trur eg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rolk Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Takker for det. Det med 150 hk stemmer. Er det noen med mere opplysninger. Må da finnes det her inne. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Vi har slike maskiner som hjelpemotorer i mange av de eldre båtene våre, og i "boka" står det at toppene skal sjekkes hver 40000 time. Ringte en av chiefene våre i kveld, han hadde akurat løftet toppene av en som hadde oppnådd dette timeantallet; Som nytt :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Sayana Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Timetallet er nok ikke det verste alderen kan by på problemer. O-ringene på foringene å tering i forbindelse med disse kan være et problem, med da lekasje av kjølevann ned i smørolja. Jeg måtte bytte topp på en 70C motor no for ei uke siden den var sprekt . Byttetopp 49000,- + pakningssett. Det begynner å bli småproblemer med deler også. Venta i 6 mnd på å få foringer til en hjelpemotor litt tidligere Jeg har 5 70 motorer å passe på å det er vel noe av det beste Volvo har laget men er bekymret for alderen. dette er tanker som jeg har rundt dette tema. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rolk Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Dette med tæring og O ringer. Vil det vere et problem når motoren har vert i jevnlig bruk. Ser for meg at problemet kan vere større dersom motoren ikke har vert brukt på lang tid. Vet noen hva en stor overhaling på en slik motor koster. Er det lurt å bruke noe "lurium" stoff som mykner pakninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Vær obs på kamaksling og ventilløftere ! Har mistet tellingen på hvor mange jeg har byttet, gjelder 70, 100, og 120 serien til VP. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rolk Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre slike ting. Hvorfor ryker det. Er det motorer som har vert kjørt for hardt, eller ikke fått sitt oljeskift ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Jeg snakker om motorer som går som gen.sett. Disse pusler rundt på 1500 omdr. Olje og filter byttet etter boka. Og dessuten er dette motorer som har klassekrav. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rolk Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Dette sier meg ikke så mye. Er det større slitasje på en slik motor, enn en som står i en fiskeskøyte og får hvilt seg innimellom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Er høyere turtall på en framdriftsmotor enn et genset. De går på 1500 rpm for å levere 50 Hz vekselspenning, og de går kontinuerlig på denne hastiheten Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
rolk Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Ok. Litt konkret hva bør jeg gjøre. Håpe at den går til 40000 timer og ta full service med topp, eller bør jeg ta noe service nå. I så tlfelle er det vel flere grader av service. Er ikke dette en såkalt tungbygd motor som holder lenger enn en "vanlig fritidsbåtmotor". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 (redigert) Disse motorene tåler mere enn dagens motorer, for antall hester har eskalert veldig pga ny teknologi(common rail), samt at motorene har blitt mindre i omfang. Det som er dumt med det er at ting gjerne ikke blir fullt så holdbare pga at de piner ned vekten på alt mulig På jobben hos meg er det topplokkbytte på 20000 timer og full overhaling på 40000 timer... Redigert 22.September.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.