Jump to content

Lær meg litt om mercruiser drev.


sofa

Recommended Posts

Nå er det vel bare ett drev i den såkalte alpha serien, nemmelig Alpha one (riktignok mener jeg det i 1998 skiftet navn til Alpha one, gen. 2. Usikker på om de som selges i dag fremdeles går under gen.2 eller om det er gjort flere forandringer ved dette drevet underveis) Dette er det minste drevet til mercruiser og finnes i hovedsak på mindre båter med bensinmotorer opptil 5,0 og i noen tilfeller 5,7 litere, brukes også på cumminsmercruisers minste diesel på 116 hk. I bravo serien finnes flere modeller, Bravo 1 som er den minste i denne serien, godt egnet for større "bensineffekter". Bravo 2 er mercruisers duopropell drev, Bravo 3 er vel i hovedsak konstruert for "større" dieselinstallasjoner (krevende oppgaver) om jeg ikke er helt på gjorde. Bravo 3 og muligens Bravo 2?? finnes også i forsterkede utgaver, da med betegnelsen Bravo 3 (2?) XR.

 

Forstått det slik at en fikk litt problemer med Bravo 3, og muligens Bravo 2?? ved større dieseleffekter/kraftige moment, det var vel kanskje da dette med XR kom på banen, alså den forsterkede utgaven. Imidlertid har flere funnet hjelp med å montere en såkalt "drevdusj" for å få ned temperatur i driverket og på den måten unngå havari.

 

(med forbehold om feil, feiloppfattning :confused::lol: )

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Bravo 2 er mercruisers duopropell drev, Bravo 3 er vel i hovedsak konstruert for "større" dieselinstallasjoner (krevende oppgaver) om jeg ikke er helt på gjorde.

 

Her er du nok dessverre helt på jorde :lol::wink:

 

Bravo 3 er duoprop ikke bravo 2.

 

Veldig kort:

 

Alpha drev har tradisjonelt gir som på en pågenger, ikke koblingskon slik volvo sine drev har hatt i en årrekke. Dvs at med bensin motor så er det lagt in en switch som kutter tenninga i det du girer for at den lettere skal gå i gir. Alpha drev er som nevnt av SeaRaymond i hovedsak brukt på Bensinmotorer opp til 250 HK mener jeg å huske. Brukes også på 1,7 liters dieselen.

 

Bravo serien er større og kraftigere enn alpha, disse har en annen transom (skjoldet som monteres på båten) Bravo drevene har koblingskon (kopi av volvo patent), det er ikke impeller i Bravo drevene så her er det sjøvannspumpe på motoren som gjelder.

 

 

 

Bravo 1 - Dette er et drev beregnet for mindre hurtigående båter. Undervannshuset er mindre enn bravo 2 sitt og gir mindre motstand i vannet, men er også svakere.

Bravo 2 - Kraftig drev for tyngre båter og de største motorene til Mercruiser

Bravo 3 - Dette er duoprop drevet til Mercruiser. Det har vært en del havari på disse i bruk på større båter og anbefales ikke brukt på båter over 4 tonn i singelinstallasjon

 

Etterhvert som dieselmotorene har blitt kraftigere har de nå kommet med en egen X-serie som er beregnet for dieselmotorer. Dette er forsterkede drev som bla har kraftigere drivknuter (kryss).

 

Bravo 1

 

bravo1.jpg

 

Brav 2

 

Bravo_2.jpg

 

Bravo 3

 

Bravo_3X.jpg

 

X'en på dette drevet indikerer at dette er et Dieseldrev

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Og så må dere forklare om de nye XR-drevene som 350 hk dieselutgaven benytter, og 4 blad + 3 blad-systemet osv osv :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...