Jump to content

ford 2704 et turtallsproblem


ringvassøy

Recommended Posts

Har endelig fått i drift båten jeg kjøpte for en mnd siden. Temperatur og oljetrykk er perfekt, men i det jeg kommer opp i 1500 omdreininger så er det ikke mer. Bare ekstremt masse røyk. Full gass men stopper på 1600 omdr. Hva i H... er det som gjør dette. Har to mulige årsaker selv.

1: feil propell(noe jeg ikke kan tro da den tidligere har vært brukt med samme størrelse propell)

2: Blåser ut luft en plass. Der mener jeg det kan være den slangebiten som er mellom turbo og kjøler..

 

Noen som har erfart dette??

Link to post
Share on other sites

Får du ikke opp nok ladetrykk så får motoren alt for mye diesel i forhold til luft Skal vel klare 2500 rpm den motoren

 

Ja men hvorfor får man da eventuellt ikke opp ladetrykket??

Ja etter boka skal den ha 2450 på full gass.

Link to post
Share on other sites

Det med å ha lekkasje på ladeluften har jeg opplevd flere ganger, dog ikke på den spesifikke motoren du har... Det kan, som du sier være lekkasje på slangen til luftmanifolden. En gang opplevde jeg at en blindplugg i nevnte manifold spratt ut. Noen har fortsatt deler av kaldstarten inntakt på manifolden og her kan det og være et lekkasjepunkt...

På Fordmotorene (sikkert andre og)ble det brukt en spesiell tynn rød slange på ladeluften som skulle være bra, men den kostet endel... Vet noen tok en spansk en med å finne en liten bit "vanlig" gummislange og kappe til... Her viste det seg å være et punkt hvor luften kunne unnslippe da de i gjerne ble stive og ikke så lett å få til å holde tett når oljedamp hadde gått gjennom den...

Eller opplevde vi og at den spesielle slangen hadde hull der hvor slangeklemmene var, da den var ikke så tykk... Hvis du satt i motorrommet under gange kunne du se hvordan slangen ekspanderte litt når trykket steg, var klemmen plassert litt uheldig kunne du få gnag på slangen og tilslutt lekkasje......Så det blir å inspisere med lommelykt, bevege på slanger etc. og se om du oppdager noe som ser mistenkelig ut....

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har skrudd litt på de motorene,det første jeg ville sett på er som du sa at det ikke er lekkasje mellom turbo og insug maifold. hvis det er ok så ville jeg tatt ladeluftkjøleren fra hverandre,kan være en del gammel olje som isolerer og tetter kjøleren. Du kan også ta av insug siden på turboen,kan samle seg smuss der også. Hvilken utveksing er det på gir, og hva betegning er det på propellen?

Link to post
Share on other sites

Du kan også ta av insug siden på turboen,kan samle seg smuss der også. Hvilken utveksing er det på gir, og hva betegning er det på propellen?

 

 

Giret har 1:1 utveksling, men så skal det være utveksling i agregatet (stern Power 100). Er usikker på hva utvekslingen er i agregatet. Propellen er 19x20. Har stått på båten før så det skulle ikke være for stor propell, hvertfall ikke så stor at man ikke skulle få mer enn 1600 omdr.

 

Når det gjelder å skru av kjøler og innsug så virker det jo å være usannsynlig trangt der... venter i det lengste med det..

 

Ps var nettopp ombord og skjekket.. Den ene slangeklemma på den slangen mellom turbo og kjøler var defekt. Hoppet over når jeg skulle stramme.. Får prøve å skifte den å se hva som skjer da..

Link to post
Share on other sites

Fikk i orden motoren i dag. Gjorde egentlig ingenting, bare "presset" den litt. Prøvde flere ganger å gi på med gassen og den begynte til slutt å øke turtallet mer og mer for hver gang.:)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...