ringvassøy Startet 19.September.2009 Del på Facebook Startet 19.September.2009 Har endelig fått i drift båten jeg kjøpte for en mnd siden. Temperatur og oljetrykk er perfekt, men i det jeg kommer opp i 1500 omdreininger så er det ikke mer. Bare ekstremt masse røyk. Full gass men stopper på 1600 omdr. Hva i H... er det som gjør dette. Har to mulige årsaker selv. 1: feil propell(noe jeg ikke kan tro da den tidligere har vært brukt med samme størrelse propell) 2: Blåser ut luft en plass. Der mener jeg det kan være den slangebiten som er mellom turbo og kjøler.. Noen som har erfart dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.September.2009 Del på Facebook Svart 19.September.2009 (redigert) Får du ikke opp nok ladetrykk så får motoren alt for mye diesel i forhold til luft Skal vel klare 2500 rpm den motoren Redigert 19.September.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
ringvassøy Svart 19.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2009 Får du ikke opp nok ladetrykk så får motoren alt for mye diesel i forhold til luft Skal vel klare 2500 rpm den motoren Ja men hvorfor får man da eventuellt ikke opp ladetrykket?? Ja etter boka skal den ha 2450 på full gass. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.September.2009 Del på Facebook Svart 19.September.2009 Det med å ha lekkasje på ladeluften har jeg opplevd flere ganger, dog ikke på den spesifikke motoren du har... Det kan, som du sier være lekkasje på slangen til luftmanifolden. En gang opplevde jeg at en blindplugg i nevnte manifold spratt ut. Noen har fortsatt deler av kaldstarten inntakt på manifolden og her kan det og være et lekkasjepunkt... På Fordmotorene (sikkert andre og)ble det brukt en spesiell tynn rød slange på ladeluften som skulle være bra, men den kostet endel... Vet noen tok en spansk en med å finne en liten bit "vanlig" gummislange og kappe til... Her viste det seg å være et punkt hvor luften kunne unnslippe da de i gjerne ble stive og ikke så lett å få til å holde tett når oljedamp hadde gått gjennom den... Eller opplevde vi og at den spesielle slangen hadde hull der hvor slangeklemmene var, da den var ikke så tykk... Hvis du satt i motorrommet under gange kunne du se hvordan slangen ekspanderte litt når trykket steg, var klemmen plassert litt uheldig kunne du få gnag på slangen og tilslutt lekkasje......Så det blir å inspisere med lommelykt, bevege på slanger etc. og se om du oppdager noe som ser mistenkelig ut.... Sitér dette innlegget Link to post
EivindT Svart 19.September.2009 Del på Facebook Svart 19.September.2009 Hei! Jeg har skrudd litt på de motorene,det første jeg ville sett på er som du sa at det ikke er lekkasje mellom turbo og insug maifold. hvis det er ok så ville jeg tatt ladeluftkjøleren fra hverandre,kan være en del gammel olje som isolerer og tetter kjøleren. Du kan også ta av insug siden på turboen,kan samle seg smuss der også. Hvilken utveksing er det på gir, og hva betegning er det på propellen? Sitér dette innlegget Link to post
ringvassøy Svart 19.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2009 Du kan også ta av insug siden på turboen,kan samle seg smuss der også. Hvilken utveksing er det på gir, og hva betegning er det på propellen? Giret har 1:1 utveksling, men så skal det være utveksling i agregatet (stern Power 100). Er usikker på hva utvekslingen er i agregatet. Propellen er 19x20. Har stått på båten før så det skulle ikke være for stor propell, hvertfall ikke så stor at man ikke skulle få mer enn 1600 omdr. Når det gjelder å skru av kjøler og innsug så virker det jo å være usannsynlig trangt der... venter i det lengste med det.. Ps var nettopp ombord og skjekket.. Den ene slangeklemma på den slangen mellom turbo og kjøler var defekt. Hoppet over når jeg skulle stramme.. Får prøve å skifte den å se hva som skjer da.. Sitér dette innlegget Link to post
ringvassøy Svart 20.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2009 Fikk i orden motoren i dag. Gjorde egentlig ingenting, bare "presset" den litt. Prøvde flere ganger å gi på med gassen og den begynte til slutt å øke turtallet mer og mer for hver gang.:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.