klugg Startet 19.September.2009 Del på Facebook Startet 19.September.2009 Ny båt for meg, og første med fastmontert tank. Bør vel ta en rengjøring for å vite sikkert at det er reint. En tank, styrbord. Eneste tilgjengelige er inspeksjonslokk Ø ca 25cm. Uttak, tilbakeførsel og måler montert i lokket. Hvis denne har en avtappingsplugg for vann på laveste punkt, tør jeg ikke tenke meg hvor stor jobb den er å komme til. Må ut med pantry, om ikke skott mellom motorrom og tankenes rom er til å demontere? Er det vanlig å ikke ha noen oppsamling og avtapping under uttaket? Har kjørt den litt slunken nå for å lette jobben, men dette er egentlig verste tida å ha slunken tank, vel? Stor temp variasjon... Pleier man gjøre jobben på land? Er hevert via inspeksjonsluka tingen? Hvordan gjør man så reint? Tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) Jeg synes ikke tappeplugger eller andre tilkoblinger i bunnen av en drivstofftank er noen god ide i det hele tatt. Tømming skjer da helst med egnet sugepumpe. I ditt tilfelle ville jeg inspisere gjennom inspeksjonslokket og eventuellt gjøre rent ved å skylle/vaske med ren dieselolje og pumpe ut til det er rent. Sjekk grundig mhp. tæringer på innsiden. Å ta ut tanken bør være sistevalget bare dersom du skulle finne tæringer og må skifte tanken. Hvorfor tillater vi forbrukere at det bygges båter hvor en må ødelegge båten for å få demontert viktige komponenter som drivstofftanker, rekkestøtter o.l.? I dette tilfeller er det iallfall et 25 cm inspeksjonslokk. Noen får ikke det engang. Redigert 20.September.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sollux 27 Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Jeg var utpå en av de første dagene i august. Motor begynte å fuske.. Hm hm, tenkte jeg. er jo Yanmar jeg har.. Men det viste seg at var fullt dieselfilter.. Jeg har dobbelt opp.. 1 diesel og 1 vann tanker på hver side.. Demonterte alt i uteplassen kom til tankene, vart manneluke på 22cm x 36cm.. Pumpet diselen men en sånn pumpe man setter på drillen.. Sudde etterpå men en industri støvsuger.. Vasket tilslutt med sitrusrens.. Fikk da den ypperlige sjanse til og legge ny dørk.. Hehe.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Oi, dæven, det var flott!! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sollux 27 Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Kodvaag: Jo takk for det. Grautulere med ny båt forresten... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Har kjørt den litt slunken nå for å lette jobben, men dette er egentlig verste tida å ha slunken tank, vel? Stor temp variasjon... Kondens er er overdrevet problem, det er uansett knapt merkbart! Det folk kaller kondens i tanken skyldes i de aller fleste tilfeller lekkasje ved påfyllingen eller uheldig utformet lufting på tanken. Men hvis du er bekymret for vann i tanken, kan det være en ide å bruke en skvett Hammerdown ved hver tanking. Da emulgerer man glatt opp til 10% vann i dieselen uten problemer for motoren, og så mye vann får du garantert aldri i tanken! Ellers så høres det ut som den reneste luksus med et 25 cm hull å rengjøre tanken gjennom! Jeg måtte ut med tanken for rengjøring, og hadde et 60mm hull til påfylling og et 40mm til tankmåler til rådighet! Kjøp deg en drillpumpe til å tømme tanken for diesel med, og bruk våtstøvsuger og mengder av rene filler til å fjerne rester av grums etterpå. Jeg måtter bruke høytrykkspyler på grunn av små hull, med lang tørking etterpå. Men det bør du kunne slippe med den store luken! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 20.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2009 Det var flust med kondenssråper på innsiden av tanklokket og påfyllingsrøret da jeg åpnet her om dagen. Hvis det er like mye på innsiden av tanken ved slunken tank, må det da bli endel hvis det blir så store dråper at det renner ned i drivstoffet. Når jeg så har rengjort; får fødepumpa frem drivstoffet på tross av at vannutskilleren står høyere enn drivstoffet? Det er ikke lufteskrue på vannutskilleren. Eller må jeg ta løs lufteslangen og sette tanken under trykk? Blir jeg kvitt all luft da? Har forøvrig ikke sett noen kran for å stenge dieseltilførselen. Fikk tidligere beskjed om at denne må stenges før drenering av vannutskilleren. Når jeg drenerte forleden piplet det såvidt, men den sugde ikke luft som jeg kunne forvente hvis diesel rant tilbake ned i tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Løfter denne opp. :) Hvordan får jeg luftet dette systemet? Vil hevert med utløp etter denne vannutskilleren få bort all luft? Jeg fatter ikke hvorfor vannutskilleren ikke har lufteskrue... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 Igang med jobben. Slik ser det ut: http://picasaweb.google.no/kyrre.lugg/TankenUren Hvor ille er dette, egentlig? :) Har nok ligget godt under tankuttaket. Tror det står ganske høyt Uansett, nå skal det bli bra. Men jeg kommer jo ikke til bak den "anti-skalpe-veggen"! Noen tips? Kan den være at den bare er kilt fast i spor? Ser ikke noe sveis... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Sånn så min også ut! Ikke veldig ille, men nok til at en rengjøring kan være på sin plass. Du kommer ikke til andre siden gjennom påfylling eller hull til tankmålergiver da? Angående lufting så burde du klare dette via matepumpen. Trykksetting av tanken er ikke noen god ide. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Jeg rengjorde tanken med en såkalt "askesuger" som også suger vått, og slik så det ut etter ca. 1 minutt Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 Ja, jeg har blitt fortalt at matepumpa bør dra tilstrekkelig igjennom. Som du ser av bildene kommer jeg til med redskap, og mer kan jeg kanskje ikke kreve... :) Kan jeg gjenbruke dieselen jeg har pumpet ut, ved å dra det gjennom et filter eller noe, og holde meg unna bunnen av balja? Tror jeg har ca 100 liter i ei svær balje og et par bøtter. Synd å hive hvis ikke all fornuft tilsier at det er lurt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 (redigert) Jeg rengjorde tanken med en såkalt "askesuger" som også suger vått, og slik så det ut etter ca. 1 minutt Bra tips! Og da var jobben gjort? Har sett for meg skylling, pumping, tørking og enda mer ditt og datt. Kjøpt hvor? Redigert 1.November.2009 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Den kan kjøpes i de fleste byggvarehus. En rund tønne til å koble på vanlig støvsuger. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
klugg Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 Kjenner til typen. Kikket kjapt på biltema, men deres suger kun tørt. Men de er kanskje vanligvis kombi vått/tørt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Ta ut filteret, og så kan du suge vått Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.