Jump to content

Hvordan rengjøre drivstofftanken på Marex 32 Friendship?


klugg

Recommended Posts

Ny båt for meg, og første med fastmontert tank. Bør vel ta en rengjøring for å vite sikkert at det er reint.

 

En tank, styrbord.

 

Eneste tilgjengelige er inspeksjonslokk Ø ca 25cm. Uttak, tilbakeførsel og måler montert i lokket.

 

Hvis denne har en avtappingsplugg for vann på laveste punkt, tør jeg ikke tenke meg hvor stor jobb den er å komme til. Må ut med pantry, om ikke skott mellom motorrom og tankenes rom er til å demontere? Er det vanlig å ikke ha noen oppsamling og avtapping under uttaket?

 

Har kjørt den litt slunken nå for å lette jobben, men dette er egentlig verste tida å ha slunken tank, vel? Stor temp variasjon...

 

Pleier man gjøre jobben på land? Er hevert via inspeksjonsluka tingen?

 

Hvordan gjør man så reint?

 

Tips mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke tappeplugger eller andre tilkoblinger i bunnen av en drivstofftank er noen god ide i det hele tatt. Tømming skjer da helst med egnet sugepumpe. I ditt tilfelle ville jeg inspisere gjennom inspeksjonslokket og eventuellt gjøre rent ved å skylle/vaske med ren dieselolje og pumpe ut til det er rent. Sjekk grundig mhp. tæringer på innsiden. Å ta ut tanken bør være sistevalget bare dersom du skulle finne tæringer og må skifte tanken.

 

Hvorfor tillater vi forbrukere at det bygges båter hvor en må ødelegge båten for å få demontert viktige komponenter som drivstofftanker, rekkestøtter o.l.? I dette tilfeller er det iallfall et 25 cm inspeksjonslokk. Noen får ikke det engang.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg var utpå en av de første dagene i august. Motor begynte å fuske.. Hm hm, tenkte jeg. er jo Yanmar jeg har.. Men det viste seg at var fullt dieselfilter.. Jeg har dobbelt opp.. 1 diesel og 1 vann tanker på hver side.. Demonterte alt i uteplassen kom til tankene, vart manneluke på 22cm x 36cm.. Pumpet diselen men en sånn pumpe man setter på drillen.. Sudde etterpå men en industri støvsuger.. Vasket tilslutt med sitrusrens.. Fikk da den ypperlige sjanse til og legge ny dørk.. Hehe..

 

dscf2032.jpg

Link to post
Share on other sites

Har kjørt den litt slunken nå for å lette jobben, men dette er egentlig verste tida å ha slunken tank, vel? Stor temp variasjon...

 

Kondens er er overdrevet problem, det er uansett knapt merkbart! Det folk kaller kondens i tanken skyldes i de aller fleste tilfeller lekkasje ved påfyllingen eller uheldig utformet lufting på tanken. Men hvis du er bekymret for vann i tanken, kan det være en ide å bruke en skvett Hammerdown ved hver tanking. Da emulgerer man glatt opp til 10% vann i dieselen uten problemer for motoren, og så mye vann får du garantert aldri i tanken!

 

Ellers så høres det ut som den reneste luksus med et 25 cm hull å rengjøre tanken gjennom! Jeg måtte ut med tanken for rengjøring, og hadde et 60mm hull til påfylling og et 40mm til tankmåler til rådighet! Kjøp deg en drillpumpe til å tømme tanken for diesel med, og bruk våtstøvsuger og mengder av rene filler til å fjerne rester av grums etterpå. Jeg måtter bruke høytrykkspyler på grunn av små hull, med lang tørking etterpå. Men det bør du kunne slippe med den store luken!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var flust med kondenssråper på innsiden av tanklokket og påfyllingsrøret da jeg åpnet her om dagen. Hvis det er like mye på innsiden av tanken ved slunken tank, må det da bli endel hvis det blir så store dråper at det renner ned i drivstoffet.

 

Når jeg så har rengjort; får fødepumpa frem drivstoffet på tross av at vannutskilleren står høyere enn drivstoffet? Det er ikke lufteskrue på vannutskilleren. Eller må jeg ta løs lufteslangen og sette tanken under trykk? Blir jeg kvitt all luft da?

 

drivstofflinja1.jpgdrivstofflinje.gif

 

Har forøvrig ikke sett noen kran for å stenge dieseltilførselen. Fikk tidligere beskjed om at denne må stenges før drenering av vannutskilleren. Når jeg drenerte forleden piplet det såvidt, men den sugde ikke luft som jeg kunne forvente hvis diesel rant tilbake ned i tanken.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Igang med jobben. Slik ser det ut:

 

http://picasaweb.google.no/kyrre.lugg/TankenUren

 

Hvor ille er dette, egentlig? :) Har nok ligget godt under tankuttaket. Tror det står ganske høyt

 

Uansett, nå skal det bli bra. Men jeg kommer jo ikke til bak den "anti-skalpe-veggen"! Noen tips? Kan den være at den bare er kilt fast i spor? Ser ikke noe sveis...

Link to post
Share on other sites

Sånn så min også ut! Ikke veldig ille, men nok til at en rengjøring kan være på sin plass. Du kommer ikke til andre siden gjennom påfylling eller hull til tankmålergiver da?

 

Angående lufting så burde du klare dette via matepumpen. Trykksetting av tanken er ikke noen god ide.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har blitt fortalt at matepumpa bør dra tilstrekkelig igjennom.

 

Som du ser av bildene kommer jeg til med redskap, og mer kan jeg kanskje ikke kreve... :)

 

Kan jeg gjenbruke dieselen jeg har pumpet ut, ved å dra det gjennom et filter eller noe, og holde meg unna bunnen av balja? Tror jeg har ca 100 liter i ei svær balje og et par bøtter. Synd å hive hvis ikke all fornuft tilsier at det er lurt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...