Jump to content

Mineralolje eller syntetisk?


Slice of Life

Recommended Posts

Følg anbefalingen til motorprodusenten.

Dette er nok det mest fornuftige valget....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Dette med mineralolje versus halv- eller helsyntetisk motorolje på dieselmotorer i båt, både gammeldagse og toppmoderne turbodiesler, har vært diskutert i flere andre tråder. Det jeg har fått forklart fra maskinister og mekanikere, er at syntetiske motoroljer har en tendens til å polere sylinderveggene på båtmotorer som jobber hardt i forhold til bilmotorer slik at stempelringene ikke tetter skikkelig. Da mister motoren kompresjon og får unødvendig oljeforbruk. Dessuten har jeg blitt fortalt og lest at selv om den helsyntetiske motoroljen kan se ut til å ha best egenskaper, i alle fall på papiret, viser det seg i praksis at den faktisk kan smøre for lite i forhold til mineralolje som er mer "fet".

 

Uansett er det instruksjonsboken, eller eventuelt forhandler, importør eller produsent, som gir deg svaret på hvilken type motorolje du skal bruke.

Link to post

Har en 4,2l 320hk 05 mercruiser diesel som jeg har kjørt på 5w-40 olje i 3 sesonger, hørte med mercruiser mekaniker som svarte at hvis jeg var inntresert i å bruke 200kr ltr på 5w-40 olje var det ingenting som var bedre en det(men at specen holder til 15w40)olje. Ingenting som var negativt med dette. Må tenke på at vi bor oppe i kalde nor med tempraturer ned mot 5 grader store deler av året. Og det er ved kaldstart man trenger en 5w-40 olje (w=winter), ved oppnådd motor tempratur er viskositeten den samme (40). Motorene som blir produsert skal jo dekke tempraturer fra -15 til pluss 40 grader.......Så en olje type dekker ikke det......følger man specen i håndboken som er den nedre grense for motorolje er det sikkert godt nok, men der fins bedre olje å putte på... lommeboken igjen.. :cheers:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...