Slice of Life Startet 20.September.2009 Del på Facebook Startet 20.September.2009 Har kjøpt ny båt med en Mercruiser QSD 170hk 2,0.Forhandleren min sverger til vanlig 15-40 mineralolje.(Kendall).Synes dette er litt merkelig,da de fleste nye motorer idag går på helsyntetisk olje..Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Følg anbefalingen til motorprodusenten. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) De fleste Yanmar-motorene skal også ihht spec ha 15/40-olje. Når produsentene legger ned noen hundre millioner i utvikling av sine motorer, ser jeg liten grunn til å overprøve deres anbefalinger med hensyn til oljetyper, viskositet, osv. Dette kan de antagelig bedre enn meg uansett Redigert 20.September.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Følg anbefalingen til motorprodusenten. Dette er nok det mest fornuftige valget.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Capitaine Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Dette med mineralolje versus halv- eller helsyntetisk motorolje på dieselmotorer i båt, både gammeldagse og toppmoderne turbodiesler, har vært diskutert i flere andre tråder. Det jeg har fått forklart fra maskinister og mekanikere, er at syntetiske motoroljer har en tendens til å polere sylinderveggene på båtmotorer som jobber hardt i forhold til bilmotorer slik at stempelringene ikke tetter skikkelig. Da mister motoren kompresjon og får unødvendig oljeforbruk. Dessuten har jeg blitt fortalt og lest at selv om den helsyntetiske motoroljen kan se ut til å ha best egenskaper, i alle fall på papiret, viser det seg i praksis at den faktisk kan smøre for lite i forhold til mineralolje som er mer "fet". Uansett er det instruksjonsboken, eller eventuelt forhandler, importør eller produsent, som gir deg svaret på hvilken type motorolje du skal bruke. Sitér dette innlegget Link to post
jallis b Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Har en 4,2l 320hk 05 mercruiser diesel som jeg har kjørt på 5w-40 olje i 3 sesonger, hørte med mercruiser mekaniker som svarte at hvis jeg var inntresert i å bruke 200kr ltr på 5w-40 olje var det ingenting som var bedre en det(men at specen holder til 15w40)olje. Ingenting som var negativt med dette. Må tenke på at vi bor oppe i kalde nor med tempraturer ned mot 5 grader store deler av året. Og det er ved kaldstart man trenger en 5w-40 olje (w=winter), ved oppnådd motor tempratur er viskositeten den samme (40). Motorene som blir produsert skal jo dekke tempraturer fra -15 til pluss 40 grader.......Så en olje type dekker ikke det......følger man specen i håndboken som er den nedre grense for motorolje er det sikkert godt nok, men der fins bedre olje å putte på... lommeboken igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.