Jump to content

Tips før jeg tar av Alpha one drevet.


Hui

Recommended Posts

Hei.

 

Sesongen er over for Askeladden Beetle med 1,7 td diesel motor og Mercruiser Alpha one drev.

 

Har lest på forumet og fått tips om hvordan man tar av sterndrive uniten (består av øvre/nedre girhus og propellhuset).

 

Fremgangsmåten var å løsne stempelstengene til tiltingen og så skru av de 6 muttrene - da ville hele denne delen av drevet kunne trekkes rett av.

 

Men det jeg ikke har fått helt klart for meg er om girwiren må løsnes først eller ikke. Eller er det noe "mer" som jeg må gjøre?

 

 

Hilsen

 

 

Hui.

Redigert av Hui (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Alphadrevet skal stå i FWD gir når du tar av drevet. Du trenger ikke gjøre mer med girvaieren enn det.

 

Legger ved noen bilder. Bildene viser et B2 drev, men metoden er den samme.

 

Fest drevet i et tau/whatever gjennom øyet i toppen av drevet og til noe som ikke gir etter for vekten når drevet kommer av. Det er ikke veldig tungt, men man kan aldri vite...

drev4.jpg

 

Løsne boltene til trimsylinderne,

drev1.jpg

 

og trekk ut stangen som forbinder drev og sylindre.

drev2.jpg

 

Løsne boltene som fester drevet til "transom/bellhousing".

drev3.jpg

 

Bruk noen treklosser/biter som motstand som vist på bildet,

drev5.jpg

 

og vipp drevet opp i bakkant,

drev6.jpg

 

så løsner det på toppen.

drev7.jpg

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg tar feil men jeg synes å huske at du må løsne slangen som kommer i fra vannpumpen inne i drevet.. For de som er sikre, skrik ut hvis jeg tar feil...

 

 

 

Nja,er vel eneste slangen til knopmåleren,og få drevet kjapt ut pga olje reservoaret på Alpha 2,men Alpha 1 har ikke disse "bekvemlighetene"

 

VP har vel denne slangen du nevner (DP og DP H-A)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Du trenger dette pakningsett til Alpha I gen 2

pakningsett_alpha_one_gen_to_mercruiser_ss.jpg

 

En annen ting som er veldig viktig, er at du får med/kjøper limet som skal lime fast O-ringen rundt vannintaket (som ligger i pakningssettet)! Veldig viktig at det er tett rundt den ! Det er lett at den kommer ut av posisjon når du skal "fikle" litt med drevet når det skal på igjen ! Jeg klarte å få på mitt relativt greit, men erfarte at denne O-ringen lett kommer ut av sporet når man skal montere på drevet !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...