Jump to content

Oscarsborg...ny sjef i gjestehavna?

nimbuster

Recommended Posts

Denne "dirigenten" som du refererer til, er en som faktisk hjelper til å finne plass, og jeg har opplevd at han har hjulpet de som venter på venner slik at de får disse plassert ved siden av seg, mens de som ankommer tidligere, og det er andre plasser blir henvist dit.Det er kun en fordel at det blir passet på at folk får plass, og jeg har aldri opplevd at jeg ikke får legge meg der jeg ønsker, men hvis det ligger noen som venter på venner der jeg planlegger å legge meg, vil jeg ta en annen plass, såfremt det er ledig.

Jeg klarer ikke å se noe negativt i at det faktisk er en havnevakt på Oscarsborg,da vi kan trenge å bli geleidet på plass noen ganger.

Han tar oss i mot når vi kommer,og er bare blid og hjelpsom .

Det har jeg i utgangspunktet sans for. Spesielt dersom han/hun er opptatt av å utnytte havnas kapasitet best mulig.

Men ikke alle plassene der ut er like gode og jeg tror jeg ville reagert litt negativt hvis jeg ble henvist til en "dårlig" plass bare fordi noen skal få ha vennene sine ved siden av seg. Da får de klare å ankome samtidig.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Dette er en måte å organisere gjestehavner som, hvis folka som gjør det er flinke, fungerer helt supert og man får ofte utnyttet havna mye bedre(les: rett båt på rett plass).

De som har ligget i Grimstad vil sikkert si seg enige.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg var der forrige helg og opplevde ham som kanskje noe i overkant ivrig, men han var jo bare hjelpsom og fikk orden på ting :-)

Det jeg reagerte på var at veldig mange av de store plassene var reservert, de sto tomme hele Fredagskvelden for til slutt og bli fylt opp av et par sværinger som kom sent og lå i et par timer bare.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Kanskje det også kommer der man kan anrope Oscarsborg på anvist kanal? Han er nok noe ivrig i tjenesten enda. Flere har reagert negativt på dette, men han går seg sikkert til han også. Noen av oss har spesielle ønsker om hvordan vi vil ligge, da hadde VHFen vært super. Å stå å skrike til hverandre under tillegging har jeg ikke sansen for.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Noen havnesjef til å dirigere oss på plass da vi lå på Borgen tirsdag til torsdag i uken som var, hadde vi ikke behov for.

borgen1.jpg . . borgen3.jpg

Men hjelpsomme havnekapteiner har jeg sans for. Det er en del slike på svenskekysten. I f.eks. Fiskebäckskil kommer han gjerne i møte i gummibåt

og loser på plass.

Ellers får vi se hva det blir til helgen. Under forutsetning av at jeg får kontrollert dysene til motoren og får de tilbake i tide, blir det tur fredag til søndag.

Og kanskje blir det Borgen igjen? Vi får se været an.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I Grimstad benyttes kanal 12 til oppkalling(det er vel en vanlig kanal for havnetrafikk. Denne kanalen brukes flittig av havnesjefen der og han henstiller båter med skrikende kapteiner om å gå til kanal 12 om de har VHF.

Som kallenavn benytter havnesjefen som oftest båtnavnet eller båttypen. Selv ble jeg oppropet som Fjord.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ja forige helg var det reserverte plasser uten at det sto lapper på de engang, det sto jo bare folk på brygga og passa på plassen til kompissen som snart skulle komme.

vi spurte "narvestad" om dette var tilfelle.

JA plassene var holdt av.

Det blei nesten bråk av det noen båter utenfor Astor.

Da var det nemlig en som hadde bein i nesa til og rett og slett drite i det de på brygga sa.

www.ribtjenester.no

Dette med å reservere plass høres tullete ut.

Det er det de gjør i Grimstad. Vi kommer ikke til å dra dit mer... Ubehagelig opplevelse. Samme for oss egentlig, vi bare drar et annet sted. Er så hyggelig folk stort sett overalt..

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Dette med å reservere plass høres tullete ut. Er det virkelig slik at man kan reservere plass på Oscarsborg? Har flere ganger lagt merke til at det står reservert på mange brygger, og at folk ikke har fått plass på grunn av all reserveringen. :puke:

Jeg spurte hva som var vanlig praksis. Det ble svart: -Dersom man er avhengig av f.eks. rullestol eller annet handicap eller at det er meldt inn treff for et større antall båter, vil man reservere plasser. Tror de forrige helg gikk ut over nevnte konsept.

Tror problemet blir midre nå utover da mange tar båtene opp for sesongen. Da kan vi boltre oss i ledige plasser.

Vi lå i Horten denne helgen hvor det var ganske så fullt. Plass ble det uansett. Det er som regel alltid noen som går ut like før man kommer inn. Som oftest ordner det seg. Men kommer man sent på kvelden må man regne med å finne en annen havn. Hvis man ikke liker å klenge seg opp i andre longside.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Dette med å reservere plass høres tullete ut. Er det virkelig slik at man kan reservere plass på Oscarsborg? Har flere ganger lagt merke til at det står reservert på mange brygger, og at folk ikke har fått plass på grunn av all reserveringen. :puke:

Hei

Jeg må innrømme at jeg satte stor pris på at vi fikk reservert plass når samboeren var i sitt siste leveår.

Hun strevde nok med og komme til konserten fra der vi lå. Hun hadde lungekreft og KOLS. Du må gjerne spy av det, men jeg håper du blir bra igjen.

mvh

giver

Lå på Borgen ihelgen ,flere reserverte plasser der da .Spurte han som var vakt der ang dette ,da det står på nettsiden at men ikke kan reservere . Han reserverte til folk som bestilte bord på sjappa der , så da fikk vi greie på det . Var vel fult så det holdt i helgen også , fikk vel trøkt inn alle som ville trur jeg . Havnesjef som dirrigerer å tar imot båter er vel bare posetivt , men som flere sier en vhf hadde vært tingen .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Var ikke det litt urettferdig mot bliss x giver? er helt sikker på at det ikke var det han mente. Alle synes sikkert at det er helt på sin plass at du i deres situasjon fikk reservert plass.

Hei

Det er vel litt for lett å dra raske konklusjoner her. Jeg tror ikke hun ville satt særlig stor pris på og ha en plakat på ryggen som forteller hvorfor vi fikk den plassen vi fikk.

mvh

giver

Og reserver plass pga. handicap er en ting, men og resevere plass for du har for stor båt passer dårlig syntes jeg.

Har man så stor båt kjør ut dagen før og parker da, ta jolla hjem igjen.

Vi snakker vel ikke om plakkat på ryggen men hvis "narvestad" hadde vært konkret med hvem han reservert til så hadde problemet løst.

Redigert av Bavaria.Morten (see edit history)

www.ribtjenester.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...