Jump to content

BMW D 150 gløder ikke lenger !


Ojda

Recommended Posts

Har akkurat skaffet nytt (skip) og vært ute noen få turer.

Ved siste nå i helga sluttet glødingen på motoren å virke.

Dette er en BMW D 150.

Motoren er nesten umulig å få start på uten gløding.

Noen tips om hvor å begynne å lete ?

 

Er det skadelig for motoren å strekke en kabel direkte fra batt + pol

til første glødeplugg og gi den 20 sek med 12v for så og starte den?

 

 

 

                                                        :smiley:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Ja det er i og for seg greit, men situasjonen er som følger:

Det derier seg om en 6 sylindret maskin, har tilkoblet et voltmeter

som tidligere viste et betydlig spenningsfall mens pluggene glødet

noe som igen indikerer at strøm brukes og pluggene varmes opp.

Alt dette skjer automatisk, ikkenoen separat knapp for glødingen.

Nå vises det ikke lenger noe spenningsfall på v-meteret derfor heller

ingen gløding.

 

Lite spørsmål i tillegg.

Om en plugg er defekt, vil den bryte kretsen eller vil de fem andre fortsatt virke.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Om denne vil bryer hele kretsen kan ikke jeg svare på. Er di seriekoblet, går ledning fra plugg til plugg er det jo sannsynlig at hele kretsen går. Har lite erfaring med akkuratt dette.

Men en glødeplugg er jo en direkte kortslutning. Har du ikke spenningsfall må jo tråden i pluggen være avbrent. Vet ikke hvordan dine plugger ser ut, men den jeg hadde var det en + ledning i enden. Har du sjekket om alle pluggene har strøm inn?

Men som sakt, dette er min teori. Har ingen erfaring.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Er det skadelig for motoren å strekke en kabel direkte fra batt + pol

til første glødeplugg og gi den 20 sek med 12v for så og starte den?

Du kan koble direkte. (Vær forsiktig så du ikke kortslutter....)

Men det kan være at det sitter en for-motstand i serie med pluggene for å begrense strømmen.

Gjerne en stor keramikk-"klump".

Da bør du koble deg inn på forsiden av denne.

Formotstanden blir varm og et typisk problem kan være at det oppstår dårlig kontakt på tilkoblingene til denne.

For å fikse problemet permanent må du nok måle deg frem, helst få tak i et skjema.

Sannsynligvis består gløde-systemet ditt av et rele og en styrings-enhet i tillegg til nevnte formotstand.

Link to post
Share on other sites

Disse er seriekoblet,så ryker en glødeplugg virker ingen.

Jeg hadde først lytta om releet slår inn,kan være at den ikke får styrestrøm til det..

 

Hvis ikke kan du bare dra en + kabel direkte fra batteri til samleskinna til glødepluggene,har gjort det mange ganger med min når releet gikk dukken.

Pass på når du skal gjøre dette,prøv å ikke komme innat noe annet enn samleskinna(det spraker godt)

Lykke til....

 

mvh

 

Frank v.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Takker for tips.

Var nede på båten en tur idag og prøvde å titte litt på opplegget.

Fy F så trangt.

Det var fint å få bekreftet at jeg kunne direktekoble fra 12+,

så har jeg iallefall en nødløsning i ferien (om 4 dager).

Lagde også til et opplegg med fast kabel fra første glødeplugg

til bryter til batteri, så slipper vi kortslutning.

Fikk også konstantert strøm inn til releet, men ingen ut

så da står jeg vel igen med enten defekt rele eller sikring.

Frank! du som har BMW, vet du om det er mye tull med de

automatsikringene som sitter i koblingsboksen på motoren.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Høres ut som det er releet ditt som er kaputt da.

Da hadde jeg reist til et hoggeri og tatt en starter til bil,skrudd av releet og brukt det.

Legg opp en bryter ved førerbord og strekk en styrestrømledning ned til det nye releet som du fester på et passende sted i nærheten av glødepluggene.

Få tak i en litt tykkere kabel(25mm)Koble mellom rele og glødeplugger,og koble en mellom rele og strømuttak dynamo.

Da vil det forhåpentlig vis virke i mange år fremover.

Har ikke hørt om problemer med sikringene i koblingsboksen.

Lykke til..

 

mvh

 

Frank v.

Link to post
Share on other sites

Heisann.

Det ble til at jeg gikk til innkjøp av originalt gløderele, og fullt sett med plugger.

Det var veldig lang glødetid på de gamle pluggene dengang det virket så jeg

spanderte heller nye.

Gubben hos Jahre diesel presiserte forøvrig at pluggene var 11 V og

absolutt ikke hadde godt av og bli foret med 12V.

Jeg vet ikke jeg, men da prøver jeg iallefall å minimere direktekoblingen

og heller fikse problemet så snart jeg får anledning.

Takker for hjelpen, skal gi beskjed om hvordan det gikk.

 

                                           :smiley:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

......at pluggene var 11 V og absolutt ikke hadde godt av og bli foret med 12V.

Kan trøste deg at mine glødeplugger er på 9 Volt, og det går bra. Men bruker dem maks 10 - 12 sekunder av gangen...... :smiley: ....så får vi se hvor lenge de holder! Forøvrig så satt disse i motoren, når jeg kjøpte båten, så jeg har ingen annen erfaring.

:smiley: Når det er sagt, så har jeg nå fått striper, så det holder.........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Gubben hos Jahre diesel presiserte forøvrig at pluggene var 11 V og

absolutt ikke hadde godt av og bli foret med 12V.

Dette er basert på at du får et spenningsfall på batteri og over kabler når du gløder. Det er ikke unormalt at glødingen trekker 50 - 100A.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gubben hos Jahre diesel presiserte forøvrig at pluggene var 11 V og

absolutt ikke hadde godt av og bli foret med 12V.

Jeg vet ikke jeg, men da prøver jeg iallefall å minimere direktekoblingen

og heller fikse problemet så snart jeg får anledning.

Som jeg skrev lenger opp er det vanlig med en formotstand.

Ut fra det Jahre sier er det antagelig en slik på din motor.

Da er det bare å koble seg inn med 12V foran denne.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann.

Tilbake igen etter to fine uker på sjøen,

endte opp i Grebbestad på mandag

og var tilbake i Oslo idag.

Litt ymse vær, men det kan jeg leve med.

Det ble somsagt til at jeg byttet ut både

rele og plugger, alt har fungert prikkfritt,

glødetiden er en tredjedel så det var nok

dårlige plugger som hadde tatt knekken

på releet.

Nokengang takk til alle for tipsene.

 

 

Så er det bare å vente etpar uker til neste ferieøkt  :seeya:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...