Jump to content

Hvor mye tilter dere drevet ?


Christina 3

Recommended Posts

Hei.

Har ikke tiltmåler på det gamle stern powr drevet mitt og har tiltet det litt opp og ned etter hva jeg har følt for. Har tiltet det helt inn ved start....vet ikke om det kan være -5 grader. Så i plan har jeg tiltet ut fra mellom -5 grader til ca +5 grader. Men i sommer kjørte jeg drevet litt lenger opp bare for å prøve å ble positivt overrasket. Kjørte det vel ca +8-9 grader. Båten gikk roligere og turtallet jevnere. Farten ble vel bittelittegrann høyere...men ikke mye.

Men ble litt usikker på om drevet har godt av å bli tiltet "såppas" høyt.....eller er ikke dette så mye ?

Hva er tiltområdet på deres drev ?

 

Vh Marolita

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mange grader som er vanligt, dette beror jo endel på akterspeilets vinkling også ville jeg tro, jeg har iallefall på flat sjø og i god fart trimmet ut sålangt som jeg føler er komfortabelt, dvs så langt ut som gir best fart, motor jobber lettest, minst forbruk, og at propell ikke begynner i kavitere, eller båt gallopperer :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja nå heter det vel "trim" det jeg mener og ikke tilt. Tilt er hva jeg forstår når man kjører drevet helt opp........

 

Ja men de fleste drev har vel et område som er "trimområde" som blir oppgitt i grader der 0 grader er horisontalt med bunnen ? Også er det vel - grader fra 0 og inn og + fra 0 grader og oppover ?

Her har jeg litt å lære :smiley:

Litt redd for at jeg trimmer drevet for høyt slik at det skal belastes for mye (knutene). Men det begynner vel å spinne før det kanskje ?

 

Hmmmm....dette må jeg lære mer om :sweat:

Link to post
Share on other sites

Kjenner dessverre ikke ditt system konkret, men instrumentene pleier vel å ha merket områder for trim og tiltområde, og nyere motorer nekter vel en å bruke tiltområdet når motor er i gang eller gir, men hvordan det er i ditt system vet jeg ikke.

 

Edit; noen instrumenter viser også bare trimområde, og tiltområdet "overtar" først når pilen viser på topp på instrumentet (altså full trim)

 

Men sikkert noen her som kjenner ditt system konkret og kan dukke opp med ett svar her etterhvert :wink:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eg kjenner ikkje ditt drev men på de eg har sett er det sperre mot å komme inn på tilt-området enten i form av du ikkje kommer høgere med drevet uten å trykke inn en knapp eller at effekten på motor blir redusert. Sistenevnte er slik det er på påhengsmotor.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På dette gamle drevet er det ikke noe instrumenter. Det er kun drev opp og ned. I teorien kan man kjøre drevet helt opp når man ligger i plan uten å måtte trykke inn noen knapp eller noe elektronikk som reduserer motorkraft.

Det jeg er ute etter er et sjenerellt svar når det gjelder drev og hvor mye man kan trimme det ut før det er fare for å belaste drev/knuter :blush:

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper propellen slipper ganske heftig lenge før det nærmer seg skadelig for knutene dine.

Her tenker jeg det samme mens jeg venter på motargument på det, at drivknuten kanskje slites mer ved vinkel en strak kan så være, men dersom en ikke når opp i topp anbefalt turtallsområdet på motor uten å trimme godt ut, ville jeg før tatt hensyn til det (for at motor skal jobbe riktigt), men aller først sjøforholdene.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja jeg tenker også det.....

Snakket med en nå og han mente at man kunne trimme det ca 20 grader utover men var litt usikker om han husket riktig :crazy: . Men han skulle sjekke og ringe meg opp igjen. Vis det stemmer er det ikke noe problem med den trimmen jeg utfører ivertfall.

Har bare lyst til å ha fakta slik at man kan stelle pent med det man har og ikke belaste det mer enn nødvendig :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har en Sea Ray 21 daycruiser med 1,7 Mercruiser, alpha one gen II drev.

Er ikke gradert instrument, men tilter så langt opp at propellen nesten begynner å spinne... Da går båten min absolutt best... Dette medfører ingen risiko for knutene da det er langt igjen før drevet er i beach posisjon...

 

Mvh

Rune

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...