Christina 3 Startet 20.September.2009 Del på Facebook Startet 20.September.2009 Hei. Har ikke tiltmåler på det gamle stern powr drevet mitt og har tiltet det litt opp og ned etter hva jeg har følt for. Har tiltet det helt inn ved start....vet ikke om det kan være -5 grader. Så i plan har jeg tiltet ut fra mellom -5 grader til ca +5 grader. Men i sommer kjørte jeg drevet litt lenger opp bare for å prøve å ble positivt overrasket. Kjørte det vel ca +8-9 grader. Båten gikk roligere og turtallet jevnere. Farten ble vel bittelittegrann høyere...men ikke mye. Men ble litt usikker på om drevet har godt av å bli tiltet "såppas" høyt.....eller er ikke dette så mye ? Hva er tiltområdet på deres drev ? Vh Marolita Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Vet ikke hvor mange grader som er vanligt, dette beror jo endel på akterspeilets vinkling også ville jeg tro, jeg har iallefall på flat sjø og i god fart trimmet ut sålangt som jeg føler er komfortabelt, dvs så langt ut som gir best fart, motor jobber lettest, minst forbruk, og at propell ikke begynner i kavitere, eller båt gallopperer Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 20.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2009 Ja nå heter det vel "trim" det jeg mener og ikke tilt. Tilt er hva jeg forstår når man kjører drevet helt opp........ Ja men de fleste drev har vel et område som er "trimområde" som blir oppgitt i grader der 0 grader er horisontalt med bunnen ? Også er det vel - grader fra 0 og inn og + fra 0 grader og oppover ? Her har jeg litt å lære Litt redd for at jeg trimmer drevet for høyt slik at det skal belastes for mye (knutene). Men det begynner vel å spinne før det kanskje ? Hmmmm....dette må jeg lære mer om Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) Kjenner dessverre ikke ditt system konkret, men instrumentene pleier vel å ha merket områder for trim og tiltområde, og nyere motorer nekter vel en å bruke tiltområdet når motor er i gang eller gir, men hvordan det er i ditt system vet jeg ikke. Edit; noen instrumenter viser også bare trimområde, og tiltområdet "overtar" først når pilen viser på topp på instrumentet (altså full trim) Men sikkert noen her som kjenner ditt system konkret og kan dukke opp med ett svar her etterhvert Redigert 20.September.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) eg kjenner ikkje ditt drev men på de eg har sett er det sperre mot å komme inn på tilt-området enten i form av du ikkje kommer høgere med drevet uten å trykke inn en knapp eller at effekten på motor blir redusert. Sistenevnte er slik det er på påhengsmotor. Redigert 20.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ringvassøy Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Mener det står i manualen til dette drevet at det er +-5 grader man kan trimme drevet. Har samme sorten drev men har ikke fått testet alt ut enda. Men logisk sett så bør det jo være minst slitasje når akslingen har 0 graders vinkel, altså strak.. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 20.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2009 På dette gamle drevet er det ikke noe instrumenter. Det er kun drev opp og ned. I teorien kan man kjøre drevet helt opp når man ligger i plan uten å måtte trykke inn noen knapp eller noe elektronikk som reduserer motorkraft. Det jeg er ute etter er et sjenerellt svar når det gjelder drev og hvor mye man kan trimme det ut før det er fare for å belaste drev/knuter Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Er det ingen som vet antall grader de trimmer innom ? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Drevet tilter du til optimal fart på gitt turtall og forhold. Hvor mange grader drevet er tiltet er vel revnende likegyldig? Jeg tipper propellen slipper ganske heftig lenge før det nærmer seg skadelig for knutene dine. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 (redigert) Jeg tipper propellen slipper ganske heftig lenge før det nærmer seg skadelig for knutene dine. Her tenker jeg det samme mens jeg venter på motargument på det, at drivknuten kanskje slites mer ved vinkel en strak kan så være, men dersom en ikke når opp i topp anbefalt turtallsområdet på motor uten å trimme godt ut, ville jeg før tatt hensyn til det (for at motor skal jobbe riktigt), men aller først sjøforholdene. Redigert 21.September.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Ja jeg tenker også det..... Snakket med en nå og han mente at man kunne trimme det ca 20 grader utover men var litt usikker om han husket riktig . Men han skulle sjekke og ringe meg opp igjen. Vis det stemmer er det ikke noe problem med den trimmen jeg utfører ivertfall. Har bare lyst til å ha fakta slik at man kan stelle pent med det man har og ikke belaste det mer enn nødvendig Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Hei Har en Sea Ray 21 daycruiser med 1,7 Mercruiser, alpha one gen II drev. Er ikke gradert instrument, men tilter så langt opp at propellen nesten begynner å spinne... Da går båten min absolutt best... Dette medfører ingen risiko for knutene da det er langt igjen før drevet er i beach posisjon... Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.