Jump to content

Er dette sjøvannpumpe til Volvo Penta MD21


bådn

Recommended Posts

Det er veldig enkelt å overhale disse pumpene. Puss av malingen på lokket, der bør pumpe nr stå. Lagerene er standard størrelse, bare press de ut og så kjøper du et SKF lager som med tetning, ny simmering inne i pumpen og ny impeller med pakning. Simmeringen kjøpte jeg hos inma pumper i Bergen, han har simmeringer til johnson pumper. Lagrene får du overalt, jeg brukte biltema lager midlertidig(i et par dager) før jeg skiftet til SKF kvalitetslager, impeller får du tak i her og der. Er mye penger å spare på å fikse den du har mao.

Redigert av sildåpote (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Tusen takk for all hjelp! Jeg er imponert over Sildåpote, Ingar, OAS, HÅP, 68 GT, Polarn, GeirV og SeaRaymond for alle innspill!

Da har vi kommet frem til hvilken pumpe jeg skal ha og hvordan jeg kan skaff ny evt. reparere den gamle. Det store mysteriet er hvordan denne typen har havnet i min gamle diesel motor, ettersom alle mener denne tilhører en bensin-motor. Kjøper du ny pumpe i Norge, koster den 3.600, i USA koster den 1200, men linken til Finn.no er nok den beste løsningen - 800kr

En landkrabbes ferd mot havet

Link to post
Share on other sites

tidligere utgaver av motoren hadde altså rund pumpe, men når jeg ser i servicemanualen er den ikke lik din, så pumpen er vel byttet tidligere.

 

Utdrag fra manualen:

 

md21_sjoevannspumpe.jpg

 

 

Har du funnet ut om det er A eller B utgaven du har da, disse er lett å skille ifra hverandre da B utgaven har rund rørkjøler i messing, mens A har en diger, firkantet, støpt i aluminium.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...