Jump to content

Bunnstoff typer til huriggående båter


John_Kr

Recommended Posts

Min båt ble levert fra leverandør ferdig bunnsmurt. Importøren gjør dette forskriftsmessig på alle båter de leverer.

 

Som det ser ut for meg så er det brukt selvpolerende bunnstoff (matt av utseende) til denne hurtiggående båten.

 

Går man å leser litt i brosjyrene til Hempel og Jotun så skal det brukes harde og blanke bunnstoffer på slike båter.

 

Hva gjør jeg ved neste sesong, skal jeg fortsette å bruke samme type bunnstoff eller bør jeg gå over til "racing" typen. Dersom jeg bytter bunnstoff er det da bare å legge dette utenpå det gamle eller må jeg fjerne det gamle helt?

 

Hva tjener eller taper jeg på å gå over fra selvpolerende til hard bunnstoff.

 

Håper på noen svar

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Du kan lett finne ut om det er brukt selvpolerende, det farger av når du tar på det.

 

Det er det som er meningen med selvpolerende bunnstoff, at det slites av litt og litt. Derfor kan det ikke brukes på raske båter fordi det slites for fort.

 

Hvis det selvpolerende bunnstoffet fungerer på din båt ville jeg bare forsatt å bruke det, da kan du bare høytrykkspyle og smøre på nytt neste år.

 

Hvis du skal ha hardt bunnstoff, må du pusse ned og grunne på nytt. Det er mye mer arbeid med hardt bunnstoff.

 

Jeg ville ikke gått fra selvpolerende til hardt bunnstoff, med mindre det slites så fort at det ikke fungerer.  Hvis du tenker fartsmessig, er det ikke så mye forskjell at du ville merket noe.

Link to post
Share on other sites

Takk Anders

Det stoffet som er på nå trur jeg er Hempel, men det farger ikke av når jeg tar på det. Det farger heller ikke av hvis jeg gnur med ei fille. Men bunnstoffet er matt av utseende.

 

Da forstår jeg det slik at jeg bør finne ut eksakt hvilken type bunnstoff jeg har. Det kan jo være noen andre som har erfaring med Yamarin sine rutiner og produkter.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har sjekket med leverandøren..

 

Først er båten sandblåst og deretter påført antipest grunning (2-komponent grunning). Deretter er det påført Hempel vannbasert bunnstoff som ikke selges til forbruker.

 

De sier til neste år kan jeg velge selv om jeg ønsker selvpolerende eller hard racing som bundstoff.

 

Jeg antar at det er en fordel å bruke hard bunnstoff til denne båttype.

 

På min tidligere båt tenkte jeg skulle bruke International VC17, men båten ble brukt uten bunnstoff - kun polering med voks.

I et annet innlegg (Bunnstoff og miljø) (https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6046) så ble VC17 negativt omtalt. Trudde denne type bunnstoff var meget bra.

 

Jeg kom litt lengere med denne tråden, men ikke helt i mål. Jeg har ingen erfaring med bunnstoffer så her må jeg bare lytte til dere som har peiling.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det er flere fordeler med selvpolerende bunnstoff enn hardt, jeg ville valgt selvpolerende. Da kan du bare smøre det på år etter år.

 

Hvis du velger hardt bunnstoff vil du kanskje tjene en knop, tror ikke du ville merket det engang. Skal du ha hardt bunnstoff, må du pusse ned og grunne på nytt hvert år.

Link to post
Share on other sites

Denne pussingen og slipingen hørtes ikke noe spesielt morro ut.

 

Har du noe å anbefale innen disse fabrikantene?

 

Hempel Mille Dynamic 71700

Jotun Penguin Nonstop

Internasjonal Cruiser Premium

Tox-Free

Sea Jet 033 Shogun

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke morro. Hardt bunnstoff er mye arbeid. Er ikke så mye brukt heller, da raske båter ofte ikke har bunnstoff, noe som gir aller minst motstand.

 

Jeg vet ikke hva som er best av de fabrikantene, men har selv brukt International bunnstoff før og det fungerte greit.

 

Tok ett rask søk gjennom Båtmagasinet sine artikler og fant denne

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt god erfaring med ABC#3 (fra DeVoe Coatings hvis jeg ikke husker feil) men det er etterhvert svært så vanskelig å få tak i. Har også brukt Mille. Fungerer greit nok men liker ikke å rulle det på. Rullen trekker ut tråder med bunnstoff (litt som sirup) som flyr av gårde med vinden. Litt utrivelig både for klær og nabobåten.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er flere fordeler med selvpolerende bunnstoff enn hardt, jeg ville valgt selvpolerende. Da kan du bare smøre det på år etter år.

 

Hvis du velger hardt bunnstoff vil du kanskje tjene en knop, tror ikke du ville merket det engang. Skal du ha hardt bunnstoff, må du pusse ned og grunne på nytt hvert år.

Det var jeg som hadde den negative erfaringen med International VC17 som John Kr. refererer til. Det var en liten tabbe å påføre dette rundt vannlinjen da det strengt tatt ikke var nødvendig da det gamle bunnstoffet fortsatt var inntakt.

 

Det opprinnelige bunnstoffet som var ble påført i 2000 var International Offshore Extra, også et hardt bunnstoff. Tidligere eier påstod at etter å ha slipt ned hele båten og påført dette bunnstoffet så økte toppfarten med ca. 3 knop. Båten gjorde etter dette de 27 knop (gps) som den var oppgitt til da den var ny i 1987.

 

Det som Anders sier at du med harde bunnstoff må pusse ned for hvert år stemmer ikke. Med det opprinnelige Offshore Extra så har jeg ikke siden 2000 verken vasket eller spylt båten under, langt mindre pusset ned og påført nytt bunnstoff, unntatt når jeg stoffet vannlinjen. Har hatt båten opp noen dager hvert år og bunnen har vært gullende ren under.

 

Hvis det blir nødvendig å påføre nytt lag med bunnstoff etter en del år så er det i følge katalogen til International kun å påføre samme sort bunnstoff utenpå det gamle etter først å ha vasket båten og latt den tørke. Ingen pussing nødvendig. Hvis du skal påføre en annen sort så må det pusses lett over med 240 papir og vaskes før det påføres et stoff som heter Primocon grunning.

 

Anbefaler at du går inn på www.yachtpaint.com , der finner du datablad om alle typene og fremgangsmåte for påføring. For å finne Offshore Extra må du imidlertid velge Engelsk språk da den ikke selges i Skandinavia.

Link to post
Share on other sites

Fra Båtmagasinets artikkel:

 

Det harde bunnstoffet er best egnet for skrog som utsettes for mekaniske påkjenninger. Dette gjelder for eksempel landstedbåter som stadig trekkes på land, og ikke minst for tilhengerbåter som skal opp og ned av hengeren. Før man legger på et nytt strøk med hardt bunnstoff, må det gamle strøket mattes med slipepapir og gjerne også avfettes med f. eks. Aceton. De harde bunnstoffene blir foretrukket av både regattaseilere og racerbåtførere fordi det kan slipes. Derved kan man oppnå ønsket finish for minimal motstand i vannet.

Link to post
Share on other sites

Denne pussingen og slipingen hørtes ikke noe spesielt morro ut.

 

Har du noe å anbefale innen disse fabrikantene?

 

Hempel Mille Dynamic 71700

Jotun Penguin Nonstop

Internasjonal Cruiser Premium

Tox-Free

Sea Jet 033 Shogun

Bruker Mille Dynamic på min. Som du ser på bildet er det hvitt bunnstoff, altså det med minst groehemmende middel i. Likevel er det verken groe eller rur på båten etter sesongen. Drevet derimot er grønt (men heller ikke rur der heldigvis). Synes det fungerer veldig bra med selvpolerende selv om det er en hurtiggående båt (40 knop).

Bilde

Link to post
Share on other sites

Fra International sitt dataark over VC17. Som det står her så er det bare å vaske og la båten tørke før man påfører nytt lag. Det samme står på dataarket for Offshore Extra. Når dette bare trengs å gjøres hvert 3-5 år (egen erfaring), samtidig som båten kan sjøsette minimum 5 minutter etter påføring så er ikke dette allverdens jobb i forhold til mange andre bunnstofftyper.

 

I følge dataarket så skal det påføres 2/3 lag hver sesong. Det pussige er at min erfaring er at der hvor det i 2000 ble påført Offshore Extra ikke gror noe, mens i vannlinjen hvor jeg i fjor påførte VC17 er noe groe/rur. International påstår at Offshore Extra og VC 17 er nesten identiske produkt, begge teflonbasert, men min erfaring er at det virker som det er stor forskjell på disse produktene. Det er nok ikke uten grunn at Offshore Extra ikke selges i Skandinavia.

 

 

 

 

APPLICATION AND USE

 

Preparation:

 

OLD VC 17m: Rinse with fresh water and allow to dry.

 

OTHER ANTIFOULINGS: Remove eroding/copolymer types; or sand hard antifoulings with 240 grade paper.

 

BARE GRP: Use VC General Thinner to clean and fully degrease the surface. Lightly sand with 240 grade paper. Rinse with fresh water and allow to dry. Use VC Tar2 to prime and protect against osmosis.

 

STEEL: Prime with VC Tar2 to prevent corrosion. LEAD: Prime with VC Tar2. WOOD: Prime with Yacht Primer or Primocon.

     

Method      Apply 2-3 coats on the area to be coated per season. VC 17 New Technology will dry in approx. 2-3 mins. The minimum overcoating time between coats is 10 mins. Launch boat after a minimum of 5 mins of the final coat.

Link to post
Share on other sites

Det er det som er meningen med selvpolerende bunnstoff, at det slites av litt og litt. Derfor kan det ikke brukes på raske båter fordi det slites for fort.

Hvor rask kan båten være før du må bruke hardt bunnstoff? Dette gjelder vel ikke alle planende båter?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...