Jump to content

hvor stor motor på barracuda (14?)?


Jostein.

Recommended Posts

Hei

 

 

Har en barracuda som er ca 14 fot, det jeg lurer på er om det funker med en 55 hk kort stamme?

 

Blir det alt for stort eller kan det gå bra, ser ut som hekken er forsterket, men hvor mye tåler den som regel? skjønner selvfølgelig ann på hvordan den er forsterket, men det ser ut som det er lagt på noe metallplater på begge sider med bolter tvers igjenom. er redd for at båten skal knekke eller noe.

 

Mvh Jostein

Link to post
Share on other sites

Guttungen har kjøpt seg en Barracuda 12, ca 3,70 lang, plass til to. Her er ett bilde fra en Finn-annonse på tilsvarende båt:

54_-1779831803.jpg

 

Er det denne størrelsen du har, eller har du plass til 5 ?

 

Hvis det er denne er det nok på kanten. Guttungen har fått tak i en 40Hk Yamaha, og det skal bli spennende å se når vi får den på vannet hvordan vannlinja blir. Mulig vi må bytte til en 30Hk. De fleste av disse båtene har jeg sett med 25hk. Hvis du har den større varianten med plass til 5 (15-16') går det sikkert bra.

Link to post
Share on other sites

40hk'en hva veier den? 60kg? Yamaha 55hk veier vel ca 82kg hvis jeg ikke husker helt feil. I tillegg kommer batteri og bensintank. Kan bli tungt på hekken på en 12 fots båt. Sikkert vilt gøy så lenge det går, men marginene er jo oppbrukt i utgangspunktet, kjedelig - og farlig med en båt som er på nippet til å synke så fort den får noen små bølger inn bakfra.

 

En annen ting er at en slik båt blir mye bedre å kjøre når den ikke er for tung på hekken.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

60 kg synes jeg nesten høres litt lite ut....

 

Vi har en 1989 40hk Yamaha , 3syl 2T, lang stamme og el.start. Mener den skal veie ca 160lbs, som vel blir rundt 80kg. Samme motor som 50Hk, bare andre forgassere og "potte".

 

Når det gjelder 55hk er vel det den "gamle" 2 syl 2T med med det lange dekselet, samme som Mariner. Vet ikke hvordan vekta er på den. Ikke umulig at den er høyere.

Link to post
Share on other sites

Godt mulig mine anslag var på den forsiktige siden, men begge var for kort stamme.

Vi hadde en 3-syl 87mod med kort stamme og manuell start, den veide 67kg såvidt jeg husker. Elstart + lang stamme utgjør noen kg ekstra, det samme gjør powertrim.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...