Jump to content

Hvor lenge kan en totakts Yamaha stå uten å ta skade?

Mastiff

Recommended Posts

I fjor bygde vi garasje, var på hytta én helg, og båten så ikke havet engang. I år har vi åpnet en liten dyrebutikk. Dermed har det ikke vært vann under kjølen nå heller. Kjipt, men sånn er det bare. Men spørsmålet er om jeg bør grave fram båten fra opplagsplassen, få den ned til sjøen og kjøre en runde med den for at ikke motoren skal ta skade. Det er en Yamaha 55 totakter, og den er fra tidlig på 90-tallet, vil jeg tro. Neste sommer planlegger vi å begynne tidlig (hyttepåske, hvis det er vær til det), men vi skal iallfall ha båten på vann i mai! Men blir det for lenge? Da er det jo snakk om to og et halvt års tørke...

Hvis motr var riktig konservert før den ble satt bort ville jeg ikke bekymret meg. Dvs kjørt i ferskvann for utspyling av saltvannsrester i motor, skifte av gearolje for samtidig forvisse seg om at her ikke er vann, ville også kjørt i motoren konserveringsolje, iallefall når motor skal stå så lenge uten å "moes".

forøvrig uavhengig av at det ene eller det andre nå er gjort, har den nå stått såpass lenge at jeg ville latt den stått disse måneder også (dersom du vet med sikkerhet den skal ut i vår) Men moe motoren ved å dra i snoren eller tørne svinghjulet skader ikke, og du får iallefall tilfredsheten med å vite at den ikke har satt seg, gearoljen bør skiftes dersom det ikke er gjort, men anser det for å spille liten rolle om det gjøres nå, eller før du skal ta motor i bruk, ettersom evt. vann der allerede har fått gjort skade i de 2 åra den nå har stått.

Gå over elektriske komponeter og koblinger med egnet elktro spray er også en ide`

Takk! Jeg er iallfall sikker på at jeg kjørte den i ferskvann, for jeg tok den opp langt oppe i elva i Mandal! ;) Men jeg må innrømme at jeg ikke er sikker på om jeg kvelte den med motorkonservering. Derimot sjekket jeg girolja i fjor vår, da jeg egentlig hadde tenkt å sette den ut... Jeg får sprøyte inn litt multispray, koble til batteri og kjøre litt uten plugger og ta sjansen.

Det som da evt kan skje og som ikke er nevnt her er at bensinen i forgasserne kan dunste bort og danne avleiringer.

Kanskje en ide å kjøre den i en stamp med ferskvann, og så konservere den og etterpå tappe av forgasserne.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Marida, godt å høre! Da ligger jeg nok godt an.

Ivar, det er nok i så fall for sent. Men akkurat det har jeg god erfaring med å bruke ganske dyserens for innsprøytningsbiler i en sterk blanding. Skal normalt kjøres på en liten flaske til 50 l bensin, jeg kjører det til 10 l. Det funker iallfall greit på motorsykkelen, en Yamaha RD 350 totakter!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...