Mastiff Startet 21.September.2009 Link til dette innlegget Startet 21.September.2009 I fjor bygde vi garasje, var på hytta én helg, og båten så ikke havet engang. I år har vi åpnet en liten dyrebutikk. Dermed har det ikke vært vann under kjølen nå heller. Kjipt, men sånn er det bare. Men spørsmålet er om jeg bør grave fram båten fra opplagsplassen, få den ned til sjøen og kjøre en runde med den for at ikke motoren skal ta skade. Det er en Yamaha 55 totakter, og den er fra tidlig på 90-tallet, vil jeg tro. Neste sommer planlegger vi å begynne tidlig (hyttepåske, hvis det er vær til det), men vi skal iallfall ha båten på vann i mai! Men blir det for lenge? Da er det jo snakk om to og et halvt års tørke... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Hvis motr var riktig konservert før den ble satt bort ville jeg ikke bekymret meg. Dvs kjørt i ferskvann for utspyling av saltvannsrester i motor, skifte av gearolje for samtidig forvisse seg om at her ikke er vann, ville også kjørt i motoren konserveringsolje, iallefall når motor skal stå så lenge uten å "moes". forøvrig uavhengig av at det ene eller det andre nå er gjort, har den nå stått såpass lenge at jeg ville latt den stått disse måneder også (dersom du vet med sikkerhet den skal ut i vår) Men moe motoren ved å dra i snoren eller tørne svinghjulet skader ikke, og du får iallefall tilfredsheten med å vite at den ikke har satt seg, gearoljen bør skiftes dersom det ikke er gjort, men anser det for å spille liten rolle om det gjøres nå, eller før du skal ta motor i bruk, ettersom evt. vann der allerede har fått gjort skade i de 2 åra den nå har stått. Gå over elektriske komponeter og koblinger med egnet elktro spray er også en ide` Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Enig, alt vann har tørket ut nå, ikke noe vits å introdusere den i vann hvis du kan la den stå. Ta ut plugger og sprut inn wd40/6-66 e.l. og turn motoren så den ikke setter seg i sylindrene, spray inn i forgasserne. La stå... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mastiff Svart 21.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Takk! Jeg er iallfall sikker på at jeg kjørte den i ferskvann, for jeg tok den opp langt oppe i elva i Mandal! ;) Men jeg må innrømme at jeg ikke er sikker på om jeg kvelte den med motorkonservering. Derimot sjekket jeg girolja i fjor vår, da jeg egentlig hadde tenkt å sette den ut... Jeg får sprøyte inn litt multispray, koble til batteri og kjøre litt uten plugger og ta sjansen. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Jeg kjøpte en 9,9 hk Yamaha fra midten av 80 tallet, denne hadde stått o en garasje i 4-5år. Ikke konservert på noen måte. Kjørte med denne uten å gjøre noen ting i 5 år før jeg solgte i fjor. Hadde aldri problemer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Det som da evt kan skje og som ikke er nevnt her er at bensinen i forgasserne kan dunste bort og danne avleiringer. Kanskje en ide å kjøre den i en stamp med ferskvann, og så konservere den og etterpå tappe av forgasserne. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BMP Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Jeg har en 9,9 Yamaha fra 1990 den sto i fire år uten og ha vert konservert eller ferskvannskjørt. Startet på første draget og gikk som en klokke. Den fungerer fremdeles tiltros for at den aldrig har vert konservert eller ferskvannskjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Marida, godt å høre! Da ligger jeg nok godt an. Ivar, det er nok i så fall for sent. Men akkurat det har jeg god erfaring med å bruke ganske dyserens for innsprøytningsbiler i en sterk blanding. Skal normalt kjøres på en liten flaske til 50 l bensin, jeg kjører det til 10 l. Det funker iallfall greit på motorsykkelen, en Yamaha RD 350 totakter! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Jeg har to Yamaha 5 hk. Den som har stått minst ble kjørt i ferskvann i 1994, og byttet gearolje. I 2007 ble den plukket fram fra garasjen, hengt på jolla og startet på fjerde draget. Jeg sprayer gjerne over delene under lokket med litt Biltema konserveringsolje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.