Jump to content

Har noen erfaring med AQ170 & AQ271


Eos

Recommended Posts

Ser meg om etter en ny båt om dagen. Vurderer nå to båter hvor begge har Volvo Penta motorer. Den ene har AQ170 mens den andre har AQ271. Det er samme skroget på begge.

Har noen her på dette eminente forum noen erfaringer med disse motorer, både på godt og vondt.

 

Kan nevne at båten er en Joda 23 Comet. Tar også gjerne imot anbefalinger eller advarsler på denne båten, kombinert med motorene.

 

Eos

Link to post

Begge motorene er i utgangspunktet gode motorer. AQ 170 er den gamle B-30 motoren til Volvo i marinisert utgave, seksylindret rekkesekser. Imidlertid er dette en gammel motor, og er den ikke nylig overhalt og ferskvannskjølt må du påregne utgifter. Fordelen med denne motoren, er at du kan gå på nærmeste bilopphuggeri og hente deg en "ny" en, under forutsetning av at du kan gjøre en del selv.

 

AQ 271 har 100 hk mer, og er en V8 motor, mulig at det er en amerikansk motor som er utgangspunktet, men det er jeg ikke sikker på. Denne er også nyere, første utgave kom i 1989, hvis vi skal tro VP's hjemmeside. Motoren er i utgangspunktet saltvannskjølt.

 

Jeg ville ikke kjøpt noen av disse uten en grundig sjekk av fagmann, kontroll av eventuelle papirer fra verkssted, ring gjerne og sjekk at kvitteringer stemmer. Svake punkter er alltid manifold, toppakninger, rust i topplokk og kfaftig trykk fra veivhuset, som tyder på slitte stempelringer og muligens sylindre. Mål kompresjonen, den skal være tilnærmet lik på alle sylindre.

 

Når du prøvekjører, sjekk at du får maks turtall som er 5000 rpm for AQ 170, og 4600 rpm for AQ 271.

 

Når det gjelder bensinforbruk kjenner jeg ikke AQ 271, men AQ170 var kjent for å ta rikelig for seg av tilgjengelig drivstoff. Jeg vil tro at uansett blir ingen av alternativene dine billige å bruke. Det kommer selvsagt an på prisen, men hvis båten ellers er god, og prisen lav, går det an å tenke seg et motorbytte til diesel.

 

Data på motorene finner du her:

 

http://www2.volvo.com/volvopenta/global/en...ine/sterndrive/

 

Skroll nedover siden til "din" motor dukker opp. Du vil se at det er flere utgaver av AQ170, det er vel for det meste drevkombinasjonen som skiller.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Heisan

 

Jeg hadde en AQ 170 i min forrige båt en Fjord 21 Weekender kan vel ikke si jeg hadde noe annet enn trøbbel.Etter en sesong var det nok motoren ble byttet med en V8 225hk angret aldri på det bytte ihvertfall.Det er som det blir nevnt her er det saltvannsavkjøling styr unna.De har problemer med toppen(b30) de har lett for vrenge seg.Det ble gjort om på kjølingen på de i 1978 så etter det ble de bedre.AQ270 kom på markedet første gang i 1986 ifølge " target="_blank">http://www.drevia.se .Hvis det er saltvannsavkjøling så er svakheten i bakant av blokka når de får endel år på seg(tæring i kjølekanalene).Du får nok en mye rimligere bensinforbruk på V8 enn på B30.Og motor deler får også på åtteren svært rimelige.B30 var kjent for og være en trøbbel motor men den jo sine tilhengere den og,men personlig kommer jeg aldri til og ha en båt med B30 igjenn.

 

Hilsen Trond J

Trond J

Fjord boat club

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...