ghabbe Startet 21.September.2009 Del på Facebook Startet 21.September.2009 Jeg er klar for mitt første vinteropplag med septiktank i båten, og har lest noe om tæring på lettmetall på forumet her. Blir litt i tvil om det er greit å bruke frostvæske i septiken? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Hvorfor vil du ha frostvæske i septiken? Er det ikke bedre å bare tømme den? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 tømmerøret i septiken vil alltid være noen cm over bunnen, så litt vil det alltid ligge igjen. Har selv ikke hatt frostvæske oppi før - men har tenkt litt på det i år. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Jeg har alltid brukt frostvæske. Heller det i toalettskålen og pumper det videre til tanken. Så kjører jeg pumpen for tømming av tanken litt. Dermed risikerer jeg ikke at pumpene fryser med issprenging. Til slutt har jeg også en skvett frostvæske i toalettskålen. Om det skulle fryse i selve septiktanken, bryr jeg meg ikke om. Den tiner til våren. Nå har jeg riktignok tank av plast, men heller ikke pumpene har tatt skade av frostvæsken i 23 år. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ghabbe Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Det vil vel også stå vann i pumper og rør for ikke få lukt inn i kabinen, og det vil jeg ikke at skal fryse.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 På dodøra i min forrige båt stod det klare instruksjoner om at kun det du selv hadde spist og drukket skulle i skåla. Og frostvæske får ingen meg til å drikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SeaRaymond Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 (redigert) Sikkert ikke sanitærvæske heller, eller toalettpapir for den sagt skyld Redigert 21.September.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 .... eller toalettpapir for den sagt skyld Hmm.. Ferdig tørket? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Nei, sant! Nå har heldigvis ikke min nåværende båt et slikt skilt, så da kaster jeg både toalettpapir og sanitærvæske i skåla uten det minste snev av dårlig samvittighet . I gamlebåten hadde jeg faktisk pose til toalettpapiret, siden jeg hadde hørt så mange redselshistorier om tett toalett hvis man hev papir i skåla. Kan ikke anbefales, forøvrig. Noe skikkelig griseri! Om jeg hadde hatt båten på land på vinteren ville jeg nok vurdert en skvett frostvæske i skåla, men så lenge den ligger på sjøen er min erfaring at det stort sett holder seg frostfritt uten. Men kanna med frostvæske står klar, om det skulle begynne å snerke seg til på den kaldeste tida..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SeaRaymond Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Litt Off topic denne også, men spander da for guds skyld på papir (ja er litt dyrere) som er lettoppløslig (fåes kjøpt i alle båtbutikker mm), så skal dette fungere greit, ingen lambi papir eller servietter i mitt do takk. Bruker du mye Skyld ned flere ganger underveis så bør dette gå bra. Våtservietter løser seg ikke opp og før eller siden må disse plukkes ut av tanken om de der havner Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Bruker kun lettoppløselig papir ja, og har ennå ikke opplevd at det tetter seg! Så frykten var nok noe overdrevet.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 (redigert) Har ikke vært så nøye på papiret enda jeg, men har el-kvern da Bruker ikke frostvæske heller, men en liten varmeovn på toilettet om vinteren må til, ellers blir det issørpe i toalettet Redigert 21.September.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ghabbe Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Den dro vel litt ut denne her, men takk for svar uansett. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Jeg heller nå gladelig en skvett frostvæske både her og der Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Skyll skikkelig gjennom tanken med rikelige mengder ferskvann, tøm den, og tilsett litt frostvæske til slutt. Da skulle du være trygg. Frostvæsken tærer ikke på aluminiumen, om du er redd for det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
edo Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Jeg anbefaler dette på det varmeste pga egen dårlig erfaring med å ikke gjøre det. Jeg måtte nemlig bytte den elektriske septik pumpen pga av frostsprengning sist vinter, min tank blir aldri 100% tom, det da viktig å fylle endel frostveske før en kjører både elektrisk og manuel pumpe for å få inn frostveske i pumpehuset. Ser at noen har bekymring ang tæring ved bruk av frostveske i septik, jeg tror kloakk tærer mer enn det mest vi har i båten. Jeg har ett T stykke i aluminium mellom pumpene mine, dette stykke var tæret så mye at jeg valgte å bytte det, båten er bare 7 år så dette er noe å tenke på for dere som har tilsvarende løsning. Ikke kjekt å få 150 liter kloakk skvulpene rundt i båten Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Hansi Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Har brukt samme metode som Lars H refererer til i innlegg # 4. Funket fint og uten problemer av noe slag. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Jeg setter en kanne frostvæskeblanding under båten med en slange dyttet opp i toalettspylevanninntaket. Har elektrisk toalett. Kjører pumpen slik at jeg har frostvæske hele veien i slanger og toalett. (men det er bare min måte å gjøre ting på ) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Jeg bruker den frostveskeblandingen jeg har kjørt gjennom motoren til til dette. Jeg pumper det opp i tanken uten å tømme skålen helt og slipper litt ut igjen. Da har jeg frostveske i tanken, i rør og alle kuleventiler og i skåla. Dette har fungert yppelig for meg de årene jeg har hatt båt med toalett. I ferskvannssystemet forøvrig, kjører jeg alle slangene så tomme jeg får dem, kobler av alle slanger og lar kranene stå åpne. (det er alltid like spennende på våren å se hvilken slange jeg har glemt å montere igjen før jeg setter trykk på systemet hehe) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
cantina Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 jeg har benyttet spylervæske til dette formålet funket fint Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 I ferskvannssystemet forøvrig, kjører jeg alle slangene så tomme jeg får dem, kobler av alle slanger og lar kranene stå åpne. (det er alltid like spennende på våren å se hvilken slange jeg har glemt å montere igjen før jeg setter trykk på systemet hehe) RSL Her gjør en av mine favoritt-devicer jobben: Trykkluftkompressoren. Kobler fra vannet på pumpeinntaket og lar dette renne ut. Åpner så kranene. Holder blåsestykket mot slangen jeg har koblet fra og blåser gjennom med trykkluft. Tomt for vann på null komma swish. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Spylevæske fungerer sikkert bra om det ikke blir for kaldt, vanligvis fryser den ved -15' Og det er ufortynnet, hvis det er logisk fryser en kanne på 4 liter ved -7,5' dersom du blander den med 4 liter vann, så dermed skal det vel endel spylevæske til for å komme like sikkert ut som med bruk av frostvæsken. Men tar forbehold om at min tankegang rundt dette ikke er 100% rett. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Jeg benytter frostvæske via toalettskåla, tømmer en liten skvett i servantene og oppvaskkum i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Mitt Jabsco toalett begynner på slutten av sesongen alltid å knirke noe veldig fra o-ringen til stempelet på håndpumpa. Hver sesong skrur jeg opp og smører sylinderen, med vannfast fett (Volvo-penta). Det kan vel ikke være meningen at man skal skru dette opp inntil flere ganger i sesongen for å smøre.... (Sliter jo på skrufester/plastik). Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Spylervæske; er det ikke sprit som hindrer denne i å fryse? Om du har det i do-skåla tar det vel ikke så mange ukene før spriten er fordampet og det fryser likevel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.