Sjeldenutpå Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Jeg setter en kanne frostvæskeblanding under båten med en slange dyttet opp i toalettspylevanninntaket.Har elektrisk toalett. Kjører pumpen slik at jeg har frostvæske hele veien i slanger og toalett. Måtte vert enormt lavvann da ja..... Frostvæske er bra. Bruk nok. Hørt flere som får septik i båten om våren.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sverre--- Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Frostvæsken tærer ikke på aluminiumen, om du er redd for det. Drar opp denne tråden igjen... Jeg har septiktank i aluminium. Ser det skrives her at frostvæsken ikke tærer på aluminium, men jeg har også hørt det motsatte uten at jeg har fått det verifisert. Er det noen som vet om rød frostvæske er snillere med aluminium enn blå? Eller er de like ille / like bra...? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Ordinær frostveske er giftig, vil tro det tømmes rett til sjø etter endt vinteropplag, så i forhold til miljøet kan det være fornuftig å velge en giftfri frostveske til dette formålet, f.eks. denne. Å hevde at frostveske angriper aluminium blir litt voldsomt. Den vil tvert om beskytte metallet i tanken. Det som imidlertid angriper disse septiktankene i aluminum er sjøvannet. De varer typisk omkring 10 år før det har korrodert ørsmå huller. Skylling med ferskvann og ikke minst konservering med frostveske vil bremse denne korrosjonen. Så for de som bruker båten bare deler av året er det en god løsning. Ellers er vel tanker i syrefast eller plast langt å foretrekke til dette formålet. Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 26.September.2011 Link til dette innlegget Svart 26.September.2011 Mitt Jabsco toalett begynner på slutten av sesongen alltid å knirke noe veldig fra o-ringen til stempelet på håndpumpa. Hver sesong skrur jeg opp og smører sylinderen, med vannfast fett (Volvo-penta). Det kan vel ikke være meningen at man skal skru dette opp inntil flere ganger i sesongen for å smøre.... (Sliter jo på skrufester/plastik). en dæsh med matolje ett par ganger i sesongen gjør susen Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Drar opp denne tråden igjen... Jeg har septiktank i aluminium. Ser det skrives her at frostvæsken ikke tærer på aluminium, men jeg har også hørt det motsatte uten at jeg har fått det verifisert. Er det noen som vet om rød frostvæske er snillere med aluminium enn blå? Eller er de like ille / like bra...? Rød frostveske benyttes på nyere motorer med aluminium. Takk LarX for tipset med matolje. Nå knirker det felt i pumpa, skal benytte trikset i helga. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Ordinær frostveske er giftig, vil tro det tømmes rett til sjø etter endt vinteropplag, så i forhold til miljøet kan det være fornuftig å velge en giftfri frostveske til dette formålet, f.eks. denne. Takker for linken, jeg har lett lenge etter å finne noen her i landet som kan selge meg slikt. i USA koster en slik dunk, 25 kr. Mens her 280 kr. Noen som vet om andre som har slikt til salgs, og helst på Vestlandet ? slipper mye i frakt da. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Johannes Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Ta en sjekk hos lokale caravan butikker/klubber. De liker godt disse giftfrie frostveskene til bruk i vannsystemene sine. Hvis du søker på "giftfri frostveske" får du i alle fall noen treff. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Hvis du søker på "giftfri frostveske" får du i alle fall noen treff. Det er den samme frostvæsken som selges i campingbransjen. Jeg har søkt flere ganger, men jeg har aldri funnet noen rimeligere alternativer. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Careka Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Takker, jeg skal bruke det i mitt ferskvannsystem, det er altformye arbeide og drenere ut alt. West Marine i USA selger slike dunker for rundt 5$, her en link til tips. http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/WestAdvisorView?langId=-1&storeId=11151&catalogId=10001&page=Winterizing&icid=HB_Winterizing Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Her har Maritime den også billigere, men ennå ikke på lager. http://www.maritim.no/giftfri-rod-frostvaske-4-liter Men det står på kanna at dette er for motorer av den nye typen ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Arild81 Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Takker for linken, jeg har lett lenge etter å finne noen her i landet som kan selge meg slikt. i USA koster en slik dunk, 25 kr. Mens her 280 kr. Noen som vet om andre som har slikt til salgs, og helst på Vestlandet ? slipper mye i frakt da. 25kr var vel litt vell skryt? Men hadde vært moro om man kunne finne noe billigere enn 280kr..... Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Maritime 198.- for 4 liter. beste jeg finner. men de har ikke på lager ennå. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
vingtor Svart 27.September.2011 Link til dette innlegget Svart 27.September.2011 Hvor mye frostvæske er det snakk om? Frostvæske er jo svært giftig. Tømmer dere bare dette i sjøen? Sikker ikke gunstig å få inn i septikmottak heller. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 28.September.2011 Link til dette innlegget Svart 28.September.2011 West Marine i USA selger slike dunker for rundt 5$, her en link til tips. http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/WestAdvisorView?langId=-1&storeId=11151&catalogId=10001&page=Winterizing&icid=HB_Winterizing Ja, og hvis du legger inn en ordre vil du se at det blir vesentlig dyrere enn å kjøpe i norsk butikk.... Det kalles frakt. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Ulven71 Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 For å bidra litt til forvirring i denne saken: Han jeg kjøpte forrige bååten av hevdet at frostvæske tæret på pakningene i toalettpumper, så jeg bruker rødsprit. Tømmer septiktanken helt,og etter opptak av båten pumper jeg inn en god dash rødsprit og kjører septikpumpa til det kommer rødsprit i utløpet. Rødsprit i alle vasker også, og en skvett i dusjutløpet. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 Vil ikke rødspriten bare fordampe da? Men kanskje lurt å bruke frostvæske først og så rødsprit slik at det ikke står frostvæske i pumpa... Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 Jeg skal si disse toalettene er glupske, trenger de sprit også nå.... Er det ikke nok med lavkarbodiett da...., som f.eks. fløte, bacon, matolje, majones, .... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 (redigert) For å bidra litt til forvirring i denne saken: Han jeg kjøpte forrige bååten av hevdet at frostvæske tæret på pakningene i toalettpumper, ..... Dette er sannelig en seiglivet myte! Noe for Mythbusters kanskje? Har brukt frostvæske i toalettet i 25 år uten å oppleve at det har noen som helst innvirkning på pakningene. Busted! Redigert 30.September.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 Blir vel snart Baker Brun av typen Ante Valente Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Haba Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 (redigert) "For å bidra litt til forvirring i denne saken: Han jeg kjøpte forrige bååten av hevdet at frostvæske tæret på pakningene i toalettpumper, så jeg bruker rødsprit. Tømmer septiktanken helt,og etter opptak av båten pumper jeg inn en god dash rødsprit....." Dessverre forsvinner nok frostbeskyttelsen din fort når du bruker rødsprit. Som allerede nevnt dunster spriten fort vekk. Hell et par liter 50% blanding frostvæske i doskåla og pump over i sept.tanken, ferdig. Ferskvannstanken tømmer du med pentrypumpa så godt lens som du kan. Kople så slangene fra vannpumpa og la restvannet renne ut. Kople strømmen fra vannpumpa og la alle kranene stå åpne gjennom vinteren. P.S. Husk å kople på slangene til våren da. Har du varmtvannstank må du tømme den også. Åpne sikkerhetsventilen, kople fra inntaket for kaldtvannet og sett i spissen av pumpa som du bruker til å pumpe opp gummibåten. Trykk inn luft, du vil få mye mer vann ut enn du tror. Lukk sikkerhetsventilen etter en dag og to når restvannet er ute. Ventilen bør ikke stå åpen gjennom lang tid da fjærbelastningen vil kunne svekkes. OBS: For sikkerhets skyld, for det er lett å glemme. Steng kranene fra kjølevannet til motoren og til varmtvannstanken og kople også fra strømforsyningen til varmtvannstanken til du har fått fylt tanken med vann til våren. Redigert 30.September.2011 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 (redigert) Har du varmtvannstank må du tømme den også. Åpne sikkerhetsventilen, kople fra inntaket for kaldtvannet og sett i spissen av pumpa som du bruker til å pumpe opp gummibåten. Trykk inn luft, du vil få mye mer vann ut enn du tror. Lukk sikkerhetsventilen etter en dag og to når restvannet er ute. Ventilen bør ikke stå åpen gjennom lang tid da fjærbelastningen vil kunne svekkes. Her var det mange gode råd, det var smart med gummibåt pumpa for å få ut restvann i bereder, etc. Redigert 30.September.2011 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 Dessverre forsvinner nok frostbeskyttelsen din fort når du bruker rødsprit. Som allerede nevnt dunster spriten fort vekk. Det samme gjelder spylervæske. Det har vært anbefalt av enkelte å bruke det også. Glem det. Spriten fordunster og resten fryser til is. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 Har du varmtvannstank må du tømme den også. Åpne sikkerhetsventilen, kople fra inntaket for kaldtvannet og sett i spissen av pumpa som du bruker til å pumpe opp gummibåten. Trykk inn luft, du vil få mye mer vann ut enn du tror. Enda enklere er det å koble pumpa til en dusjslange og åpne varmvannskranen. Da presser du luft inn "bakveien" inn i tanken. På varmtvannsuttaket på tanken er det ikke tilbakeslagsventil eller tilsvarende som hindrer luften i å komme inn i tanken. Og er du like bedagelig anlagt som meg kan du kjøpe en slik enkel 12V kompressor og benytte denne i stedet for gummibåtpumpa. Vær imidlertid forsiktig, det kan bli i meste laget med trykk dersom kompressoren står på over tid. Bryt strømmen når det er god sprut ut av sikkerhetsventilen, og koble til igjen når spruten avtar igjen. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sitrin Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 For varmtvannsberederen har jeg en slange ut fra luftingen til motormmet som er koblet til ventilen. Denne slangen presser jeg en mindre slange inn i og suger med en pumpe (liten oprinnelig oljepumpe). Når vannet kommer så blir det hevert og det renner sakte ut uten mere arbeid. ellers har jeg frostveske i dassen og får det gjennom systemet. I tillegg kjører jeg litt høytrykk i luftinga til vanntanken så jeg får presset ut den siste rest av vann. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.