Careka Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 Har brukt frostvæske i toalettet i 25 år uten å oppleve at det har noen som helst innvirkning på pakningene. Busted! Dagens Gummi, er nok ikke like god som den "gode gamle gummien" Jeg har sett seildrev, som ikke har skifta Gummien rundt på 30 år, og den så også like fin og seig ut. God helg, i sola. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Lars H. Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 Hvorfor er dere så opptatt av å bruke så mye energi og krefter på å få ut den siste vannskvetten i varmtvannstanken? Om den skvetten skulle fryse, betyr da ingenting? Isen har da mer enn nok plass til å utvide seg uten å sprenge noe som helst. Er det noen som faktisk har fått problemer med en skvett vann i tanken over vinteren? Ikke jeg i hvert fall i løpet av de 18 årene jeg har hatt varmtvannstank i båten. Så, slikt ekstraarbeid innlater jeg meg ikke på helt uten grunn. Det samme gjelder for ferskvanntanken. Men alle kraner og rør må selvfølgelig tømmes for vann for å hindre sprenging. Og glem ikke dusjen bak på badeplattformen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 30.September.2011 Link til dette innlegget Svart 30.September.2011 Har en kjenning som fikk ødelagt en Isotemp-bereder sist vinter. Han åpnet overtrykksventilen og trodde tanken tømte seg. Men i vår var tanken lekk grunnet frostsprenging. En mulig forklaring er at han ikke har åpnet varmvannskranene slik at det ikke har kommet luft inn i tanken. Undertrykket har dermed hindret vannet å renne ut. Så det kan være fornuftig å sikre seg at man får ut alt vannet. Dvs litt blir unansett liggende igjen pga at overtrykksventilen ligger litt over bunn av tanken. Men dette har ingen betydning i forhold til frostsprenging. Selv synes jeg det er greit å sette på trykk for å korte ned tiden det tar å tømme tanken, samt at jeg er sikker på at tanken er tom når det kommer luft ut. Jeg har en slange koblet på overtrykksventilen som leder vannet ut motorromsventilasjonen. Ved å sette trykk på blåses vannet ut av båten. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tutti Frutti Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Om det ligger noe vann igjen i bereder, er nok ikke kritisk. Men jeg lurer på hvor ømfintlig dette varmeelementet er for frostsprengning, dersom varmeelementet er under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Dersom du tenker på det elektriske elementet, tror jeg du kan slappe av. At det skulle bli klemt flatt inne i en isklump, er helt usannsynlig da isen nok heller "foretrekker" å ekspandere mot fri luft. Er det varmesløyfen for kjølevannet fra motoren du mener, så er jo det fylt med frostvæskeblanding. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JonnyF Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 Tømmer ferskvanns tanken og berederen via kranene, fyller så på frostveske og tømmer tankene på ny, har og frostvakt i motorrommet, så tar meg ikke det bryet med og tømme varmtvanns berederen helt. Septien får og en skvett,kjører og pumpa litt,slik det kommer frostveske inn i pumpa. Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
JonnyF Svart 26.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 BTW, så bruker eg denne. http://sola-shipping.no/content_1/text_3b570cc2-e088-4999-8ac7-d85120df56cb/1346231374347/antifrost_natur_milj_vennlig_frostv_ske.pdf Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
Rune Totland Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 #56 Frostveske på ferskvannstanken? og berederen? Dette må da medføre en alvorlig spylejobb til våren for å være sikker på at du ikke har frostveske i ferskvannet og varmvannet? Virker ugunstig hvis dette brukes som drikkevann? Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 #56 Frostveske på ferskvannstanken? og berederen? Dette må da medføre en alvorlig spylejobb til våren for å være sikker på at du ikke har frostveske i ferskvannet og varmvannet? Virker ugunstig hvis dette brukes som drikkevann? Man bruker da giftfri frostvæske. Uansett skyller man jo vanntankene grundig etter opplag. Etter første skylling heller jeg på en flaske klorin og fyller opp resten med vann. Et par-tre skyllinger til, så er tanken klar til bruk. Prosessen tar meg en liten time, men hvis alternativet er frostsprenging så er valget enkelt. Jeg har ikke enkel tilgang til trykkluft, så det å blåse rør og kraner tomme for vann er ikke noe alternativ for meg. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
fjord bris Svart 28.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2012 Har brukt sanitærvæsken som tåler -20 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.