Jump to content

Seilbåt: har noen bilder/tegninger av opplagskrybber i tre?


jupan

Recommended Posts

Er det jeg som er blind, eller stemmer ikke målene på høyden til del 3 og samlet mål på høyden til del 9 og 10?

 

Ser jo ut til at 3 er 100mm høy, mens 9 og 10 er 75 + 50 = 125mm høyt.

 

Redigert: så at den passer nå, pga at de har forskjøvet bolten som fester del 1 i del 4 med 30mm oppover fra del 3, og da skulle det gå med 5mm margin.

 

JRO

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke helt sikker, tror du trygt kan bruke den til 27 fot. Var solid i massevis til min båt på 24 fot.

Er båten større enn 27 fot ville jeg kanskje brukt litt grovere materialer og lagt på to ekstra støtter i midten. Går kjapt å lage etter du har fått til den første.

Godt med justeringsmuligheter på denne krybba synes jeg.

 

Kan ikke huske at det var noe krøll med oppmålingen, men husker at jeg stusset litt i begynnelsen. Over ett år siden jeg lagde den.

Del 3, 9 og 10? er ikke det stokkene som ligger mot bakken?

Del tre er 4x4 toms som kappes i fire like lengder. 9 er lengden på ramma og 10 er bredden. Dette kan du justere selv etter hvor bred/lang båten er.

Redigert av volcomstone (see edit history)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Så at den passer nå, pga at de har forskjøvet bolten som fester del 1 i del 4 med 30mm oppover fra del 3, og da skulle det gå med 5mm margin.

 

Problemet jeg trodde var tilstede, var at kubbene kjølen står på pluss de lange dragene som går mellom fremre bukkepar og bakre er tilsammen 125mm høyt. 4x4ene som bukkene står på er jo bare 100mm. Med andre ord trodde jeg 9ern (de lange mellom foran og bak) ville kræsje i del 1 (de som gå på tvers mellom babord og styrbord bukk). Men, så så jeg at de har forskjøvet del 1 opp med 3cm og da ligger del 1 kun 5mm over overkant av del 9 :)

 

Fantastisk :)

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Jeg lagde en sånn en gang. Brukte den til en Granada 31.

 

De to støttene bør forbindes vha f.eks to lastestropper i kryss på hver side av båten.

Sist vinter tippa en seilbåt på vår opplagsplass, da den ene støtta falt / gled forover og den andre bakover i sterk vind som ristet i skroget.

 

Et annet tips er å ta med seg en (kraftig) batteridrill når du skal sette opp båten - med bor som er et par millimeter tykkere en boltene.

Da kan du fintilpasse støttene akkurat der du vil ha dem, istedenfor å flytte dem fram og tilbake for å få de forhåndsdrillede boltehullene til å passe.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har bygget denne krybba to ganger; Til Maxi 77 ( 26 fot ) og Seamaster 928 (28 fot). Dette var en stødig krybbe til begge to. Men du bør forbinde fremre og bukker med skråavstivere. Veranda bord funker fint til dette. Jeg har akkurat tatt opp båten nå. Der min står var det en Maxi 95 som veltet i en slik krybbe i fjor. han prøvde å fjerne en av støttene for å stoffe hele båten tror jeg det var. Personlig synes jeg denne krybba blir litt liten til en maxi 95 (31 fot)

 

Jeg ville nok ikke hatt en båt større enn28-29 fot i denne. Ikke større enn 26-27 med masta oppe. Om det er veldig i ly der båten skal stå kan man sikkert regne opp til 30 -32 fot. Og er det veeeldig vindutsatt, ville jeg ikke hatt mast på større båt enn 26 fot...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...