Jump to content

Vi ble nesten rent i senk-hold utkikk!


SiA

Recommended Posts

Hei!

På vei hjem fra "Borgen" i går gikk vi i regnskurer over fjorden fra Aspond mot Nærsnes, altså kurs NNV, i ca 6,5 knop, med lanterner tent. Jeg er stort sett nysgjerrig, så jeg holder øye med det meste rundt meg. La tidlig merke til en ca 40' seilbåt for motor som kom fra Gråøyrenna / Sætre med kurs mot Oslo, altså NNØ, og aktenfor tvers. Denne hadde ca 10 knops fart, anslått, og var altså innhentende, fra BB. Jeg holdt kurs og fart, men også øye på denne båten, da den lå i samme peiling, på kollisjonskurs. På ca 100 m avstand sa jeg til kona: se idioten! Hun skvatt, og ba meg stanse, ganske intenst! Jeg ventet litt til, så satte jeg i fri, trykket på hornet og kikket etter båtfører i den andre båten. På ca 10 m hold, rett forut, fikk jeg se ham, kom fra under sprayhood og løftet en kaffekopp som unnskyldning?! Jeg har full forståelse for at det kan være surt ute i en åpen cockpit, men en 40' seilbåt i 10 knop ville ha knust båten vår, så kona ble rimelig skremt.

Er ikke meningen å hetse seilere som sådan, ALLE båter må holde utkikk, spesielt i usiktbart vær!

Måtte bare få det ut!

Kanskje vi sees på sjøen, men helst under kontrollerte forhold! :yesnod:

Med hilsen

Oss i "Ronja"

Link to post
Share on other sites

Eg er glad for at dere slapp unna med skrekken, ikkje noko kjekk følelse å vere i kolisjonskurs med en annen båt og ikkje kunne vete om den andre båten ser deg. Men etter mi oppfatning så skjer det relativt ofte kolisjon med seglbåt mot andre båter akkurat på grun av at føreren av seglbåten ikkje holder utkikk.

Vi hadde eit tilfelle her på Sunnmøre for ei stund siden om ein seglbåt på rundt 40" som kjørte rett i sida på ei ferge, heldigvis kom alle involverte unna med bere skrekken her også, men det var skummelt då seglbåten gjekk i ferga på den sida som salongen er på. Seglbåten fekk ein del skader, men trur den gjekk for egen maskin til kai.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...