magnumlars Startet 21.September.2009 Del på Facebook Startet 21.September.2009 Hei, Som mange sikkert har fått med seg driv eg å ser meg om etter ein Halco 29. Har kikka på 3 stk og eg har funne ein eg kan tenke meg å kjøpe, men denne er utstyrt med 85hk som blir litt lite. Men båten er sopass bra at eg er villig å ta meirarbeidet det medfører å bytte til ein større motor. Men spørsmålet er jo kva dette vil koste meg. Eg tenker på ingen måte å putte i ein ny motor, men ein som er omtrent på samme alder som båten (85-90 mod). På tilbakemeldingar frå andre her på forumet virkar det som FordSabb 155hk eller liknande må vere midt i blinken til denne båten. Kva kan eg forvente å måtte ut med for ein motor i denne kategorien, og kva kan eg forvente meg å få for 85 hk`en? Ein anna ting er gearet, merkelappen på gearet var vekk, slik at det var ikkje mulig å identifisere dette. Einaste som er sikkert er at det er eit ZF-gear. Nokon som har nokon anelse om kva gear dette kan vere og kor stor motor det tåler? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Du bør også ta i betraktning at du bør ha en større propell, eller en propell med en annen stigning for å få glede av de ekstra hestene. Hvor grov er propellakselen? Tåler den de esktra hestene? Mange ting å ta hensyn til når en skal hive ut den gamle maskinisten, og ansette en nye en Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
magnumlars Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Propellen er eg klar over ja. Akslingen har eg ikkje målt, men som erfaren mekanikar stolar eg bra på augemålet , eg vil sei den er 40mm +-2mm Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Legger ved en oversikt over gear som er levert. Hvilket du har er ikke godt å si. Men et lite utgangspunkt har du i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 40 mm aksel bør vel holde ja. ZF kasser har jeg ikke vært borti, bare BorgWarner og Twindisc. Twin Disc 506 eller 509 er jo gode kasser også Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
SF Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Hei, det ligger rett som det er Ford Sabb evt Ford Mermaid i størrelsen 150 - 180 HK til 20 - 40.000,- komplett med gir. Mitt inntrykk er at en brukt ford ikke trenger å koste en fot og en arm. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gudrun Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 (redigert) Forsøk å hold deg til de 4 sylindrete 2712 eller helst 2722 Turbo Four til Mermaid..... de 6 syl malmklumpene til ford blir tungt å dra på...Husker noen monterte disse "andre veien" for å få noenlunde visning på akslingen..Vinningen gikk opp i spinningen....blir dyrt å dra på, er noe å ta med i regnestykket for noen år fremover.... vi aner jo ikke hva som skjer med dieselprisene... Jeg hadde tatt en telefon til konstruktøren og hørt om råd fra han: Magnar Reigstad, Halsnøy.... mener de holdt på med litt prøv og feil... Redigert 22.September.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.