Jump to content

Pris på ny (gammal) dieselmotor 130-160hk


magnumlars

Recommended Posts

Hei,

 

Som mange sikkert har fått med seg driv eg å ser meg om etter ein Halco 29. Har kikka på 3 stk og eg har funne ein eg kan tenke meg å kjøpe, men denne er utstyrt med 85hk som blir litt lite.

 

Men båten er sopass bra at eg er villig å ta meirarbeidet det medfører å bytte til ein større motor. Men spørsmålet er jo kva dette vil koste meg. Eg tenker på ingen måte å putte i ein ny motor, men ein som er omtrent på samme alder som båten (85-90 mod). På tilbakemeldingar frå andre her på forumet virkar det som FordSabb 155hk eller liknande må vere midt i blinken til denne båten.

 

Kva kan eg forvente å måtte ut med for ein motor i denne kategorien, og kva kan eg forvente meg å få for 85 hk`en?

 

Ein anna ting er gearet, merkelappen på gearet var vekk, slik at det var ikkje mulig å identifisere dette. Einaste som er sikkert er at det er eit ZF-gear. Nokon som har nokon anelse om kva gear dette kan vere og kor stor motor det tåler?

Link to post
Share on other sites

Du bør også ta i betraktning at du bør ha en større propell, eller en propell med en annen stigning for å få glede av de ekstra hestene. Hvor grov er propellakselen? Tåler den de esktra hestene? Mange ting å ta hensyn til når en skal hive ut den gamle maskinisten, og ansette en nye en :cheers_wine:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Forsøk å hold deg til de 4 sylindrete 2712 eller helst 2722 Turbo Four til Mermaid..... de 6 syl malmklumpene til ford blir tungt å dra på...Husker noen monterte disse "andre veien" for å få noenlunde visning på akslingen..Vinningen gikk opp i spinningen....blir dyrt å dra på, er noe å ta med i regnestykket for noen år fremover.... vi aner jo ikke hva som skjer med dieselprisene...

 

Jeg hadde tatt en telefon til konstruktøren og hørt om råd fra han: Magnar Reigstad, Halsnøy.... mener de holdt på med litt prøv og feil...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...