Jump to content

Pris på ny (gammal) dieselmotor 130-160hk

magnumlars

Recommended Posts

Hei,

Som mange sikkert har fått med seg driv eg å ser meg om etter ein Halco 29. Har kikka på 3 stk og eg har funne ein eg kan tenke meg å kjøpe, men denne er utstyrt med 85hk som blir litt lite.

Men båten er sopass bra at eg er villig å ta meirarbeidet det medfører å bytte til ein større motor. Men spørsmålet er jo kva dette vil koste meg. Eg tenker på ingen måte å putte i ein ny motor, men ein som er omtrent på samme alder som båten (85-90 mod). På tilbakemeldingar frå andre her på forumet virkar det som FordSabb 155hk eller liknande må vere midt i blinken til denne båten.

Kva kan eg forvente å måtte ut med for ein motor i denne kategorien, og kva kan eg forvente meg å få for 85 hk`en?

Ein anna ting er gearet, merkelappen på gearet var vekk, slik at det var ikkje mulig å identifisere dette. Einaste som er sikkert er at det er eit ZF-gear. Nokon som har nokon anelse om kva gear dette kan vere og kor stor motor det tåler?

Du bør også ta i betraktning at du bør ha en større propell, eller en propell med en annen stigning for å få glede av de ekstra hestene. Hvor grov er propellakselen? Tåler den de esktra hestene? Mange ting å ta hensyn til når en skal hive ut den gamle maskinisten, og ansette en nye en :cheers_wine:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Hei, det ligger rett som det er Ford Sabb evt Ford Mermaid i størrelsen 150 - 180 HK til 20 - 40.000,- komplett med gir.

Mitt inntrykk er at en brukt ford ikke trenger å koste en fot og en arm.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Forsøk å hold deg til de 4 sylindrete 2712 eller helst 2722 Turbo Four til Mermaid..... de 6 syl malmklumpene til ford blir tungt å dra på...Husker noen monterte disse "andre veien" for å få noenlunde visning på akslingen..Vinningen gikk opp i spinningen....blir dyrt å dra på, er noe å ta med i regnestykket for noen år fremover.... vi aner jo ikke hva som skjer med dieselprisene...

Jeg hadde tatt en telefon til konstruktøren og hørt om råd fra han: Magnar Reigstad, Halsnøy.... mener de holdt på med litt prøv og feil...

Edited by Gudrun (see edit history)