Jump to content

Turteller for mercury 50hk 1969? Turtallsmåling.


paxo

Recommended Posts

Er det noen som kan si hva slags turteller jeg kan bruke på denne motoren? På motoren står det at man kun skal bruke Quicksilver. Det er en kontakt foran på den, men ledningene er kuttet. Motoren har Thunderbolt tenning og manuell start. Ingen dynamo. 4 sylindre.

Aller helst vil jeg bruke en ubrukt VDO turteller fra 60/70-tallet, men på den står det trykt på at den er for 4-sylindret motor 4 takt.

Kan den modifiseres på noe vis?

Et oppsett for midlertidig måling av turtallet hadde også vært fint. Trenger å måle turtallet for propellvalg til båten.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan si hva slags turteller jeg kan bruke på denne motoren? På motoren står det at man kun skal bruke Quicksilver. Det er en kontakt foran på den, men ledningene er kuttet. Motoren har Thunderbolt tenning og manuell start. Ingen dynamo. 4 sylindre.

 

Ikke helt det letteste spørsmålet :smiley: ... er mye som kan ha blitt gjort på en litt eldre motor....

 

Har motoren Thunderbolt tenning har den også en stator da switchboxen trenger strøm for å fungere, og har den stator kan nesten alle turtellere beregnet på utenbords 2-taktere benyttes, signal ledningen kobles da til en av de 2 gule legningene som kommer ifra statoren ( oppunder svinghjulet ).

På motorer med Thunderbolt tenning ble signal ledningen koblet til et eget uttak på swichboxen, men kan enkelt modifiseres så de nyere turtellerne kan brukes ( modifiseringa består av å flytte EN ledning )

 

Så her er spørmålet om du HAR Thunderbolt tenning eller om det bare står så på dekslene :crazy: ...

 

MEN hvis motoren aldri har hatt el start KAN den ha en en litt mere spesiell fordeler som IKKE trenger strøm ( genererer strøm selv ), disse motorene kom uten stator.... disse motorene krever også en spesiell turteller ifra Mercury ( er sikkert NLA for mange år siden... )

 

Så... har du stator ?? kommer det ut 2 gule ledninger ifra under svinghjulet ??, har du lading ??

Eventuelt et bilde av fordeleren...

 

Var flere variasjoner av disse motorene

  • Manuell start uten lading
  • Manuell start med lading
  • EL-start/manuell start med lading
  • EL-start med lading

De 3 nederste kan bruke de moderne turtelleren som henter signalet ifra statoren...

 

Plan B kunne være å installere en TinyTach ( ta et søk på forumet ), dette er en liten batteridrevet turteller der føler ledningen snurres et par runder rundt EN av plugg ledningene....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar. Jeg er ikke hjemme nå så jeg får ikke sett på motoren, men

det er ingen oppkobling for batteri. Fordeleren ser ut som en bilfordeler og coilen

er en temmelig stor klump.

Jeg har lest litt på nettet nå, og det ser ut til at den trenger en "two-wire" turteller der

man kobler en ledning til jord og en til blå ledning på "switchbox". Dette skal være nok til å drive turtelleren.

Ett problem er at turtellere som selges f.eks denne:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAP...RTQ:MOTORS:1123

ikke har opplysninger om utganger.

Takk for tipset om "tiny tach". Det hadde allikevel vært fint å få tak i en ordentlig turteller da det er en veteran/vintage båt :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...