Jump to content

Båt eller hytte ved sjøen til rundt to mill. pluss?


BårdK

Recommended Posts

Hei, Bård !

Vi er i litt samme situasjon. Begge deler er ikke et tema.

Men nå etter 5 sesonger med båt, hadde det kanskje vært fint med en sommer i hytte ved sjøen.

 

Et alternativ er jo å ta noen år med hytte, og spare opp litt midler for så å kjøpe stor båt.

Kanskje vi om noen år har råd til begge deler ... ????

Hvis ikke, selge hytten og gå tilbake til båt ... ??

 

Nei, vi har ikke bestemt oss, og utvalget av hytter er ikke så stort i vårt område.

Blir nok litt større båt om ikke så alt for lenge.

 

Guttungen på 9 år, vil helst ha begge deler - og det vil egentlig fruen også....

Akkurat nå vil jeg ha hytte, men det er nok mye pga. været i sommer (og nå..)

 

Lykke til med valg. Likte de alternativene du har funnet - hadde de bare vært her i nærheten :wink:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Takk for det LykkelitenIII, det er alltids muligheter for at en evt. landstedbåt i løpet av et par år fort kommer opp mot 30 fot, men det kommer igjen an på muligheter for opplagsplass, båtplas mm. Ellers er det som du skriver alltids en mulighet for å prøve ut hytte et par år - i værste fall taper man vel et par hundre tusen dersom man skal selge på et skikkelig ugunstig tidsspunkt.

Link to post
Share on other sites

Har nok tenkt tanken, men nei.

 

Hytte = masse vedlikehold, arbeid og stress, og jeg er ganske lat og hater alt som lukter av malingspann.

 

Maling, beising, skifte kledning, reparere brygge for ikke å snakke om alt arbeidet med toalett, vann, avløp m.m. For å få lov til å holde på med alt dette må man i tillegg ut med større summer i avgifter, masse køkjøring til og fra hytta, krangling om tomtegrenser med hyttenaboer, stadig fare for innbrudd, håndverkere som slurver fordi de vet at du ikke har mulighet til å kontrollere dem+++.

 

Dessuten blir jeg rastløs hvis jeg oppholder meg på ei hytte mer enn 2 uker sammenhengende.

Nei hytte er definitivt ikke noe for meg.

Link to post
Share on other sites

Det høres flott ut, Bøljan. Men hytte på fjellet er ikke aktuelt. Som askerbæring har vi 5 min. biltur til flotte skiløyper og ca. 20 min. dersom vi trenger å komme oss litt opp i høyden, men det kan selvfølgelig ikke konkurrere med snaufjellet som er flott i fint vær, men omtrent som svenskekysten i 20 sekundmeter i dårlig vær.

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg kunne komme med et innspill. Vi har hatt hytte 200-300 meter fra vannet i alle år, helt siden jeg var liten(arvet vel og merke). Hytta har vært brukt i mange år, et par uker om sommeren, og jeg er vel og glad for det. Etterhvert så ble det mindre og mindre hyttebruk, og det ble rett og slett litt kjedelig, for hytta vår ligger ikke rett ved tettstedene heller. De gjør sjelden det hvis du skal få en hytte ved sjøen til en ikke så alt for høy pris. I år kjøpte vi en liten 15 fots Bever 460 med 35 hk, og skjønt jeg ikke fikk brukt den så veldig mye så har det vært den beste sommeren ever. Har konklusjonen at du bør helst ha hytte ved vannet, mange flere du kan ha med, og noen ganger er det vel best å være på land. Dessuten så er det mye lettere å ha med venninner på hytta enn ombord i båten, tenker at det blir veldig tett, for jeg så at du tenker veldig mye på døtrene dine. De har vel egne innspill. For min del så kan jeg ikke vente til neste år, har planene klare for vannski og diverse vannleker på innkjøpslisten. En hytte ved vannet kan bli så mye mye mer, og du trenger ikke store båten for å få en god opplevelse på sjøen! :smiley:

 

Askerbæring her også btw! :flag:

Redigert av Ole J (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hytte er et sted å være, mens båt er en hobby!

 

Det beste argumentet i mine øyne for å velge hytte er at det er en langt bedre økonomisk disponering enn å ha båt. Men det er en del opplevelser som båtlivet gir og hvor hyttelivet kommer til kort. Så for meg er det verdt den ekstra kostnaden.

 

 

Hytte er et sted å være, mens båt er et sted å leve! Om det utvikler seg til en hobby så er vel det å betrakte som en bonus for da holder man den ren å pen :)

Link to post
Share on other sites

Skulle likt å se den som kunne komme med et regnestykke som viser at båt er en like god, eller bedre, invistering enn fast eiendom!

 

Båt har samme verdi på landsbasis. Eiendom varierer med flere hundre prosent etter beliggenhet !!

 

Ellers så trur eg båt er det mest sosiale, vi treffer alltid på andre i båt. Alltid barn rundt. Og vil vi ha det stille, så finner vi ein stille plass. Hytta kan selvsagt ha fine naboer, og barn rundt der også.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Jeg forstår godt at dere vurderer hytte fremfor tur-båt. Fremste fordelen som jeg ser det, er at den kan brukes hele året, uavhengig av vær og vind.

Du slipper å tenke på sikker havn eller oppankring, miste dregg-feste og så videre.

 

Reiseavstande er også veldig fint å ta hensyn til for å sørge for enkel og hyppig bruk av hytten.

 

Men, du får kjøpe en hytte med brygge som passer for båt-turister som oss, så vi får hilse på dere en annen gang også :-)

 

Lykke til med valget.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest alle innlegg så nøye, men er det noen som har tenkt på hvordan man skal komme til og fra hytta? Jeg vil ikke sitte i bilkø på E-18 i flere timer en flott sommerdag for å komme til den samme hytta år etter år. Da kjører jeg heller 15 min. til brygga og nyter hele dagen, og kanskje overnatter vi på et nytt og hyggelig sted. Men det betinger at man har en viss størrelse og komfort på båten------da blir det virkelig "hytte på sjøen" :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke sitte i bilkø på E-18 i flere timer en flott sommerdag for å komme til den samme hytta år etter år.

 

Et viktig poeng, og derfor kjører jeg aldri sydover på fredag og nordover på søndag, men gjerne torsdager og mandager slik at helgen også blir litt lenger! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode råd og innspill! En spesiell hilsen til Fusebox med familie som vi hadde flere hyggelige treff med på Håøya i sommer.

Vi kommer vel til å sjekke ut noen hytter i løpet av høsten, men samtidig holde hodet kaldt hva angår selve beslutningen. Jeg legger f.eks. ikke Rivieraen ut for salg før jeg har inngått kontrakt på hytte - og kommer jeg over et OK innbyttetilbud på større båt er det slett ikke umulig det blir ny (brukt) båt. Dersom det dukker opp en veldig enkel hytte med litt for stor avstand til sjøen, men med andre kvaliteter som f.eks. fin og solrik tomt og båtplass er det heller ikke umulig at vi beholder båten og kjøper en hytte i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Skjønner meget godt tankene til trådstarter selv om vi har enn annen livssituasjon uten småbarn. Har selv ferieerfaring med å vokse opp alá "Saltkråkan" og de som husker den serien vet hva jeg mener. På den måten fikk jeg masse ferievenner og tidlig erfaring med båt. Det får jo barn av de som har "feriebåt" også.

 

Vi (to voksne m. utflyttede barn) har drevet båtliv i Oslofjorden + litt nedover Sverige i ferier de siste 8 årene. Veldig ok til å begynne med, men nå føler vi mer for hytte.

Fruen har hatt den lysten i alle år, men økonomien vår har ikke tillatt det....

 

 

Stress

Det er noen ting som gir litt stress når vi skal ut (og dét skal det ikke være på fritid):

 

Været - skal vi ut eller skal vi ikke...drar ikke ut i regn eller varslet regn.

 

Fjerne alle remedjer på båten som skal holde måkene unna

 

Vaske MÅKEDRITT

 

Fylle vann

 

Og da har tre kvarter gått allerede....og klokka er som regel blitt halv sju på fredager

 

Liker å vite hvor vi skal ligge - og da er det bare å starte jakten på drømmestedet, for "problemene" er at mange er tidlig ute fordi de har fri fredager o.l. Vi liker å ligge på en knatt for oss selv (hyggelig med båt i nærheten) men sjelden fender mot fender - og det er vanskelig i Oslofjorden! Skulle vært mange flere øyer og holmer a'gitt!

 

Vi har noen båtvenner og vi er sammen med de av og til, men er ikke avhengig slik som mange er. Skulle tro at folk ikke tør å være alene, eller orker de ikke å være alene med kona en hel helg? Skaff ny!

 

Lå på Oscarsborg forrige helg - det blir en gang pr sesong på slike tettsteder

 

Respekterer at noen er mer sosiale enn andre - vi er sosiale vi også, men trives utmerket alene og det er en egenskap jeg ikke ville vært uten!

 

Venner kan vi invitere på hytta!

 

Båtkjøring

Det blir jo bare flere og flere IDIOTER på sjøen

Plages av hekkbølger fra alle kanter når vi er i fart (27ft - 8kn) må kjøre på kryss og tvers hele tida for å ha sånn noenlunde ok tur.

 

Mange sier det er mye vedlikehold på en hytte - ok, men det kan man pusle med når det passer, båter MÅ være i orden bestandig (sikkerheten) og det er nok av ting som kan skje.

 

 

Nei, hadde vi hatt 3 mill. kr så hadde det helt klart blitt hytte 1,5t fra Oslo + en DC. Båtlivet er blitt en nødløsning for oss.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan anbefale å gifte seg til hytte m/strandlinje og egen brygge m/bøyer :lol:

 

Er egentlig "båtmann", mens fruen er oppvokst på hytte. Med mulighet til å tøffe rundt i hvaler/onsøy-skjærgården hele dagen i åpen snekke om jeg vil, for så å fortøye og rusle noen meter bort til hytta, har vi dekket alle behov. Med gressplen, joller, krabbefiske og søskenbarn i nabohytta er det relativt avslappende å feriere på den måten.

 

Kona liker ikke å ferdes på vannet med mindre sola skinner og vannet er nogenlunde flatt, så det er bare gudsløkka at hun hadde med seg hytta inn i ekteskapet.... :cool:

Det er begrenset hvor artig det er å ta med seg bare ungene på overnattingstur på vannet helg etter helg.

Link to post
Share on other sites

Mye klokt er sagt her. Dine minus med ferievenner er et godt poeng, men er da avhengig av at ikke hytta er for alene. Er du på jakt etter hytte/feriebolig der det sosiale er et poeng ville jeg vurdere hyttebyer/leiligheter ala Haslumkilen ("Portør brygge") el.l. MEN det kan også være et problem dersom naboen man får ikke er å holde ut. Med båt er det lettere å kvitte seg med dårlige naboer for å si det slik. Selv synes jeg hytte på fjellet er best dvs. hvis man liker å gå på ski + turer på bena. Bruksverdi hele året, dessuten mer toleranse for dårlig vær. Uansett bør en hytte være så nær at man når den på minst 3 timer, er det lengre begynner man å kvie seg for helgeturer...

 

For min egen del er det slik: jeg elsker å mekke på og dulle med båten; vedlikeholde motor, polere etc. men hater å beise og drive med hagearbeid etc. .... men noen har vel folk til slikt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er mine erfaringer:

 

Teenagere (tenåringer) bliver utålmodige uanset hvad. Om et år eller to gider de ikke tage med i hytte ELLER båd. Se i øjnene, at tiden hvor I kan tage på mange ferier sammen er ved at rinde ud. Hvis I SKAL tage på ferier hele familien, så er det kun storbyferie eller badeferie i (syd)Europa, der fungerer. Ellers er det slut med at få ungerne med på ferie.

 

Hvis I har to piger på fx 13 og 16 år, så er jeres situation HELT anderledes om et år elelr to. Og så er det bittert at skulle sælge hytten og købe en anden båd.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Om et år eller to gider de ikke tage med i hytte ELLER båd.

 

Barn/ungdom er forskjellige. Noen synes det er greit å bli med på hytte eller båt også etter fyllte 18 år men de vil gjerne ha med en venninde (og etterhvert kjæreste). Når de blir store nok vil de gjerne låne hytta eller båten alene. Dessuten vil dere sette pris på en helger eller uke uten unger etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Til de som tror det er umulig med en OK hytte i Østlandsområdet legger jeg ut noen eksempler (vi har 2,5-3 timers kjøring som øvre grense):

 

Søk på Finn under Risør. Flere objekter der som ligger i prisleie to mill pluss, og noen av de har kort vei til vannet og båtplass. Og fra Asker skulle du være godt innenfor 2,5-3 timers kjøring. I tillegg er jo Risør skikkelig koselig med ordentlig sørlandsstemning.

Link to post
Share on other sites

Mine foreldre har hytte få meter fra vannkanten med tilhørende brygge .

Der har jeg vært nesten hver helg siden jeg ble født .. sånn ca 30 år siden skulle det bli :)

Der har det alltid vært en båt jeg kunne kjøre vekk med når , presset med foreldrene ble for mye.. hehe

Venner var heller ikke noe problem , både fastboende og andre hyttefolk ble jeg kjent med. , det er jo også mye av grunnen til at jeg ble med på hytta i 14 ++ alderen.

 

Jeg kan ihvertfall forstå de som har barn i 14++ alderen som ikke vil være med foreldrene i båten .. det blir nok altfor "tett på" for mange, men det finnes selvfølgelig unntak.

 

 

Nå har jeg og min samboer nettopp fått en sønn (3uker gml) og jeg regner med han også vil få oppleve ganske snart , det gode hytteliv i Ryfylke .. på Farmor og farfars hytte ..

som forhåpentligvis en gang blir hans hytte .. hvis man da har råd å arve noe slikt. Arveavgift er fy fy :(

Link to post
Share on other sites

Taco

løsningen på dine problemer er å flytte til vestlandet. Mye holmer og skjær i korte avstander, helt for deg selv!

Billigere boliger, og I tilegg er hyttene mye billigere, så du har kanskje råd til begge deler, i tilegg til båt :smiley:

 

Du må forøvrig fortsatt fylle vann, og kanskje vaske måkedritt :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...