Jump to content

Strandfjorden


bliss X

Recommended Posts

Dette er ved innløpet til Reddalskanalen! Har store planer om en tur dit til sommeren for å paddle kajakk videre oppover kanalen. Man kan visst gå med ganske store snekker langt innover i landet på denne kanalen.

 

Vet desverre ikke hvordan forholdene er i Strandfjorden siden jeg ikke har vært der enda, men kommer du dit må du ta en jolletur oppover kanalen. Siden kanalen er en attraksjon er det sikker mulig å få info også om Strandfjorden via turistkontor i området (kanskje enklest å seile innom...?)

 

Praktisk Båtliv hadde forresten en artikkel herfra for noen år siden.

Link to post
Share on other sites


Lasse: Sitter å ser litt i havneboka mi, og kom over et sted mellom Lillesand og Grimstad som heter Strandfjorden. Det ser riktig inbydende ut. Noen som har ligget der med båt?


 

Hei Lasse

Har ligget der i innløpet til Reddalskanalen. Det er en stor holme midt i fjorden som du kan ligge med siden inntil på SE enden. Fin, idyllisk og rolig plass med le for det meste.

 

Det er også en mindre holme litt lenger S som det er greit å ligge ved.

 

Innløpet er greit nok. Midt på må du holde langs E land der det er dypest med ca 2,5 m.

 

Reddalskanalen kan du kjøre med oppmot 30 fot motorbåt. For oss med mast og kjøl er det gummijolla som gjelder.  

Du kommer først til ett vann som jeg ikke husker navnet på(Landviksvannet?). I NV enden er det ei bukt med mye siv.

Hvis du kjører inn i den kommer du inn i neste kanal og så kommer du ut i Redalsvannet. Her er det en stor holme midt i du kan legge til på.

 

knut

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Ja, det var denne kanalen jeg tenkte på. Prøver å finne på ting som kan motivere fjortisen til innsats, og utforsking av kanaler o.l med gummijolla er noe han setter stor pris på.

 

Tar gjerne imot andre tips som kan motivere en fjortis. Han er ikke av den typen som tar kontakt med likesinnede, men liker best å utforske ting sammen med kapteinen, og helst vha jolle.

Link to post
Share on other sites


Lasse: Tar gjerne imot andre tips som kan motivere en fjortis. Han er ikke av den typen som tar kontakt med likesinnede, men liker best å utforske ting sammen med kapteinen, og helst vha jolle.

Da er det nærliggende å tenke på områdene i Blindleia, det er et eldorado av øyer og sund. Uten at jeg har kartet for meg tenker jeg på et sund som kalles "Nilen", tror faktisk det står med det navnet i spesialkartet for Blindleia. Her kommer du inn et lite stykke med seilbåten fra havsiden. Selve "Nilen" er vel under meteren dyp på det grunneste, du får faktisk til dels opplevelsen av å være på en elv med siv langs bredden.

 

Rundt Kragerø finnes også idylliske kanalområder, jeg tenker ikke på Kreppa som jo er en "E-6 nær Svinesund" - variant i fellesferien.

 

Dette kan vi konferere nærmere om på to-mannshånd. :smiley:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


Lasse: Takker for svar.

 

Ja, det var denne kanalen jeg tenkte på. Prøver å finne på ting som kan motivere fjortisen til innsats, og utforsking av kanaler o.l med gummijolla er noe han setter stor pris på.

 

Tar gjerne imot andre tips som kan motivere en fjortis. Han er ikke av den typen som tar kontakt med likesinnede, men liker best å utforske ting sammen med kapteinen, og helst vha jolle.

 

 


 

Om du skulle gjøre alvor av truslene om en tur til sørlandet og da Mandal vil jeg anbefale en jolletur opp gjennom Rona-vassdraget. Dette er en spesiell opplevelse, men husk lav fart og pass propellen i de grunneste løpene. Rona finner du innenfor Bankebroa.

 

Ellers er Harkmarksfjorden godt egnet for utforskning med jolle.

Link to post
Share on other sites

Til baat-guru:

 

Trusselen er alvorlig nok, den.   :smiley:

Det er mannskapet som må motiveres, og så har jo været en viss infytelse da. :smash:

 

Til PanPan:

 

Takker for tipset, men Kragerø området er nok tilstrekkelig utforsket fra tidligere ekspedisjoner, men det er en annen historie  :sleep:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...