Jump to content

Erfaringer og opprinnelse Husky 26


maveric

Recommended Posts

Husky 26 og 29 ble konstruert av Harald Kausland som også bygget dem.Kausland er skipsingeniør og båtene ble bygget i nærheten av Flesland flyplass. Tror Selfa i Trondheim tok over produksjonen av 26 på 90 tallet. Detter var vel en av de aller første "vestlandsbåtene"med salong hvor alle hadde utsikt underveis. De fleste båtene ble levert som halvfabrikat med varierende resultat. Skroget er glatt og mangler steglister og det ser derfor spesielt ut når båten kommer opp i litt fart med vannsprut langt oppover baugen. Jeg har sett at noen har ettermontert lister for å få vekk denne spruten.

Link to post
Share on other sites

Hadde en Husky 26 for mange år siden. Største ulempen med den båten var skrogfasongen i baugen. Båten manglet steglister, og ved den minste krusning på sjøen ble vannet presset over baugen og mot styrhusvinduene. Jeg fikk påmontert steglister, men det hjalp ikke noe særlig. Det ble slitsomt i lengden å kjøre vinduspussere og -spylere mer eller mindre kontinuerlig. Båten ble solgt til Sogn. Neste båt var en Wikingboat 28. Rene himmelriket i forhold til Huskyen.

Link to post
Share on other sites

Har hele tiden sett på denne båtem som en kopi av Selfa 26!

(UTEN at jeg vil påstå hvem som er kopi av hvem!)

Holdt på å kjøpe en slik for noen år siden, men hoppet av salget etter å ha prøvd den i 30 cm sjø...

Værre "rulleberte" har jeg aldri vært oppe i !! :puke:

 

Flere av Selfa-typen ble derfor påmontert steglister, div. påbygninger på sidene i vannlinjen og / eller skrogforlenging til 29 Fot. Dette siste med stort hell!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vet det og ble prøvd med å ettermontere en større kjøl med betong i.....

 

Begynner å bli noen år siden jeg var med støpte noen halvfabrikata av denne typen....men du kunne se forskjell på skrogene om det var den siste typen som var bedre i sjøen... var noe med baugen og akterenden....men du vet når du passerer de 50......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...