Jump to content

erfaringer med nidelv 16 ?


margarus

Recommended Posts

hei

jeg har nå funnet ut at min selco 13 er nå for liten og får ikke kjerringa me ut på fine soldager da hun føler hun sitter i ett badekar :) litt for trang rett og slett.

jeg har nå kjøpt meg en 1973 Nidelv 16 med stor vindskjerm og kallesje. vindskjerm og kallesja er en av grunnen til at jeg valgte den båten samt den var billig og låg i nerheten av her jeg bor.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18510627

 

kjøpte denne her for kr7000,-

får den til helga. har vert og sett på båten men har ikke prøvd den på vannet.

jeg synes den såg fint ut. var gjort bra male arbeid og di hjemmelagde tre setene såg solide ut. fikk også båtputer fremme og til benk bak som passer.

 

han har kjørt den med johnson 25 langstammet og har ikke hatt noe problemer med vannsprut bak. jeg antar at båten skal ha kortstamme?

 

jeg har en mariner 40hk lang stamme som jeg ønsker og bruke, selv om jeg eventuelt må heve den opp bak. har 5mm alu plate til og bygge opp og montere motor.

jeg vet heller ikke hvor mye båten er beregna til ? evt tåler?

håpte kansje noen her inne har hatt likedan båt og kansje kan dele erfaringer?

 

dette er også første båten jeg har som har lanterner. denne har 1 fremme og 1 bak.

hvordan skal jeg koble disse? en bryter på begge? skal begge lyse samtidig? , er det når det er mørkt og skumring en skal skru di på?

gleder meg til og få båten og begynne og montere inn utstyr!

på båten nå er det wire og trinse styring som vist funker utmerket ifølge selger. jeg kommer til og prøve det, og viss det viser seg og være tungt og vanskelig og bruke så kjøper jeg ultra flex styring som jeg har hatt på selcoen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er en Nidelv-15 og ikke 16. Tror jeg støpte en av de aller siste, pusset opp forma som hadde lagt under snøen en vinter, og bygde meg en båt mens jeg var innkjøper på Nidelv. (Som forresten var en fantastisk arbeidsplass med familien Nilsen i full sving..det var dengang.....) Forma hadde fått seg en knekk, så båten min fikk navnet "Erling Skakke". Jeg hadde 25 HK, og det var egentlig nok. Båten har runde skrogsider, noe som fører til en litt underlig oppførsel i krappe svinger med last dersom den buede skrogsiden kommer nedi vannet. I slake svinger og rett fram går det greit. Litt hard i sjøen, det er ikke så mye V bunn. Jeg synes 40 HK er i overkant, både pga at båten er litt lav bak (tung påhenger = minus) og at den ikke skal krenges for hard i sving.

Ut fra tiden da denne båten ble bygget er det en OK båt, og for den prisen du nevner synes jeg det er et godt kjøp.

Håper dette var til litt hjelp.

Link to post
Share on other sites

jaja var lite med erfaringer her men men

båten står på henger i garasjen og jeg har jobbet med den i 2 dager nå.

 

motor er montert. gass\gir er montert , elektrisk tenningslås samt batteri og tank er montert.

og 4stk lanterner er montert og kobla opp. hvite fremme og bak og grønn styrbord side og rød babord side.

 

eneste så gjennstår nå blir og teite motor fast, høytrykkspyle og vaske båten så blir det prøve tur! gleder meg virkelig.

nå er det langstammet 40hk på kortstammet akterspeil. dette skal prøves da forrige eiger kjørte båten med 25hk langstamme uten noe som helst problemer.

vist dette ikke skulle fungere så ser jeg at akterspelet på nidelven er ganske lett og bygge opp med kun skrudde 5mm alu plater. så blir ikke noe problem.

 

en ting til jeg tenkte på.

 

eneste jeg tenkte litt på.

jeg har 2 muligheter til og montere batteri. den ene er oppi bensintank kassen bak. der jeg har montert det.

andre er og montere det helt fremme forran beina. men da må jeg forlenge di orginale kablene noe som jeg helst vil ungå!

det jeg tenkte på er jo da brannfare, ved og ha batteri på side av tanken. kan det fårekomme gnist i det jeg starter , ved polene ? bensin damp fra tank lufting. kan dette være farlig ? poler er helt nye og skikkelig tilskrudd med pol fett.

Link to post
Share on other sites

ja da har jeg vert ute og testa nidelv båten.

gikk veldig fint.

den skar bra i bølgene i forrhold til selcoen, var litt mindre leken og mer stabil

 

vil også påstå at jeg følte jeg satt litt mer godt oppi båten. med god stor vindskjem og endel høyere opp fra sjøen.

var kjekk båt.

men det var som forventet at det spruta fælt bak med lang stamme.

 

jeg kommer til og skru av motor nå og bolte på aluplate på innsiden og utsiden av akterspeil

legge vannfast plate mellom alu platene og bolte motoren fast i den i passelig høyde.

 

denne båt har jo kjøl, kavitasjons plata skal gå akkurat i ett med kjølen eller en cm oppforbi eller nedforbi ?

uansett det kan vell ikke bli verre en hva det er nå, sikker 10cm nedforbi

 

ett spørsmål om motoren.

siste 2 turene nå har den begynt og jukse litt på høyt turtall.

lugger litt. akkurat som det er strup på bensin. eller lekker luft i slange plugg kobling. den er ny og tett.

går reint på halvgass men får ikke fult turtall. kan det være fukt i forgasser bunn? eller i bensin filter i motoren?

tenkte å skru ut pluggene, kan verr di er svarte og at jeg har for mye olje kansje ?

 

og en til til. ser folk er flittige og svare på andre båt tråder her.

 

er det bilder som må til for at denne båt tråden skal bli fylt av erfaringer , god tips og litt sjøvett ??

 

mvh happy nidelv eier :)

Link to post
Share on other sites

Hehehe ser det var litt grissent med interresse i tråden din, og det var jo litt dumt, faktisk første gang jeg ser den. Sikkert noen som har sterkere formeninger om hvordan en best skal gjøre det med motoren angående høyde, noen bilder hjelper alltid på, men nå har vel du båten på sjø. Men sånn generellt siden du sier båten har litt kjøl, ville jeg montert motor (kavitasjonsplata) ett par cm høyere en bunn på denne.

 

Angående lanternene skjønner jeg du har funnet ut dette, du nevnte 2 lanterner en foran og en bak, hørtes litt snodigt ut, men mindre det var en kombinert sidelanterner og topplanterne + akterlanterne da. Men så sier du at det er montert 4 stk, det høres jo straks bedre ut, og ja lanternene skal tennes før det er skumret for meget og i ellers dårlig sikt.

 

Lykke til uannsett :flag:

Link to post
Share on other sites

er 4 stk ja.en på midten av vindskjermen.

en på ei stang bak på sida av motor. og en på hver side av båten.

 

ok takk for tips ang høyde :) skal se litt på der der.

 

har båten på henger.. måtte bare test kjøre litt i dag selv om det regnet ute! første turen med båten.

 

har den på henger i vinter i garasjen så det blir litt mekking.

bilder skal taes i mårgen :)

Link to post
Share on other sites

okey

da har hevet akterspeilet på båten for at den bedre skal passe min langstammede mariner 40hk.

gjore dette pga kjøre egenskaper og vannsprut bak.

jeg brukte 2stk dørke alu plater på 5mm.

kappet di til og boltet fast med 12mm rustfrie gjennomgående boldet. 2stk på hver side av akterspeil.

motoren er hevet ca 15cm for at antikavitasjons plata skal gå på linje med kjølen på båten. litt over

mellom platene så det ca 50mm har klemt nedi 2stk tre fjøler der slik at motor kunne teites fast. etter prøvetur vil det lages en finere løsning med vannfast tre mellom der.

er selv fornøyd så langt med motorfestet. det er meget solid, når jeg tilter motor opp og nykker i stammen så klarer jeg ikke verken rikke eller knake i motorfestet så det burte henge rimelig bra!

mulig jeg var noe røff me målene på akter speil plata men jeg syns det er bedre med en forstor plate en en forliten grunnet press fordeling fra motoren.

hva syns dere ?img_1496.jpg

 

img_1497.jpg

img_1498.jpg

img_1499.jpg

:wflag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...