Jump to content

Størrelse på dieseltank og vanntank på 40 fot+ seilbåt?


Kjellu

Recommended Posts

Bør og bør, jeg har 125 liter dieseltank og 70 liter vann, vanntanken fyller jeg bare halv da det er ferskvann i de fleste havner, motoren er en 17 hk. Sole som jeg tror bruker 3-4 liter i timen (maks). Så da blir det jo 30-40 timer med jern genoaen, men det er jo seilbåt så det varer lenge. Brukte båten forholdsvis mye i sommer og timeteller viser 56 timer så det har ikke vært den helt store bunkersutgiften. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at de bør være så store som mulig. I båten min har jeg 380 liter diesel og 850 liter vann. Det er veldig kjekt, spesielt når vi er på tur og har med folk som ikke er så båtvant. Da er det null problem å bruke 800 liter på 2-3 dager (tro det eller ei). Det er deilig å slippe å mase på folk bare fordi de lar vannet renne mens de pusser tenner o.li. eller glemmer å slå av lys osv., samtidig som det er godt å vite at vi har nok vann og diesel når vi skal være ute på eventyr. Vi er sjeldent i gjestehavner, og liggger stort sett alltid i uthavner. Noe som gjør at det blir mye mer styr å fylle vann (da må vi plutselig til til havn/bunkringstasjon. Da er det deilig å slippe å gjøre dette noe særlig oftere enn en gang midt i sommerferien. Når jeg bor i båten er dette tilstrekkelig for at jeg kan ta en kjapp dusj hver morgen og slipper med å fylle vann en gang i måneden.

 

Når det gjelder diesel, så synes jeg det er greit å kunne gå 3-4 døgn på en tank (på marsjfart). Har opplevd å gå for motor fra orkenøyene til oslo pga. vindstille. Dessuten er det veldig deilig å slippe å fylle diesel til stadighet, og slippe å tenke på om man har nok diesel dersom vindstilla plutselig kommer mange timer fra land. Nå fyller vi tanken 4-5 ganger i sommerhalvåret også går det sikkert 3-4 tanker om vinteren også (både fordi vi bruker båten hele vinteren og for å slippe å spare på sentralvarmen).

 

Båten min er 48 fot, og jeg ville ikke hatt noe mindre tanker (hadde ikke gjort noe om de var enda større) i min båt. Vet at mange andre båter i samme størrelse har langt mindre kapasitet. Tankvolum var absolutt noe jeg hadde i bakhodet ved valg av båt, men naturligvis ikke det viktigste. Synes mange nye båter leveres med altfor små tanker, men det er klart man kan leve lenge på sparebluss.

Link to post
Share on other sites

Små septik, drivstoff og vanntanker i seilbåter er vel blitt en gjennganger de siste årene, for å skjule lav lastekapasitet og dårlig stabilitet hos enkelte båtmerker ?

Husk å sjekke lasteevnen i CE kategori A, før du evt. monterer ekstra septik, vanntank eller dieseltank.

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min båt er vesentlig større en den du er ute etter men jeg har fundet ut hvad passer meg . Jeg har 2 dieseltanker på 540L og 4 vanntanker på 1500L. Vanntankene er overdrevne for mitt bruk og siste årene har jeg kun brukt 3 av dem. Min våte drømm er 12v watermaker og kun halvparten av disse vanntankene.

 

Motor kan kjøre båten på marsjfart i 5 og halv døgn og vis jeg kan forsyne meg med vann og strøm og ha bra med kjølebokser og dypfryser med nok mat kan svineflensen herje på land som den vil...

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Båten vår har 2*250 l vasstankar og 170 liter dieseltank.

Sistnevnte er oppgitt i brosjyrar og på skiltet til å vera 200 liter.

Dieselkapasiteten er meir enn god nok.

Når me budde ombord, med baby og småbarn, så pleide me å fylla vatn ca. kvar 5. dag.

Dvs. ca. 100 liter per dag, men då gjekk vaskemaskinen ofte.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...